Kap 13

5 0 0
                                    

Jeg fulgte Marit over gårdsplassen og inn til stallen. Hun åpnet døra inn til stallen. Den var nydelig. De hadde hadde bokser med skyve dør. Jeg tittet inn i boksene. "Så hva synes du så langt?" Spurte Marit "jo det er veldig fint her" sa jeg og kikket meg i rundt. under en trapp helt bortest i stallgangen, sto det en hylle. "Hva bruker dere den til" spurte jeg og peket på hyllen. "Når vi hadde hester her, hadde vi striglekofferten og sånt der" sa hun og smilte. "Skal vi gå videre?" Spurte Marit "ja!" Sa jeg gira. "Vi kan gå opp. " sa hun. Vi gikk opp trappa. Det var på en måte et lite loft. Bare det var helt åpent. Når vi kom opp, så jeg mange skap. Og det sto en slede og en vogn der også. Det var noe knagger og noe som lignet på dekkenopphengere. "HVa hadde dere her?" Spurt jeg. "Vi hadde vogner her. Og disse to vognene som er igjen skal dere få. Selene ligger i vognene, men skal de brukes må dere nåkk pusse selene" sa hun og lo. Jeg lo med. "Men va med disse skapene?" Spurte jeg. "Jo ungene våre hadde vært sitt skap for ride utstyr ogsånt" svarte hun. "Ridde alle ungene deres?" Spurte jeg forsiktig. Jeg ville ikke virke helt påtrengende. "Ja, de hadde vær sin hest" sa hun. "Åja" svarte jeg og smilte til henne. Vi gikk ned igjen og inn til salrommet. Marit åpnet døren og vi gikk inn. Der hang det 5 salhengere på ver side. Over salhengerne hang det en lang hylle på vær side. Og når vi gikk forbi salhengerne, hang det det knagger på en høyre vegg. Jeg antok de brukte de til og henge opp hodelag. Det var en vask på andre siden. Vedsiden av vasken var det en dør. "Hva er det i det rommet" spurte jeg "du får gå Inn og se" sa hun og smilte til meg. Jeg gikk og åpnet døra der var det noen plast esker og noen hyller. "Her hadde de på måte et lager, de hadde shabrakker og hodelag og saler de ikke brukte, og den andre hyllen her hadde de, grov fór og kraftfór og alt sånn för." Jeg syntes det var fint der inne. Vi gikk ut ut av det lille rommet. "Ja da har vi egentlig sett alt." Sa Marita og smilte til meg "jeg gleder meg til og flytte inn til gården her" sa jeg til henne. "Men kan vi gå og se på ridebanen?" "Ja, det kan vi vel" sa Marit. Vi gikk ut av stallen og Marit lukket døra. Vi gikk bortover til ridebanen. Den var fin og stor, og med ordntlig "ridebane sand" "den var fin" sa jeg og så på den. "Ja, den er det selv om den er litt gammel" svarte Marita meg med den snille stemmen sin. "har dere noen fine plasser og ri på vis jeg skal ut på ridetur?" "Ja, ser du den veien som går inn til skogen der?" "Mm" sa jeg og nikket. Marit fortsatte "den er en fin vei og veldig morsom og galloppere i. Veien ender ved en elv, eller den fortsetter etter elven, men det er ikke så lurt og krysse den elva" "den hørtes fin ut" sa jeg. "Nei, skal vi komme oss tilbake? De begynner vel og bli ferdige med huset" jeg bare nikket. Vi begynte og gå tilbake. På veien spurte Marit meg om hvordan jeg trodde det kom til og bli her. "Hittil ser det ut som det vil bli bra"svarte jeg muntert. "tror du kommer til kose deg her jeg" sa Marit til meg. Jeg smilte og så på henne. "Tror du at du finner deg en passende hest da?" Spurte hun meg om. "Ja, jeg håper i værtfall det. jeg vil ha en hest som jeg kan hoppe med, jeg brukte og være med på sprangstevner med Förhesten min. Han ble sendt hjem for to dager siden. Så mamma sa vi skulle finne ny hest som vi skulle Kjøpe, også kunne jeg dra på stevner med den." Å, så kult, du skulle ha hatt Skar" sa Marit litt trist "unnskyld men hvem er Skar?" spurte jeg henne nysgjerrig. "Det er hest som vi hadde. Han var en sprang-Gud men så.." Marit så trist ut. "Men så? Hva skjedde" spurte jeg forsiktig. "Nei, jeg kan fortelle det deg senere" sa hun. Jeg svarte ikke noe. Vi kom fram til huset. Mamma, pappa og Rolf kom ut. De hadde drukket kaffe mens de ventet på oss på værandran. "Ja, hva synes dere" spurte Marit. "Jeg synes det var kjempe fint" sa mamma og smilte. "Ja, men det er bra." De snakket litt før vi de sa Hade og begynte og gå hjem. De hadde flyttet til et lite mindre hus. Som det kanskje gikk 5 min og gå fra oss. De trengte ikke hele gården nå siden de bare er de to igjen. Så de solgte gården og flyttet til et hus uten gård.

1 time senere.

"Hva syntes om stallen" spurte mamma mens hun holdt på og pakke ut. "Det var kjempe fint, du burde glede deg til og se det i morgen" "så bra du synes det, men pappa er ferdig med og sette opp senga de, så du kan begynne og pakke ut litt du" Jeg gikk opp og begynte og pakke litt ut. Jeg henta nattbordet og satte lampa mi og et bilde av meg og Mikke når vi var på at stevne. Jeg satt det oppå nattbordet. Jeg pakket ut litt klær og la de i kleskapet. Jeg hentet dyna og puta og la på senga. Så hentet jeg litt pynteputer og la oppå senga. Det var en hylle der fra før av. Oppå den satt jeg to bilder av Mikke og la 2 av rosettene der. Jeg var fornøyd så langt. Rommet var fint med hvite vegger.
Jeg så ut av vinduet og jeg gledet meg til mange dager på denne gården.
-------------
Neste kapittel skal hun prøve hestene💁

SkarWhere stories live. Discover now