"Ja, skal vi gå og se på hestene?" Spurte Maria. "Ja, det kan vi gjøre" vi gikk inn i stallen. Den var nydelig. Det var mange som stoppet og så på meg. Vi gikk inn en dør. Bak den døra var det mange hestehoder som stakk ut av boksene og så på oss. Disse er de du skal prøve. Det var 8 stall bokser med vakre hester. "Vi kan gå til den første" det var en nydelig rød hest. "Dette er deliah. Hun er en irsk sportsponni hoppe" "hei deliah" sa jeg og strøk henne over mulen. "Hvor gammel er hun?" Spurte jeg. "Hun er 10 år" svarte Maria. "Hun er god og ri, og veldig snill. Sara har vært på mange stevner med henne og hun har startet helt oppe på 110 cm" "hun var veldig fin" sa jeg.
Vi gikk til neste. Det var en brun hest. Den linket litt på en kaldblods. "Dette er stjernegutten, men vi kaller han bare gutten. Han har vært på noen stevner ig det høyeste han er startet er 90cm" jeg strøk han over nakken. Han var fin og med mye muskler. "Han trenger en litt erfaren rytter, siden han noen ganger blir gira. Men ellers er han snill og lydig." Vi gikk til den den tredje. Der sto det en fin hvit hest. "Detter er channel, han er en stor fin lipizzaner vallak. Han er litt ny i forhold til sprang, men har allerede vist mye inntresse og er veldig flink. Men med litt øving vil det nok komme på plass." Sluttet Maria. Så gikk vi til enda en sportsponni som het: solan, han var hvit. Så en grå varmblofs vallak som het: lille landor, men de kalte han bare Landor. "Ja da vet du litt om alle" sa Maria og gliste. "Vent va med denne" spurte jeg og snudde meg til en boks Vi ikke hadde vært hos. "Å ja han, han skal du ikke prøve, helt siden han kom hit er det ingen som har toret og ridd på han. Så han står bare der stakkar. Jeg synes så synd på han, "han var jo kjempe flink i sprang" sa Maria.Det var noe kjent med den hesten. Men jeg skjønte ikke hvor jeg hadde sett den.
JO! Det var den hesten på det bilde på
lofte i stallen hjemme hos oss. Kunne det være Skar? Tenkte jeg. "Hva heter den?" Spurte jeg uten og løfte blikket fra han. "Han het Skar" Jeg stivnet. Hva hadde skjedd med han. Marit hadde jo sagt han var en sprang Gud. "Jeg vil ri han" sa jeg bestemt mens jeg så på han. "Jeg tror ikke det er noen go ide" sa mamma. Maria var tydeligvis enig. "Vær så snill. Jeg kan komme hit noen dager i uka og trene han, vær så snill" spurte jeg så fint jeg bare kunne. "Vi får se på det, men nå tror jeg hestene er klare til og prøves." Sa Maria. Jeg snudde meg og gikk for og hente ridehanskene, støvlettene, vesten og hjelmen. Jeg kledde det på meg. "Her er første hest" sa Maria og rakkte meg tøylene til Deliah. Hun vrinsket når hun så hestene på jorde. Vi kom Inn til hallen. Jes tokk ut stigbøylene og reiste meg opp i salen og satte meg ned. "Du kan først begynne å skritte rundt hallen på venstre hånd" fikk jeg beskjed om fra Maria. jeg gjore det jeg ble bedt om og ga sjenkler til Deliah. Hun han nydelige skritt og var rolig. Etter vi hadde gått litt, skulle vi trave i litt volter. Jeg gidde beskjed til Deliah om at vi skulle trave. Og hun gjorde som hun ble bedt om. Nå skulle vi hoppe. "Først hoper du over krysshinder så svinger du til høyre og hopper over det rekke hindre så kommer du på oxeren. Jeg satte henne opp i gallopp. Galloppen hennes var nydelig. Når vi skulle hoppe var hun litt vanskeligere. "Bra Sandra" ropte. Maria fra mitta.Nå var det bare en hest igjen og det var Channel. Jeg varmet han opp, skrittet og travet så skulle vi galloppere i volter. Det var han flink i. Nå skulle vi hoppe det var samme løypa på alle hestene. Jeg travet en volte, så satte jeg han i Gallopp. Mamma satt og filmet fra tribunen. Først var det krysshindret. Han var mye flinkere en hva jeg hadde forventet. Selv om han var "nybegynner" i sprang, hadde han de flotte stegene og han fløy pent over hindrene. Det var jo sefølgelig noen små ting og fikse på med det skulle jeg få til. Jeg tror jeg hadde funnet den perfekte hest.
Når vi var ferdige fikk jeg sale av av Stjernegutten. Han var super søt. "Så hva synes du om hestene" de var super flinke" "har du funnet deg noen som utemerket seg litt, eller må du tenke litt på det?" Spurte Maria" "jeg tror jeg har funnet en" "flott, hvem da?" "Channel" sa jeg og gliste. " ja, han er et godt valg, dere var en kjempe fin ekvipasje der ute" sa Maria. Jeg gliste. "Jeg vil ha en hest som jeg må jobbe litt med. Så da passet Channel perfekt." "Jeg tror han vil komme langt i sprangkarieren." Sa Maria og så på channel. "Når kan vi komme og hente han" spurte mamma og strøk en hest over panna. Nei på fredag vis dere er ferdige med og ordne stallen til da" sa Maria og så spørrende på meg og Mamma "ja, da skal vi være ferdige til da" sa mamma og tokk Maria i armen.Etter litt snakking, sa vi takk for oss og kjørte hjemover. Detter hadde vært en flott dag tenkte jeg med meg selv. Og nå hadde jeg min egen hest.
ESTÁS LEYENDO
Skar
AventuraEn jente med navn Sandra på 13 år, må flytte fra sine venner og den lille, fine gården hun bodde på og samtidig blir for-hesten hennes sendt hjem. Når hun kommer til den nye skolen, blir hun ikke behandlet som forventet. Hun blir mobbet, og vet ikke...