Bab 5

2.2K 117 1
                                    



"Saya Sara Aleesya,boleh panggil Aleesya, awk? Tanya aku. Budak nerd yang menunduk tadi mengangkat wajahnya. Terpaku!! Itulah perasaannya ketika itu 'comelnya' monolog lelaki itu dalam hati.

"Awak!" budak nerd itu berpaling kerana malu mendapati dia sedang berangan.

"Ahhh..yy....aa" jawab budak nerd itu dengan tergagap-gagap .

" Nama awk apa??" tanya aku lagi sambil tersenyum. Tengah berangan ke lelaki ni? Kata aku dalam hati.

"Mmm....nama saya Asyraf Akmal" kata lelaki itu  lalu membetulkan cermin matanya.

" Saya panggil awak Akmal boleh? Tanya aku lalu memandang lelaki itu.Sekali lagi Asyraf Akmal terpukau.

"Bo...boleh." jawab Akmal dengan gugup.Sebenarnya tiada siapa yang memanggilnya Akmal selain dari papa dan uminya.

"Awk  nak jadi kawan saya tak? Tanya aku.

" Boleh je...tapi awak tak malu ke kawan dengan saya?tanya Akmal balik,maklumlah ini pertama kali perempuan nak berkawan dengannya.

" Kenapa pula malu?" tanya aku dengan dahi yang berkerut- kerut. Yalah apa yang nak dimalukan.

"Sebab saya budak nerd,hodoh pulak tu." jawab Asyraf Akmal sambil membetulkan cermin matanya.

" Eh,tak lah semua orang  sama aje di pandangan Allah, miskin, kaya, kacak,hodoh semua tu hanya pinjaman sahaja, semuanya boleh ditarik balik,tapi jika Allah memberikan semua itu kita hendaklah menjaga dengan sebaiknya,tapi saya tengok awak ni kacak juga eh?" puji aku sambil tersenyum melihat Akmal yang sudah kemerahan mukanya.

      Asyraf Akmal yang mulanya mendengar dengan tekun terus menunduk ,rasanya pipinya seperti udang di rebus.Menahan malu yang teramat. Aleesya yang sedang menahan malu hanya ketawa kecil.

"Comelnya!" tanpa sedar aku memuji Akmal. Akmal yang menunduk, kini tidak lagi kerana mendengar kata-kata gadis dihadapannya. Dia salah dengar ke???

"Apa yang comel? Tanya Akmal. Sengaja dia tanya, padahal dia tahu yang gadis dihadapannya itu memujinya kerana dari tadi mata bundar itu sedikit pun tak teralih dari wajahnya.

" Hah!Co..Co..Co...comel....ha, kereta tu yang comel " kata ku sambil menunjukkan kereta mini Cooper yang berwarna biru laut itu.Macam mana boleh terlepas cakap ni? Adohai,sejak bila kau puji lelaki ni Aleesya? Gawat ni,sudah tahap kritikal sudah ni,pertama kali aku memuji lelaki selain Along dan walidnya.

     Akmal yang melihat aku menggelabah hanya tertawa kecil sambil mengeleng-gelengkan kepalanya.Semakin berani ya kau Akmal, sebelum ni cakap dengan perempuan pun susah, eh ye ke aku pernah bercakap dengan perempuan? Hahaha, perempuan yang menghina aku adalah!

" mmmm....Akmal, kawan saya dah tunggu tu,nanti kita jumpa lagi ya.Assalamualaikum. " aku terus berjalan menghampiri sahabat ku dan sempat juga aku melambai tangan kepada Akmal.

     Akmal yang memerhati gadis itu sehingga hilang dari pandangan. Tiba-tiba rasa lain macam. Kenapa hati aku ni? Berdegup laju tak tentu pasal.Akmal memegang dadanya.Dia memikirkan seketika dan akhirnya, adakah mungkin? Oh my!





Suamiku Mr.NerdWhere stories live. Discover now