Bab 10

1.9K 94 5
                                    


Ya Allah betul ke keputusan yang aku buat ni?Nak menolak takut ibu dgn walid marah kecewa. Tapi aku tak suka!! Tension betullah. 'Sabar Aleesya sabar' pujuk aku dalam hati sambil mengurut dada. Mungkin ada hikmah disebalik ini semua.

"Termenung jauh nampak!" ucap ibu. Lamunan aku ditiup angin entah ke mana bila ibu menegur aku.

"Fikir pasal apa ni?" tanya Tengku Ariana lagi lalu duduk disebelah aku.

"Ehh... Tak ada fikir apa pun ibu." ucap ku sambil tersenyum tawar.

" Angah!" panggil ibu .


"Ya" jawab aku lalu menoleh ke arah ibu.

"Angah nak tengok tak gambar tunang Angah? Kalau nak tengok ibu ada gambar dia." kata ibu.

" Tak apa lah ibu,Angah tak nak tengok. " kata aku .

"Angah tak payah risau,ibu yakin dia yg terbaik untuk Angah" kata ibu lagi.

" mmm... Angah ikut aje ibu" kataku.

" Mungkin majlis kamu akan berlangsung hujung tahun ini." kata ibu.

" Cepatnya ibu, Angah pun tak kenal siapa tunang Angah" kata aku. Ni dah bulan 5,maknanya ada beberapa bulan lagi, cepat betul!! Tak boleh ke buat tahun depan.Aku belajar pun tak habis lagi.

" Alah kan ada beberapa bulan lagi sempatkn kalau Angah nak kenal- kenal dgn tunang Angah" kata ibu.

" Nak kenal macam mana? " tanya aku.

"Nanti ibu bagi nombor telefon dia kat Angah. " kata ibu lagi.

" mmm...okey "

" okey lah ,ibu nak pergi dapur nak masak,nanti walid balik nak makan. " kata ibu.

"Angah tolong" kata aku lalu mengikut ibu ke dapur.

" Ibu nak masak apa ni?" tanya aku .

"Ayam masak merah" kata ibu .

Selesai memasak aku menghidangkan lauk di atas meja.Bunyi pintu dibuka aku terus menjenguk.

" Hmmmm...sedapnya bau, siapa masak Angah?" tanya adik aku yg baru pulang dari sekolah.

" Ibulah,siapa lagi!" kata aku.

" laa..ingatkan Angah masak, baru je nak rasa masakan Angah." kata Sara adriana.

"Angah nak masak? Lambat lagi kot.Nanti ada masa Angah masak la " kata aku.

"Angah pandai ke masak ?" tanya Sara Adriana. Saja nak tanya .

" Ingat Angah tak pandai masak ke"jawab aku tak puas hati.

"Ala,tanya je, Angah tak pernah masak pun sebelum ni." kata adik aku .

" Memang tak pernah, tapi masak Angah pandai,Angah belajar masak dekat kampung dgn nenek" kata aku.

"Ye la tu" kata Sara adriana ..

"Dah pergi naik mandi,lepas ni turun makan." kata ibu yg sedang buat air.

"okey ibu " kata Sara adriana lalu naik ke biliknya.


Sorry lambat update! Akhir- akhir ni Author busy dgn peperiksaan. Miahae..
# sorry kalau bab ni x best.
# jangan lupa vote & komen.

Suamiku Mr.NerdWhere stories live. Discover now