Bab 16

1.8K 92 0
                                    

"Assalamualaikum" Akmal memberi salam lalu menarik kerusi dan duduk.


"Waalaikumussalam" serentak Iqbaal dan Danial menjawab salam.

"Kenapa lambat,lama kita orang tunggu kau tahu tak! " kata Danial yang agak tidak puas hati .

"Ala,sorry lah,umi aku nk jumpa aku tadi sebelum aku datang sini,tu yg lambat tu." kata akmal.

"Umi kau jumpa kau ?" tanya Iqbaal.

"Kenapa?" tnya Iqbaal lagi.

"Ha'ah,kenapa? Selalunya umi kau tak jumpa kau kalau tak ada benda mustahak.

'Patut kah aku bagi tahu diorang? Bagi tahu je lah lagi pun diorang sahabat aku.' kata Akmal dlm hati.

" woi,cakap lah!! Orang tanya dia diam pulak,mesti psl Kau kan?" kata danial.

" ke umi kau dah Pinangkan kau dgn anak kawan umi kau?" saja Iqbaal tanya.

' ya Allah mcm mana pulak si Iqbaal tahu,ke umi aku cakap kat dia,mustahil lah' monolog Akmal dalam hati.

" woi diam lagi" kata Danial.

" Ha'ah,umi aku Pinangkan aku dgn anak kawan dia." kata Akmal.

"Hah?" Iqbaal dan Danial yg mendengar terkejut.

" Biar betul kau,tadi aku acah- acah- nk gurau dgn kau je,kau jgn main- main dgn aku. " ucap Iqbaal

"Kau jgn main- main Akmal" sampuk Danial pulak yg masih terkejut.

" betul lah,aku tak main-main okey" kata Akmal .

" Habis tu kau ikut je cakap umi kau? " tanya Danial.

"Aku ikut je,takkan nak membantah cakap umi aku" kata Akmal lalu menundukkan kepalanya.

" Habis tu Aleesya macam mana? Kau kan suka kat Aleesya,takkan kau nak lupakan dia Macam tu je,bukan mudah tau nak lupakan cinta pertama ni" tanya Iqbaal pula.

" entah lah,mungkin aku kena lupakan dia " kata Akmal sayu.

" kenapa kau tak bantah je cakap umi kau tu?" ucap Danial lagi.

"Aku tak bantah sebab aku tak nak jadi anak derhaka,lagipun aku tak nak kecewakan umi aku" kata akmal.

"Alah,takkan kau tak boleh bantah,ni kan masa depan kau,kau sepatutnya pilih sendiri bakal isteri kau tu bukan umi kau" kata Iqbaal pula.


"Orang tua-tua zaman dulu pun kahwin dgn pilihan ibubapa dia jugak,Akhir-akhir bahagia jugak,tu yg aku ikut je" kata Akmal tenang.

" betul jugak cakap kau tu,tapi kalau boleh kita pilih sendiri,kita boleh kenal hati budi masing-masing kalau kita yg pilih sendiri, ni yg umi kau pilih.Mana lah tahu tunang kau tu jenis yang suka kan harta ke?" kata Danial.

" Entah lah,aku pun tak tahu,aku terima je kalau jodoh aku dgn dia bukan dgn Aleesya " kata Akmal sayu.

" Sabar-sabar ,mungkin ada hikmah disebalik ini semua" kata Iqbaal .

"Insyaallah" ucap Danial.

"Kau dah jumpa ke dgn tunang kau tu? " tanya Iqbaal lagi

" tak,malas aku nak kenal tunang aku tu" kata Akmal.

" takkan kau tak nak jumpa dgn tunang kau tu?" tanya Danial pulak

" tak nak,nanti kahwin ni pun boleh tengok, lepas kahwin pun tengok muka dia hari-hari. " kata Akmal..

" Oooo."

"Eh ,bukan ke tu Mira dgn Aleesya" ucap Danial yg melihat Mira dan Aleesya berjalan masuk ke restoran .Akmal dan Iqbaal menoleh ke arah yg ditunjuk Oleh Danial.

" ye lah,Mira!" panggil Iqbaal yg melihat buah hatinya .






# jangan lupa vote & komen😉






Suamiku Mr.NerdWhere stories live. Discover now