"Weh mana kapal tu weh?!" Tanya Afiq cemas. "Entah tadi ada dekat sini,kita bercakap sekejap jer dah hilang" jawab Danial pula. "Apa kita nak buat ni afiq?" Tanya kane. "Kita pulang dulu ke rumah aku, aku nak bagitau giga,mama and papa aku pasal ni. Tentu giga ada rancangan." Jelas Afiq. Mereka memecut laju untuk ke rumah afiq.
Di rumah Afiw
"Aunty uncle, giga keluar kejap eh cari budak budak ni?" Tanya giga. "Ok da dapat cati balik rumah tau jangan pergi mana mana." Kata Uncle Azhab dengan tegas. "Ok" jawab giga girang. Apabila sahaja giga membuka pintu, terpacak susuk tubuh tiga orang menyebabkan giga terkejut. "Oh mak kau meletup" latah gigabot. Rupa rupanya susuk tubuh tersebut adalah afiq kane dan danial. "Eshh kau ni kalau da sampai tu ketuk lah pintu ini tak,terpacak depan pintu macam zombie and mayat hidup. Apesal!" (Zombie ngan mayat hidup tak same ker -_-!)Kata giga geram kerana budak budak itu menyebabkannya terkejut. Hampir saja terputus wayar dalam badannya. "A...haha.. sorry eh cepat masuk aku ade benda nak cakap." Kata afiq lantas menolak gigabot untuk kedalam rumah. "Eh eh eh.. sakitlah! Hal ape kau nak cerita ni. Eh mana nana? Tak nampak pon?" Tanya gigabot. "Urm pasal tu lah kitorang nak cerita.." kata afiq dengan nada tersekat. "Ishh korang ni tolong lah cakap. Takkan aku jer." Kata afiq dengan nada geram tapi perlahan. "Ade sesuatu jadi kat Nana ke!!" Tanya gigabot marah. Suaranya menyebabkan Aunty Safiah yang sedang memegang periuk melatah sehingga periuknya terjatuh. "Kenapa tu giga?" Tanya Aunty Safiah. "Ni Aunty budak budak ni ade benda nak cakap pasal nana!" Kata gigabot sambil merenung tajam ke arah afiq kane dan danial. Budak bertiga itu hanya duduk tersipu sipu sambil tersenyum kambing. "Hal apa afiq?" Tanya Aunty Safiah. "Macam ni......" belum sempat afiq meneruskan katanya danial memintas dengan selamba. "Nana diculik". "Haishh budak ni" kata Kane sambil menepuk dahi lalu merenung danial tajam. Afiq turut merenung danial dengan pandangan maut. "Apa?? Salah ker aku cakap?? Betul lah kan? Dia kena culik alienkan kita yang lawan alien tu tadi.." kata danial panjang lebar. Afiq dan Kane menepuk dahi mereka. 'Budak ni tak reti nak berlapik betul. Jaga kau..' getus afiq dan kane di dalam hati. "Hah macam mana boleh kena culik!!" Jerit Aunty Safiah,Uncle Azhab dan Gigabot.
Selepas 20 minit bercerita........
"Pastu..boom!! Kapal tu hilang.." cerita danial dengan penuh bersemangat. Merenjis renjis air liurnya kerana melakukan sound effect. "Hurmmm..kau tau tak siapa Nero.." tanya gigabot lemah. "Tau pahlawan dark knight yang paling beria.." kata danial selamba. "Haih..dia tu penjenayah angkasa terkuat dan terbijak untuk pengetahuan kau." Kata giga. "Tapi apa motif dia culik nana?" Tanya Afiq. Kane dari tadi hanya tunduk mendiamkan diri. "Ada sesuatu yang aku tak bagi tau korang. Aku ingat nak bagi tau lepas kau dah betul betul mahir dengan kuasa kau.." kata gigabot lemah. "Apa dia?" Tanya Afiq. "Perkara asas yang korang semua kena tau.. kuasa korang berempat terbahagi kepada 2 kumpulan. Kumpulan pertama adalah peneutral dimana dalam kumpulan ni terdapat kuasa air dan ais. Dalam kumpulan ni mereka di berikan satu lagi kuasa iaitu HEALER. Mereka boleh menyembuhkan diri mereka dan orang lain. Kumpulan kedua pula ialah pemusnah. Kumpulan ni terdapat kuasa flame dan thunder. Keistimewaan mereka adalah tenaga. Tenaga mereka berbeza dengan tahap tenaga lain. Tenaga mereka lebih kuat dan padu. Mereka perlu dilatih untuk mengawal kuasa mereka. Ada banyak lagi kuasa yang ada dalam group neutral dan pemusnah tapi ini jer yang asas. Seterusnya,dalam kuasa kedua dua kumpulan ni terdapat satu lagi kekuatan untuk setiap individu. Ia digelar spirit. Ahli kumpulan peneutral mempunyai PURE SPIRIT manakala kumpulan pemusnah mempunyai DARK SPIRIT. Sebab itu ahli kumpulan pemusnah perlu mengawal kuasa mereka kalau tak. Dark spirit akan menguasai diri mereka. Tetapi dark spirit jika dikawal ia boleh digunakan untuk tujuan yang baik. Selebihnya nanti aku terangkan..eh..la tidur?" Terang gigabot panjang lebar. Rupa rupanya Aunty Safiah dan Uncle Azhab sudah tertidur...
Sorry bab ni panjang sikit.. :)
YOU ARE READING
Hero Parltren EXCLUSIVE
FantasyAfiq dan rakan rakan telah termasuk kedalam Galaxy Neuron akibat pusaran hitam yang dihasilkan oleh alien bernama NERO..saksikan pertempuran epik yang akan berlaku di medan ELVITA...hanya di wattpad