Ebba

1.5K 46 15
                                    

"Stop, vad har hänt??"

Frågar jag medan Amanda, och dom tre ooo'na bara fortsätter att säga förlåt hela tiden.
Dom alla fyra ger mig en ledsen och skyldig blick innan Amanda fortsätter.

"Förlåt Ebba.. Vi fick nyss veta att det var Linn hela tiden. Förlåt för att vi inte litade på dig, du har all rätt att hata oss"
Säger Amanda sorgset och dom andra nickar som svar lika dystert.

Jag sitter tyst en stund och tittar på dem, dom alla fyra ser ledsna ut och verkar skämmas. Men än hur mycket jag vill förlåta dem så kan jag bara inte. Dom svek mig, och det tar nog ett långt tag innan allt kan bli som vanligt igen..

"Linn vet inte ännu om att vi vet sanningen, så du får bestämma hur vi gör"
Säger Omar tyst.

Jag rycker sakta på axlarna innan jag svara lätt:
"Vi får se hur det blir"

"Vet Felix om det också?"
Frågar jag efter en stund, och dom andra nickar lågt.
"Men var är han då?"
Frågar jag igen och tittar efter honom om han möjligt vis bara står bakom dem. Men när dom andra inte verkar ha nån förklarning var han är, så suckar jag.

"Direkt när han fick reda på sanningen så sprang han iväg, han blev verkligen sårad av det Linn gjort"
Svarar Oscar och har blicken i golvet för att slippa få ögon kontakt med mig.

"Vi går och letar efter honom, vem vet vad han hittar på"
Mumlar jag och ska just resa på mig innan Oscar trycker försiktigt ner mig i sängen igen. Jag tittar förvånat/irriterat på honom men han skakar bara på huvudet.

"Vi går och letar efter honom, du moste stanna här, du har ju nyss brytit ett par revben. Och läkarna skulle aldrig gå med på att du går ut och letar efter honom ändå"
Säger Oscar och tittar menande på mig.

Jag suckar innan jag lutar mig ner i sängen igen.
"Vi går och letar efter honom, vi är snart tillbacka"
Säger dom innan dom går iväg mot dörren.

Just innan dom skulle öppna dörren och gå, så kommer nån in i rummet.
Och gissa vem? Jo, Linn...

Först stirrar alla bara på henne innan dom ger henne en ilsken blick.
"Har jag missat nåt??"
Frågar hon oskyldit och tittar på alla med en oförstående blick.

"Ja det kan man säga.."
Mumlar Ogge och tittar drygt på henne.
Jag sjunker ännu längre ner i sängen för att försöka gömma mig, för jag vet att Linn kommer bli as förbannad på mig när hon får reda på det.

"Försök inte spela oskyldig, vi vet allt vad du har gjort mot Ebba!"
Säger Oscar argt och tar ett hotande steg närmare Linn.

"Än vad hon har sagt, så ljuger hon!"
Svarar Linn och försöker se ledsen ut.

"Pfft, den där video filmen bevisade allt! Den filmade in när du misshandlade Ebba på gatan!"
Säger Omar argt.

Linn står tyst en stund innan hon ser ilsket mot mig.
"Det här ska du få fan för"
Morrar hon mot mig innan hon springer ut från mitt rum.

Oscar tar sats för att springa efter Linn, men jag hinner stopa honom före.
"Vänta Oscar, hon är inte värd det"
Säger jag tyst.
Oscar stannar upp och nickar sen sakta.

Efter dom andra hade gått, för att leta efter Felix satt jag själv kvar i mitt "rum" på sjukhuset.

Det kändes skönt att dom andra äntligen fick reda på sanningen. Men inom mig kändes nåt fel. Linns hot fick mig genast att känna mig orolig.

Ingen vet vad hon kan hitta på...

-----------------------------------------------------------

- Vad tror ni Linn tänker göra😱?!

Kommentera vad ni tror👇

See ya!😚

Ask.Fm// F.SWhere stories live. Discover now