12 ; Syawal Menjelang

5.5K 651 275
                                    

Taehyung duduk dipangkin yang terletak dihadapan rumah mereka sambil merenung langit. Hari ini, adalah hari terakhir ramadhan. Maknanya, bulan yang penuh dengan barakah akan pergi meninggalkannya.

Angin sepoi-sepoi bahasa yang menyapa tubuhnya membuatkan lagi hatinya bertambah sayu. Taehyung mengeluh kecil.

" Hoi! Apa yang kau menungkan tu? " tegur Chanyeol lantas dia duduk disebelah Taehyung.

Taehyung memberikan senyuman pada Chanyeol. " Hyung, hyung tak sedih ke ramadhan bakal pergi? " soal Taehyung.

Chanyeol mengangguk. " Mestilah hyung sedih. Tapi setiap yang datang pasti akan pergi. Esok dah mula syawal, kita kena lah bergembira. " Chanyeol memeluk bahu Taehyung.

" Lagipun tahun depan kan ada! Kita boleh puasa tahun depan pula! " tambah Chanyeol lagi.

" Tu pun kalau Tuhan masih beri kita nyawa, hyung. Mana tahu kita mati awal? " kata Taehyung.

Chanyeol mengetap giginya dengan muka yang berkerut sambil tangan kirinya mencengkam dada. Deep namati.

" Er.. Apa-apa pun, kita kena juga bergembira. Dah tamo sedih-sedih, kita pergi tolong diorang masak. " Chanyeol memimpin tangan Taehyung.

❤❤❤


" Huargh!!!! "

" Ahh ahh huarghhhhh!!! "

" HUARGHHHHHH!! "

" Yah! Kacau dodol pun nak menjerit ke?! " Baekhyun menepuk belakang kepala Hoseok membuatkan dia hampir tercirit.

Dah lah tengah gunakan tenaga lelaki nak kacau dodol, tiba-tiba ada orang tepuk belakang kepala dia haa kau dia fikir tak terkejut?!

" Totol ni pahal liat sangat hyung? " rungut Hoseok sambil mengelap peluh didahinya. Malam yang sejuk macam ni pun boleh berpeluh.

" Totol kepala angguk engkau! Dodol lah! Memang lah liat, nama pun dodol. Kau tak pernah makan dodol ke? " Baekhyun memandang Hoseok atas bawah.

" Alah sama je lah totol ke dodol ke. Tak pernah. Sedap ke? " tanya Hoseok.

" Alololo siannya tak pernah makan. Mestilah sedap! Sedap dia sampai kau nak lagi tau! " jawab Baekhyun sambil tersenyum bangga.

Hoseok mengangguk faham. " Eh dah lah. Aku nak tengok diorang masak rendang. Hati-hati kacau dodol. " Baekhyun menepuk-nepuk bahu Hoseok sebelum dia berlalu pergi.

❤❤❤

" Pak Namjoon ada kuda, nama dia Hoseok! "

" H o s e o k ! H o s e o k ! H o s e o k ! Nama dia Hoseok! "

" Kyaaa kyaaa kyaaa kyaa kyaaaa! "

" Hei! Kau buat bunyi apa tu? " soal Xiumin pada Jungkook yang sedang membakar lemang.

" Bunyi Hoseok hyung. Hehehe. " jawab Jungkook sambil tersengih.

" Bunyi Hoseok? Hoseok ada bunyi ke? " tanya Xiumin dengan penuh musykil.

" Mestilah ada. Apa hyung ni pekak ke tak pernah dengar bunyi Hoseok hyung? " mula dah mulut celupar Jeon Jungkook.

" Amboih kau. Mulut pedas betul. Dah meh sini aku ganti kau bakar lemang. " Xiumin meluru kearah Jungkook.

" Trimas hyung. Aku pergi tempat lain sekejap tau! " pamit Jungkook pantas berlalu pergi.

[C] Bangtan Ramadhan?! [ MALAY FANFICTION ]Where stories live. Discover now