Aksara 3

132 9 1
                                    

Dan Illy pun berkata...

"Alya, ingat tak kata-kata Shar?"
Illy bertanya kepada Alya.

Alya hanya menundukkan kepalanya dalam pangkuan.

20012016 * 22:45
*Dewan makan asrama*

"Nak dengar suatu kisah tak?"
Shar bertanya kepada sahabatnya dgn nada yang mesra.
.
"Oh, boleh jugak, citer la."
Alya kelihatan tidak sabar mendengar cerita sahabatnya itu.
.
Illy hanya tersenyum lalu ketawa kecil setelah melihat telatah Alya.
.
"Bismillahirrahmanirrahim..."
Shar memulakan ceritanya dengan kalam yang suci.
.......................................................

Story 1

Aina berumur 1 tahun dan merupakan seorang anak yatim piatu di Yayasan Rumah Kasih.

Setiap hari, dia tertarik dengan perilaku manusia, disekelilingnya iaitu berjalan.

Suatu hari ditakdirkan dia pandai berdiri lalu pandai berjalan kecil.

Setiap kali dia berlatih dia akan terjatuh, tetapi perkara itu tidak menghalangnya untuk terus mara ke hadapan.

Setiap kali dia rebah ke bumi Illahi, pasti ada tangan yang menyambutnya iaitu ibunya.

Tetapi.... kini hanyalah imaginasi yang berlayar di fikiran.

Setiap kali dia rebah dia tetap bangkit disertai air mata yang mengalir dengan deras.
...
Story 2

Kini Aina telah menginjak ke usia remaja.

Pelbagai tohmahan dan dugaan telah dihadapi .

Tetapi Aina tetap bangkit dan terus tersenyum walaupun tuduhan datang bertalu-talu tanpa diundang.

Demikian kerana Aina tahu dia ada Allah SWT di sisinya.
...
Story 3

Keesokkan harinya, dia telah melayari aplikasi Telegram dengan lekanya walaupun buku ditangan bagai rak yang penuh.

Secara tidak sengaja kakinya tersadung batu kecil lalu terjatuh.

Sebelum dia terjatuh, dia ditakdirkan terbaca suatu quotes seperti.....

We cannot learn without pain
-Aristotle

Jatuh sikit dah mengeluh😌 Cuba bangun pastu cakap "siapa tolak aku tadi?"

Aina hanya mampu tersenyum.

Walaupun ketika itu ramai pelajar yang melihat kejadian tadi.

Aina hanya memandang sekeliling dengan pandangan yang tidak dapat ditafsirkan.

Sampailah suatu masa, seseorang telah menghulurkan tangannya untuk membantu Aina bangkit dari rebah.

Aina tergamam...

Imbas kembali,

15052001 * 16:15
*Rumah Keluarga Aina*

Aina leka bermain kejar-kejaran dengan kawan-kawannya.

Akibat terlalu leka, dia terjatuh .

Ibunya terus menghulurkan tangan untuk membantu Aina bangun.

Aina terus menerus menangis akibat keperitan luka yang dirasainya kian mencucuk-cucuk lututnya.

Walaupun perkara ini sudah menimpanya berkali-kali.

Aina tidak mengenal erti putus asa dan meneruskan permainan kejar-mengejar bersama kawan-kawan yang lain.
...
Story 4

"Aina, Ok tak? " Tanya Athirah kepada Aina sambil melambai-lambai ke arah muka Aina.

Sebenarnya Athirah mengetahui nama Aina daripada nametag yang dipakai.

Aina telah sedar daripada imbas kembalinya sebentar tadi terus bangkit dan mengutip buku-bukunya yang bertaburan.

Atirah pun turut menolong Aina mengutip buku-buku tadi.

Sesudah mengutip buku-buku yang bertaburan, Athirah memperkenalkan dirinya kepada Aina dan bersalaman tanda perkenalan .



•••

Patience has its own rewards.

Mr.Talk

"Friendship will never be the end ".
Alya, Illy, Aina and Athirah, aku harap korang tak marah cause name korang terpampang dalam story aku nie.

Thanks a lot for the readers ,
I'm really 2x mean that.
Your vote and comment makes me happy.

*emoji nanges*

A Letter From AksaraWhere stories live. Discover now