04 - Sayang Awak

1.4K 50 0
                                    

I R I S A

aku mengambil telefon bimbit yang terjatuh di karpet lalu aku hempaskan badanku yang penuh dengan lemak lemak tersumbat ke atas katil penuh kemalasan.

earphone di dalam beg sandang juga aku keluarkan sebelum disumbat ke telinga. lagu fire nyanyian dari bangtan sonyeondan berkumandang seusai aku menekan butang play.

tanganku terawang awang di udara sambil termenung memikirkan wajah adam yang tiba-tiba sahaja muncul di minda. euw pehal pula aku terfikirkan dia ni.

nyah kau bayangan hitam.

ketukan bertalu di pintu menghentikan lamunanku. aku bangun dengan gaya terpaksa seperti seekor zombi mengesot kerana kakinya patah lalu membuka pintu.

wajah irfan yang tersengih menghiasi kornea mataku. dia melayangkan kad kreditnya di hadapan wajahku dengan riak bangga.

"nak aku belanja shopping tak? bosan duduk rumah je. alang alang aku nak keluar, aku ajak kau sekali. biar bakar kalori sikit badan kau." usiknya, kad kredit yang dipegangnya tadi dimasukkan semula ke dalam dompet.

kening aku angkat. "kau nak ajak aku shopping sedangkan aku tengah elok bermalasan bersama encik teddybear dan abang namjoon. blah ah ko." balasku menggunakan nada malas.

ya, first day school memang malas. dengan sekolahnya lagi, dengan kawan baru lagi, dengan adamㅡ pritt pritt euw bayangan hitam memunculkan diri lagi. silap, dengan khabar berita kawan baiknya, izati yang bakal mencecahkan kakinya di tanah melbourne juga setelah sekian lama.

irfan mencebikkan bibirnya. alamak ni yang lemah ni. "alaaa jom ah dik. bukan selalu aku bermurah hati nak belanja kau ni. mai ah lepak starbucks ke dengan afiqㅡ"

mataku membulat. "wait wait! you said afiq?! okeng aku join asalkan ada afiq HAHAHA!" kataku sambil tergelak kecil.

irfan membuat reaksi jijik. "eeee ingat sikit afiq tu adik kita." kutuknya. aku menjulingkan mataku ke atas.

"adik angkat okeng dah blah aku join keluar pat. aku nak bersiap shuh shuh." kataku lalu menendang punggung irfan agar keluar dari bilikku yang serba gojes ni.

"halah tahu la halah." rungutnya sambil menggosok kesan tendangan padu aku di punggungnya. harap tak berbekas lah.

aku mengambil baju lengan panjang berwarna hitam dan sepasang seluar tracksuit hitam berbelang putih di tepi. lipbalm aku calitkan di bibir selepas menepek sedikit bedak baby johnson.

takkan nak keluar muka pucat pulak. kang orang kata aku vampire tapi ni vampire jenis lawa lah HAHAHA okeng done riak.

setelah memastikan semuanya sudah siap sedia, aku mengambil beg sandang adidas yang tergantung bersama dengan topi nike aku ambil lalu sarungkan ke kepala.

irfan menunggu kehadiran aku di dalam keretanya iaitu bmw i8 hadiah daripada ayah sempena ulangtahun ke 20-nya lol. tak sedar dah tua rupanya abangku yang seorang ni.

pin! pin!

"woi budak. cepatlah masuk kereta. kau ingat aku ni driver kau nak tunggu kau bagaikan puteri raja?!" teriak irfan.

aku terkojot seketika bukan terkontot ya. aku urut dadaku perlahan. "sABARLAH NAK MASUKLA NI HALAH MONYET NI!" teriakku kembali. apa hengko fikir hengko siapa?

|||

I R F A N

aku menilik satu persatu pakaian yang tergantung. mataku tertarik dengan sepasang baju gaun labuh berwarna biru laut serta sedikit percikan merah di hujung baju.

aku keluarkan gaun itu lalu aku hulurkan kepada irisa. dia hanya mengangkat kening. aku menggelengkan kepalaku perlahan memikirkan kebodohan adik sendiri.

"ambil lah noob. aku tengok baju ni macam lawa so aku tolong suggest lah gaun ni untuk kau kalau ada apa-apa occasion kan." terangku panjang lebar.

irisa pula tersenyum manis. dia memerhatikan gaun itu dari atas ke bawah. "hm not bad taste kau bang. good lah for a boy eh silap an old manㅡauch!"

dia menggosok dahinya yang merah akibat dijentik olehku. bibirnya melengkung ke bawah. "kau ni gurau je pun tak boleh hm sikit sikit sentap pergi duduk hutan sanalah." katanya, merajuk.

aku tersengih memandang irisa yang laju meninggalkan aku untuk ke kaunter pembayaran. alah merajuk sekejap je, bagi semangkuk aiskrim baskin robbin hilang la rajuknya.

typical irisa.

"nah pilih perisa apa kau nak. food on me today. no i mean, semua yang kau nak, aku belikan for today only ah kalau hari hari mahu kopak poket aku kang." kataku sambil pergelangan tangan irisa aku pegang erat.

times square ni besar tak macam kat malaysia. kut kut anak orang ni hilang nanti aku nak cari kat mana? kat celah juboㅡk gurau.

"adoi bang adam jangan lah pegang kuat sangat oi. tahu lah kau risau tapi at least kasihankan aku ni." adu irisa. dia cuba melepaskan dirinya dari aku.

aku mengeluh malas. "fine." pergelangan tangannya aku lepaskan. sempat juga aku pandang sekilas, oh agak merah jugak aku buat heh. aku hanya menjelirkan lidah apabila memandang wajah irisa yang cemberut.

"i would like to purchase oneㅡ"

"three please, big bro."

aku menjelingnya tajam lalu aku mengalihkan kembali wajah memandang si tukang jual aiskrim.

"i'm sorry for the delay. i would like to purchase three cup of chocolate chip cookies and cream with chocolate rice on top of them."

"would you like to put chocolate sauces too?"

irisa mencuit bahu aku. "yes" bisiknya.

"em yes please." kataku.

"15$ all of it." balas cashier itu. tangannya menghulurkan tiga mangkuk besar aiskrim kepadaku. irisa pantas menyambutnya.

amboi pasal makanan bukan main laju kau ya.

"okay."

sekeping kertas berwarna hijau tua aku hulurkan kepada cashier itu. "just keep the change." kataku lagi lalu berjalan keluar dari kedai.

"thank you, abang." ujar irisa di sebelahku. aku menolongnya memegang beberapa beg kertas yang berisi barang sementara irisa menghabiskan ketiga-tigaㅡtak, dua je. satu lagi aku punya.

"no big deal for my lil' sis." balasku.

tiba-tiba dengan tidak semena, irisa memberhentikan langkahnya secara mengejut. aku hampir sahaja terlajak ke hadapan akibat tindakan mengejutnya itu. wajah irisa aku pandang.

"what the hell is wrong with you?!" desakku. bahunya aku goncang perlahan. dia kelihatan tersedar dari lamunannya. wajahnya ditundukkan.

"nothing. just ternampak setan tadi jom lah balik. nanti takut jumpa dia lagi je." kini lenganku pulak menjadi mangsa tarikan irisa. haih la labu, nasib kau lah labu dapat adik sebegini perangai.

"takpe takpe. jangan ingat perkara ni habis sini je. balik nanti aku nak kau cerita betul betul apa jadi tadi okeng? no selok belok no traffic jam ke apa." ugutku. "just tell me the truthhㅡ"

"bang, tu lagu." bidas irisya.

"oh okeng."

|||

to be continued

OG | Sayang AwakWhere stories live. Discover now