7. IFFET

805 102 66
                                    

İffet kelimesi sözlükte; haramdan uzak durmak, helâl olmayan çirkin söz ve davranışlardan uzak olmak anlamına gelir. Dinimizde ise; yeme içme ve cinsî konularda dengeli olmak, aşırı isteklere engel olarak dinin ve aklın hükümranlığı altına almak suretiyle kazanılan erdemdir. *1 

Diğer bir ifadeyle iffet; Allah ve kullar nezdinde, insanı küçük düşürecek davranışlardan sakınmayı sağlayan ahlakî erdemdir.*2 İffetli kimseye ''Afîf'' denir.

İffet, insanı bedeni ve maddi yönü ile zevklere aşırı düşkünlükten koruyan erdem anlamında kullanılan bir terimdir. Kur'ân-ı Kerîm'de iffet kelimesi geçmez. Ancak işaret yoluyla belirtilir.  

Kur'ân-ı Kerîm'de işaret edilen iffet, muhtaç oldukları halde yüzlerinin suyunu dökerek dilenmeyen ve cinsel isteklerinde ölçülü ve edepli olanların iffetidir.

يَحْسَبُهُمُ الْجَاهِلُ أَغْنِيَاء مِنَ التَّعَفُّفِ تَعْرِفُهُم بِسِيمَاهُمْ لاَ يَسْأَلُونَ النَّاسَ إِلْحَافًا وَمَا تُنفِقُواْ مِنْ خَيْرٍ فَإِنَّ اللّهَ بِهِ عَلِيمٌ.

"Bilmeyen kimseler, iffetlerinden dolayı onları zengin zanneder. Sen onları simalarından tanırsın. Çünkü onlar yüzsüzlük ederek istemezler." *3 

وَلْيَسْتَعْفِفِ الَّذِينَ لَا يَجِدُونَ نِكَاحًا حَتَّى يُغْنِيَهُمْ.

"Evlenme imkânını bulamayanlar ise; Allah, lütfu ile kendilerini varlıklı kılıncaya kadar iffetlerini korusunlar." *4 ayetlerinde olduğu gibi.  

Hz. Yûsuf zindanı nefsinin arzularına uymaya tercih etmiş ve iffetini korumuştur. Yûsuf gibi nesiller yetiştirmek için bizlere ne gibi görevler düşmekte? İslamiyetin önerileri nelerdir?

Yûsuf (a.s.), iffetini koruma kararlılığını ifade ederken kralın eşinin teklifini reddederek kendisine yapılan teklifi şöyle reddetmişti:  

قَالَ رَبِّ السِّجْنُ أَحَبُّ إِلَيَّ مِمَّا يَدْعُونَنِي إِلَيْهِ وَإِلاَّ تَصْرِفْ عَنِّي كَيْدَهُنَّ أَصْبُ إِلَيْهِنَّ وَأَكُن مِّنَ الْجَاهِلِينَ.

"(Yûsuf:) Rabbim! Bana zindan, bunların benden istediklerinden daha iyidir! Eğer onların hilelerini benden çevirmezsen, onlara meyleder ve cahillerden olurum! dedi." *5

Yukardaki âyetlerde de mal mülk sevgisine ve cinsel isteklere karşı iffetli davranış övülüyordu. "Ve onlar ki, iffetlerini korurlar" *6 âyetinde de bunun te'kidini görüyoruz.

Öyleyse bu âyetlerin bize verdiği mesajlar doğrultusunda hareket ederek, kazançta ve harcamada helal yollara başvurmak, cinsel hayatta da zina ve zinaya sebep olabilecek herşeyden uzak olmak bu noktada İslâm'ın önerileridir. Böyle davranan insan iffetli insandır, aksi ise iffetsiz olmaktır. 

"Kıyâmetten alâmet: Küfür ilmi süpürür;

Cehil yerleşir, şarap taşar, zinâ köpürür..."

N. Fazıl Kısakürek

İffetini koruyan kadın ve erkeklere Kur'ân-ı Kerîm'de ne gibi mükafatlar vaadediliyor?

İffetini koruyan insanlar, Hz. Yûsuf (a.s.) gibi övülüyorlar. İffet ve namuslarını koruyan insanlar Mü'minȗn Sȗresi'nin yukarıda zikredilen ayetinde olduğu gibi, kâmil mü'minlerden sayılıyor. Böyle iffetli ve namuslu olan insanların neticede; "(Evet) Firdevs'e vâris olan bu kimseler, orada ebedi kalıcıdırlar." *7 ayetinde olduğu gibi hem de Firdevs cennetlerine gideceklerdir.

Ev Sohbetleri DersleriHikayelerin yaşadığı yer. Şimdi keşfedin