19. İYİ MÜSLÜMAN (I)

222 16 0
                                    

İyi Müslüman; teslimiyeti tam ve sağlam; sünnete bağlı, yanlış anlayışlardan kendisini korur; İslâm'a göre güzelce yaşar; imanda, ibadette, hayırda ve hayra hizmette devamlıdır; üstün ahlâklı, zararsız, hassas ve duyarlıdır; bütün Müslümanları kardeş bilir ve kardeşçe davranır. Şimdi bunları kısa kısa izah etmeye çalışalım:

1. İyi Niyetlidir

Niyetin yeri kalptir. Kalpte niyet iyi olursa kalp iyi olur; eğer niyeti kötü ise kalp kötü olur. Kalp, iyi olunca dili ve bedeni de etkiler; iyi amelde bulunur; kalp kötü olursa dil ve bedende kötü amelde bulunur. Demek ki insanın iyi olması ve değişimi kalpteki niyetin iyi olması ile başlar.

İşte bundan dolayıdır ki Hz. Peygamber (s.a.v.), dinin dört umde hadisinden birisi olan şu hadisi şerifinde şöyle buyurmuştur:

"Ameller, niyetlere göre değerlenir. Herkes yaptığı işin karşılığını niyetine göre alır. Kimin niyeti Allah'a ve Resul'üne varmak, onlara hicret etmekse, eline geçecek sevap da Allah'a ve Resulüne hicret sevabıdır. Kim de elde edeceği bir dünyalığa veya evleneceği bir kadına kavuşmak için yola çıkmışsa, onun hicreti de hicret ettiği şeye göre değerlenir."( Buhârî, Bed'ü'l-Vahy, 1, Îmân, 41)

İnsanın niyeti, insandan daha kıymetli olmalıdır. İşte bu insanın niyeti, insana dünyayı veren ve ahirette ebedî cenneti hazırlamış olan Allah'ın rızasını kazanmak olmalıdır.

Niyet o kadar önemlidir ki; sevap işlemeye niyet edip azmetse işleyemese bile işlemiş gibi sevap kazanır; günah işlemeye niyet edip azmetse o günahı, gücü yetse, imkân bulsa işleyecekti, o günahı işlemiş gibi günah yazılır. İşte delili şu hadisi-i şeriftir:

"İki Müslüman birbirine kılıç çektiği zaman, öldüren de, ölen de cehennemdedir."

Bunun üzerine ben: Ya Resûlallah! Öldürenin durumu belli, ama ölen niçin cehennemdedir? diye soruldu. Resulü-i Ekrem (s.a.v.): "Çünkü o, arkadaşını öldürmeye hırslı (azmetmiş) idi" buyurdu. (Buhari, İman, 22)

İşte bundan dolayı kalbi düzeltmek gerekir. Kalbin düzelmesi, kalbe iyi niyet ve iyi hedef koymakla olur. Kıyamet günü de kurtulanlar, iyi kalpli yani kalbi selim sahibi olan kimselerdir. İşte bunun delili şu ayet-i kerimedir:

يَوْمَ لَا يَنفَعُ مَالٌ وَلَا بَنُونَ ﴿٨٨﴾ إِلَّا مَنْ أَتَى اللَّهَ بِقَلْبٍ سَلِيمٍ ﴿٨٩﴾

"O gün, ne mal fayda verir ne de evlat; ancak Allah'a kalbi selim (temiz kalp) ile gelenler (o gün fayda bulur)."(Şuara, 26:88-89)

Niyet o kadar önemlidir ki, niyetinde ihlas olmadığı için riya ile hareket eden âlimin, zenginin ve mücahidin, ahirette cehenneme atılacağı haber verilmektedir. (Müslim, İmare, 152)

Yine bundan dolayıdır ki Allah Teâlâ, sadece dış görünüşe değil hem kalbe hem amele bakmaktadır:

"Allah Teâlâ sizin yüzlerinize ve mallarınıza değil, kalplerinize ve amellerinize bakar." (Müslim, Birr, 34)

Kalpteki niyete bakmakta, ihlâs ne oranda diye; amele bakmakta, sünnete uygun mu değil mi diye. Çünkü niyetin iyi olması, ihlâs oranına göre; amelin iyi olması, sünnete uygunluğa göredir.

2. Teslimiyeti Tam ve Sağlamdır

İyi Müslüman, kalbini, anlayış olarak ilah ve rab olarak sadece Allah'ı kabule teslim eden; bedeni ile davranış olarak ibadet ve itaat ederek teslim olan; malı ile Allah için infak ederek teslim olan; canı ile Allah yolunda cihat ederek teslim olan kimsedir.

Ev Sohbetleri DersleriHikayelerin yaşadığı yer. Şimdi keşfedin