{} 15 {}

1.8K 115 11
                                    

'Mama' roep ik.

'Lieve' zegt ze.

Ik ren naar haar toe en omhels haar. Mama gaat op haar knieën zitten. 'Oh meisje toch' zegt ze zacht.

ze pakt mijn gezicht tussen haar handen en bekijkt me eens. 'Ben je gewond? Wat heeft hij gedaan?'

'Opa heeft me niets gedaan' zeg ik, 'ik heb veel geleerd hier.'

'Geleerd?'

De rest komt de kamer inlopen. Mama springt meteen op en gaat beschermend voor me staan. Opa Sebastiaan grijnst. 'Jongens' zegt hij, 'ontmoet Bella. Bella, ontmoet de jongens waar ik de baas van ben.'

Mama snuift. 'Dus' zegt Jake, 'nu zijn er een kleine Lieve en een grote.'

'Jup' zegt opa Sebastiaan.

'Mag ik mama laten zien wat ik geleerd heb' vraag ik terwijl ik mama's hand pak. 'Natuurlijk' zegt opa Sebastiaan.

Ik neem mama aan haar hand mee naar de piano. Ik laat een liedje horen aan haar. Mama kijkt me grote ogen naar me. Opa Sebastiaan leunt naast de deur. De rest is ook de kamer ingelopen. Ik kijk haar aan. 'Stefan' vraagt opa Sebastiaan.

'Ze is verbaasd' zegt Stefan.

'Mama' vraag ik, 'vond je het niet goed?'

'Heel erg goed liefje.'

Ze draait zich om naar opa Sebastiaan. 'Geen dingen die ik leerde hoop ik' vraagt ze sissend.

'Ze is mijn kleindochter' zegt opa Sebastiaan verontwaardigd, 'en zij was bij mij. En niet bij een vreemde.'

'Mama' vraag ik terwijl ik opsta en haar hand pak, 'waar heeft opa het over?'

Ze kijkt mij aan. 'Ja baas' zegt Doc, 'waar heeft u het over?'

'Jullie kennen de rogue Morris nog wel toch?'

'Natuurlijk' zegt Stefan, 'degene die u dood wilde maken. En hij wilde u dood.'

'Bella was zijn slaaf voor... hoeveel jaar was het ook alweer?'

Mama gromt zacht en zegt dan: 'Tien jaar.'

'Ik heb haar roedel misschien een beetje om zeep geholpen maar zij kon ontsnappen. Morris vond haar en maakte haar tot slaaf.'

Mama zucht en zegt: 'Oké, nu zij dat ook weten... laat ons gaan!'

'Ons? Lieve vind het hier niet erg hoor. Toch Lieve?'

Ik schud mijn hoofd. 'Iedereen heeft me wat geleerd mama' zeg ik, 'ik kan nu oude talen lezen.'

Ze kijkt me aan en daarna naar de rest. Daarna kijkt ze weer naar opa Sebastiaan. 'Alsnog' zegt ze, 'als u wil dat Alex u niet meteen vermoord als hij u vind dan zou ik ons laten gaan en misschien bescherm ik u dan wel.'

'Misschien? Nee, nee Bella. Je haat me omdat ik haar ontvoerde en hier bracht.'

'En waarom denkt u?!  U nam mijn dochter mee! Mijn enigste dochter!'

'Ik zag dat je bijna niet uit je kamer kwam.'

'Was u weer zo dichtbij?'

Ik hoor de angst in haar stem. Waarom is mama bang voor opa? 'Ja' zegt opa Sebastiaan, 'jullie wachters zijn heel slecht. Net als de wachters uit de ander roedels.'

'Hoe lang gaat u ons hier nog houden?'

'Tot Alex met me gaat praten.'

'Praten?! Denkt u nu dat hij gaat praten met u nadat u zijn zus heeft vermoord! Nadat u Lieve heeft ontvoerd! En nadat u mij heeft ontvoerd?!'

'Ik kwam je alleen tegen en nam je mee hierheen. Dat is geen ontvoering.' 

'Alex ziet dit als ontvoering, dat weet u.'

'Dat weet ik. Maar Lieve kwam met een heel goed idee vanmorgen. Ze vroeg of ze brieven mocht schrijven aan jullie. Jij en Alex. En nu ga ik brieven schrijven aan Alex om duidelijk te maken dat ik wil praten.'

'Alex word woest zodra hij u ziet. Dat moet u vooral weten.'

Opa knikt. 'Klopt' zegt hij, 'maar ik laat jullie pas gaan als ik met hem gepraat heb.'

Mama zucht. 'Geweldig' zegt ze, 'maar ik doe niets wat ik eerst moest doen.'

'Natuurlijk niet, wij gebruiken geen zilver.'

'Mama' zeg ik, 'John kan tegen zilver. Knap hé?'

'Tegen zilver?'

Mama kijkt naar de rest. Opa Sebastiaan loopt naar ons toe en legt zijn hand op mama's schouder. 'Jongens stel jullie zelf voor' zegt hij, 'voordat zij gek word.'

'Gek van' vraagt Jake, 'baas?'

'Wantrouwen. Bella wantrouwt iedereen die een rogue is of was.'

'O nee hoor' zegt Bella, 'ik wantrouw ze omdat ze voor u werken.'

Opa Sebastiaan grinnikt. 'Maar mama' zeg ik, 'ze zijn heel aardig. Seth heeft me oude talen geleerd. Jake kan heel goed grapjes maken en...'

'Wat een lof' zegt Jake grijzend.

Ik giechel. 'Je moet me trouwens nog wel iets beloven Bella' zegt opa Sebastiaan.

'Geen ontsnappingspogingen omdat je me dan pijn kan doen en dat wil je niet.'

'Dat ook, maar je moet beloven om niemand te mindlinken. Ian niet, Alex niet, Floris niet. Helemaal niemand. Deal?'

'En wat als ik wel iemand mindlink?'

'Daar kom ik achter dan en dan sluit ik je op. Met zilver.'

'Goed, goed. Geen gemindlink.'

'Goed, ik laat je vanavond wel je nieuwe kamer zien. Nu ga ik nog even de buurt verkennen. Jongens, jullie letten op hen.'

next generationWaar verhalen tot leven komen. Ontdek het nu