BAB 12

5K 87 0
                                    

BAU kopi yang harum itu membuatkan Aflah terbuka luas matanya. Dia menggeliat macam kucing, lama dan menyegarkan. Pagi-pagi lagi dia sudah bangun,mandi dan bermanja dengan Sanggam, kucing peliharaan Hajah Wook. Entah bila dia kembali terlelap disofa itu, dia pun tidak sedar. Sanggam yang berwarna hitam dan putih itu masih nyenyak tidurnya di karpet nan empuk. Bunyi Hajah Wook yang sedang menggoreng sesuatu di dapur menarik minatnya. Hari ini dia minta masuk kerja pukul dua petang, bolehlah dia bermalas-malasan sekejap.

"Makcik masak apa?"tanya Aflah dari meja makan. Nasi minyak dan kopi 'o' sudah terhidang. Dia mencolek sedikit pada kuah gulai ayam di dalam mangkuk, sedap.

"Ni ha, gorengkan karipap pakcik kamu...kalau tak ada karipap, bising lah dia Af,"bebel Hajah Wook sambil membalikkan karipap yang hampur kekuningan.

Aflah tergelak sambil menuangkan kopi ke cawan yang tersedia. "Sha ke mana,dah masuk ofis ke,makcik?"

"Dia dah turun lepas subuh tadi, pergi ambil Amni, nak shopping kain sutera untuk kawn-kawan Amni. Af makanlah dulu, Irfad dan pakcik kamu biasanya jogging dulu."

Aflah mengangakan mulut. Huihhh...jogging ye. Kenapa selama ni tak nampak pun? Kalau Haji Muzir, memang ada. Bukan jogging, sekadar berjalan mengelilingi IDUM itu.

"Pakcik kamu tu,jogging kat tepi pantai sana, tak pun kat laman IDUM. Kalau Irfad, joggingnya atas katil."

Aflah tergelak kecil. Patut pun, aku pun boleh buat macam tu,getus hatinya.

"Apa ni,mi...pagi-pagi dah ngumpat. Berdosa tu."

Serentak Hajah Wook dan Aflah memandang ke arah suara itu.

Irfad hanya tersengih di muka ruang dapur.

Hajah Wook mengerutkan dahi. Dipandangnya Irfad yang jauh beza dari Irfad yang dulu. Bukan yang dulu, Irfad yang balik tidur dirumah ini semalam. Irfad yang berjambang macam gelandangan.

Aflah menahan nafas. Betul tekaannya selama ini. Encik ultramannya memang hensem. Tak sangka, lain benar rupanya bila sudah bertukar rupa. Hilang jambang dan janggut yang meliar, yang tinggal hanya sejemput goatie yang dirapi kemas. Rambutnya yang selama ini melepasi bahu, dipotong kemas model lelaki untuk iklan Ralph Lauren. Nampak rahang yang terbentuk cantik dan bibir yang menguntum senyum itu tidak lagi terlindung. Betul, jarang dia memandang sebegitu pada lelaki, tapi kali ini, ada pengecualian.

"Ummi pandang Ir macam nak telan aje,suka ke apa yang ummi tengok ni?"soalnya bergurau, namun matanya tepat merenung Aflah yang tersipu-sipu. Tahu malu pula duyung tu, ingatkan tak faham cakap dua lapis aku ni,Irfad ketawa dalam hati.

Aflah memalingkan muka, menghirup kopi yang sudah suam. Binawe, dia tahu Irfad menyindirnya. Biarlah, dia hanya memandang, bukan apa pun. Tak luak.

"Mana tak berkenan,selama ini macam orang zaman batu, kalau dah tiba-tiba jadi waras balik, tentulah ummi suka,"sindir Hajah Wook kembali. Huh, bertukar pun. Kalau tidak, dia sendiri yang potong rambut budak bertuah itu.

"Rileks ah,mi. Saja bereksperimen. Lagipun Ir tak kira macam mana rupa pun, hensem tetap hensem." Galak saja dia menjawab.

Hajah Wook mencebik bibir. Serupa saja, anak dengan bapak. Kalau tak masuk bakul angkat sendiri, siapa lagi kalau bukan dua beranak itu.

"Morning,Cik Aflah. Boleh minum sekali?" Dia melabuhkan punggung di sebeah kerusi Aflah. Gadis itu tak keruan. Irfad tersengih-sengih.

"Boleh. Ini kan rumah awak. Kenapa pula nak minta izin saya." Aflah menjeling,mengada-ngada. Nasib baik ada ummi si Irfad, kalau tidak dipijaknya kaki lelaki itu kuat-kuat.

Sudi Jadi Isteri Saya?Where stories live. Discover now