Part 21: Penipu

190 20 13
                                    

*****

"Aku pun..."

Jiyu mendongak.

"Hiskk..Encik Xiumin? A..apa..yang encik buat..dekat sini?" Perlahan-lahan Jiyu berdiri. Matanya masih tak lepas memandang lelaki yang berada di hadapannya. Maknanya, apa yang didengari tadi hanya hayalannya saja?

Air matanya pantas dikesat. Buat malu je orang nampak dia menangis macam ni sekali. Xiumin menarik senyuman nipis seraya mendekati Jiyu.

"I'm just passing by. Then, saya nampak awak menangis dekat sini? It really cold out here. Did something bad happen to you?" Soal Xiumin dengan nadanya yang lembut. Tangannya cuba memegang lengan Jiyu namun pantas gadis itu mengundur setapak ke belakang.

"Hiskk..tak..tak ada apa². Saya..cuma..entahlah..susah saya nak cakap." Ujar Jiyu masih dengan sendunya. Wajahnya ditundukkan malu hendak berbalas pandangan dengan majikan tempatnya bekerja.

"It's okay. Emm..apa kata saya bawa awak pergi kafe. Sambil cerita, kita boleh minum air panas. Lagipun harini kafe tutup."

"Ya..tapi.."

"Jomlah.." Belum sempat Jiyu hendak menghalang, Xiumin telah menarik tangannya. Kemudian tubuhnya ditolak masuk ke dalam sebuah kereta.


××××

'Papp..'

"Nah. Special hot chocolate for you." Ujar Xiumin setelah meletakkan secawan air coklat panas di hadapan Jiyu. Setelah itu, punggungnya pula di labuhkan berhadapan gadis bertubuh genit itu.

"Thanks." Ucap Jiyu sepatah. Pandangannya dilemparkan keluar kafe. Memandangkan hari itu kafe tidak beroperasi, maka hanya mereka berdua yang berada di situ.

"So..tak nak share dengan saya apa dah terjadi?" tanya Xiumin memulakan perbualan. Air kopinya dihirup perlahan dan matanya tak lepas melihat Jiyu, menanti gadis itu untuk bercerita. Namun Jiyu hanya diam. Hanya keluhan yang kedengaran dari bibir mungil itu. Xiumin membetulkan baju sejuk yang dipakainya lalu menggerakkan badannya sedikit ke hadapan.

"Okay. Fine..saya faham kalau awak tak boleh cerita. Maybe its too personal for you. Tapi saya tak boleh tengok awak sedih macam ni. I got an idea. Why don't we go out and have fun?"

Jiyu mengangkat kepalanya. Wajahnya berkerut, pelik dengan kata² yang keluar dari mulut majikannya itu. Mana taknya. Orang tengah bersedih, boleh diajak berseronok pulak. Nampak tak logiknya dekat situ.

"Err..takpelah encik. Saya.."

"Hei...kalau bukan waktu bekerja, tak perlulah panggil saya encik. Just call me by name. Or better, oppa..sebab saya lagi tua dari awak kan?" ucap Xiumin panjang lebar sambil bibirnya tak lekang mengukir senyuman manis.

Jiyu tersenyum kekok sambil menggosok belakang lehernya. Tak biasa apabila dilayan terlalu baik oleh majikannya itu. Bukan sebelum ini Xiumin tidak pernah cuba untuk mendekatinya. Malah dah banyak kali. Cuma dia saja yang buat tak endah. Mungkin kali ini niat lelaki itu baik. Sekadar untuk menghiburkan hatinya yang kini sedang menanggung kesakitan.

"Tapi..macam mana kalau girlfriend encik..i mean..oppa nampak? Nanti dia salah faham pulak." balas Jiyu membahaskan Xiumin oppa kerana rasa hormat pada lelaki itu. Tiada niat lain ya.

Xiumin ketawa perlahan. Geli hati dengan pertanyaan Jiyu. "Aigoo..Jiyu tak payahlah risau pasal tu. Maksudnya, Jiyu setujulah ni?"

"Hmm..kalau tak menyusahkan oppa.."

"Hehe..of course not. Kajja. Kita pergi sekarang." dek kerana teruja, Xiumin tidak sedar dia menarik tangan Jiyu keluat dari kafe. Sekali lagi tubuh genit itu ditolak masuk ke dalam kereta Audi miliknya. Jiyu hanya mampu menggeleng. Nak ditolak pun dah terlambat. Lagipun apa salahnya kan. Sekali dalam seumur hidup. Dia percaya, Xiumin berniat baik.

COMPLETED✔ YOU [Park Jimin] BTS FanfictionWhere stories live. Discover now