Kapitel 13

411 12 5
                                    

Matildas perspektiv:

Jag skönt lätt ner på golvet och jag satt där en stund. Jag var tom helt tom. Vad kunde dom göra mot mig? Dom vet att jag har en del pengar pga mitt Modell och Blogg jobb. Eller ska dom utnyttja mig så dom själva ska känna pengar? Dom har makten för min karriär! Jag reser mig upp och går ut från skolan. Jag bara går och går. Efter ett tag kommer jag till en skogsdunge jag ser en brant stig och följer den. Vägen var jobbig att gå men efter en stund kommer jag upp till toppen. Jag ser en bänk av ett träd eller vad man ska kalla det. De är kallt och fuktigt på det men jag sätter mig ändå ner där. De känns som att det redan är vinter trots att det bara är sen augusti. Jag sätter på mig hörlurarna och sätter på en låt på min mobil.

Justin Biebers låt Love Yourself. Jag tycker egentligen inte om han men låten är bra. Av någon anledning följer jag med låten och börjar små sjunga.

- For all the times that you rain on my parade. And all the clubs you get in using my name. You think you broke my heart. Ohhh girl for goodness sake. You think I'm crying. Ohhh my ohh, well I ain't..

- Vad fint du sjunger! Hör jag en okänd röst bakom mig. Fack någon hörde mig var det första som flög upp i huvudet på mig. Jag kollar back och ser en kille i 15 års ålderns som mig ungefär ganska lång med svart hår och gröna ögon. Jag har sett honom förut men vart vet jag inte.

- Ehh åh tack! De var inte meningen att du skulle höra. Ja vet att jag sjunger dåligt men asså kan förklara. Han skrattar lite lätt och stoppar in fingrarna i framfickorna på hans mörkblåa jeans. Han går mot mig och sätter sig bredvid mig. Jag vet inte varför jag börja stamma, varför han gjorde mig nervig, jag vet ju att jag spelar in låtar då och då i studion. Men jag bara sa så för att låta normal.

- Du vet inte vilken talang du är va? Säger han och kollar ut på utsikten över staden. Sen faller blicken han blick in i mina ögon. Jag kollar bara på honom. Han kollar återigen ut över staden.

- Du vet jag brukar komma hit när jag vill tänka över något. Detta är som en plats där jag släpper mina tankar helt. Oj förlåt föresten! Jag sa inte vad jag hette. Jag heter Adam och går i 9 A på skopelackarskolan. Vad heter du?

- Jag heter Matilda och är en av Sveriges största bloggare.

- Nämen Gud är det du som alla tjejer i min klass snackar om. Är det sant de där om han Martinus att ni är på g eller så!?

- Nej. Stämningen blir mycket stelare med mitt korta svar. Efter en stund säger Adam.

- Varför sitter du här egentligen?

- Samma anledning till varför du kommer hit.

- Vill du prata av dig? Detta kan bli vårt ställe att samlas på när vi vill prata?

Jag nickar som svar och han skiner upp som en sol. De gör mig glad. Detta kanske är dumt att lita på honom men ändå. Man måste våga chansa.

- Varför kom du hit då? Säger jag och kollar på honom och ler. Hans blick som tidigare vart nere i marken åker upp och siktet ut över staden.

- Jag tror min tjej är otrogen mot mig.

- Men varför tror du det?

- Hon känns liksom inte lika kärleksfull längre..

- Vad heter hon?

- Hon heter Ann med e fast man säger liksom inte det.

- Oh vad fint namn. Men du ska jag vara ärligt så är det inte så många som är otrogna. Det är bara tanken på att partnern är det som gör att man själv är otrogen. Så skulle jag vara du så skulle jag ta upp det vis rätt tillfälle och spendera mer tid med henne men absolut inte glömma dina vänner. Jag koller på honom. Han ler och kollar på mig.

- Tack Matilda. Jag ler till svars men sen ställer han frågan som jag helst inte ville höra.

- Vad är det som strulat sig för dig då?

Jag berättar allt! Från början till slut. Jag berättar om hur Marcus och Martinus utnyttja mig och att allt har gått så fort. Han blir chockad av allt och säger bara att vi borde ta upp det med någon som kan hjälpa dig innan allt blir värre! Jag säger bara Nej. Han kollar oroligt på mig. En stund senare reser jag mig upp och lika så. Jag ger honom mitt telefon nummer och säger tack och ger honom en kram innan jag går tillbaka till skolan.

Jag står tillslut framför skolan och vill innerligt bara hem och gömma mig eller till Adam. Jag går till skåpet mitt och sen kom jag på att jag ska till studion men jag vill inte ditt senare idag. Jag hör någon komma bakom mig. Det är Agnes.

- Hej vart har du vart hela dagen?

- Jag kom hit och sen gick jag bara till skogen en bit bort.

- Varför var du inte på lektionerna?

- Jag ville inte.

- Ehhh okej jaja kom så äter vi lunch i bamba!

Vi går ditt och sen sitter vi och snackar hon frågar ifall om jag vill gå på klassfest på Fredag. Jag säger ja och vi bestämmer att vi ska sminka oss tillsammans.

***

Thihi

Adam och Matilda?

Marcus och Matilda?

Eller...

Martinus och Matilda!?

Svår fråga eller?

Woopiiii <3

Marcus? Martinus?Wo Geschichten leben. Entdecke jetzt