7

52 4 0
                                    

Thorin bestämde dagen efter att dem skulle vila en dag och låta Alicia vila sig, han visste hur ont hon hade även om hon försökte gömma det. Vetande hur ont det gjorde att röra på sig eller ens sitta på en häst, skadade revben var något han var bekant med och ville inte att hon skulle skada sig mer. Sällskapet tog emot sig nyheterna med glädjerop - utan utbytesjägaren.

"Vi behöver inte dröjsmål, det är bara en stärkt muskel, jag mår bra och vill inte vara någon börda." Alicia stod framför honom, redo för att resa, och ilska blixtrade i hennes ögon.

"Du är ingen börda, jag skulle gjort exakt samma sak mot alla i detta sällskapet i samma situation, vi alla behöver nog en paus."

"Jag hoppas att du minns dina ord så du inte tar upp dem mot mig senare någon dag." Hon var fortfarande inte övertygad, 'envisa kvinna' tänkte han.

"Då får du se till att påminna mig om denna incident inträffar." Tillslut fick han upp ett flin på hennes läppar.

"Det kan du allt ge dig på." Hon lämnade honom och satte sig vid Bilbo och Gandalf.

Gandalf kollade upp från elden och gav henne ett varmt leende. "Hur mår du denna morgon Ali?"

"Stel och öm."

"Kommer du bli bra?" Bilbos röst var full av oro.

"Oroa dig inte om mig Bilbo, detta är inte första gången och kommer inte bli den sista heller av vad jag vet, jag har gått igenom sträckta muskler och skadade revben än jag minns, men det är nog första gången jag fick sådana skador från ett träd."

"Du såg ut som ett spöke igår när Thorin tog dig tillbaka hit." Han mindes mycket väl gårdagens olycka och händelse.

"Tja, vad tycker du om att jag kastar dig mot ett träd och ser hur du ser ut efter det?" Skrockade Alicia.

"Åh nej, det blir inte nödvändigt, jag försäkrar dig att jag bara var orolig för dig."

"Jag uppskattar det Bilbo, men jag lovar dig att jag kommer vara helt frisk om några få dagar."

"Thorin såg ut att han skulle få panik när som helst när han tog dig hit igår." Sade han kort, medans han kollade på utbytesjägaren i hörnet av hans öga, Bilbo hade även märkt gnistorna som uppstod mellan deras ledare och utbytesjägaren. Alicia stirrade på honom i tystnad i några få minuter.

"Han skulle vara orolig över vem som helst i detta sällskap som råkade ut i samma situation."

"Ja, men han hade inte burit någon i samma sätt som han bärde dig." Adderade Gandalf med tindrande ögon.

"Det är ingen punkt i detta prat." muttrade hon, "Jag var skadad och han hjälpte mig. Det är slutet av allt."

"Kom ihåg det jag sade när du frågade varför jag tog med dig på detta uppdrag? Du har ett syfte här längre än vad jag kan se, kanske du hittar det du sökt efter allt." Hon bleknade av Gandalfs ord.

"Jag är en utbytesjägare och är bara här för att visa och skydda." Alicia gav honom, en kort irriterad blick innan hon gick och satt sig på andra sidan.

"Och dem säger att dvärgar är envisa." Skrockade trollkarlen.

-;-


Efter att utbytesjägaren satte sig vid Gandalf och Bilbo vid elden, närmade sig Thorin hans systerson och bad honom följa efter honom. Han hade väntat för länge med detta samtal och han visste att det måste göras. När det väl var borta från sällskapet vände han sig för att stå ansikte med en av hans systersöner.

"Vad exakt är det mellan dig och Alicia?"

"Vad menar du?" Fili visste vad det var som var påväg. Fili hade hoppats att hans morbror inte hade pratat med detta med honom men det var nu något som ingen av dem hade kunnat undgå.

"Jag är inte så gammal så jag är blind, alla har sett hur du är med henne. Jag vill bara veta hur attraherad du är."

"Det är inget olämpligt eller olägligt i mitt och Alis relation." Thorin bröt något då han hörde hans smeknamn för henne.

"Du du har märkt att det är en relation mellan er?" Det kom ut hårdare än vad han velat eller trott.

"Jag har inga önskningar för ett förhållande, vi har en relation, som vänner. Vi finner varandras sällskap roande, hon är spännande och rolig att vara med."

"Det var det hon också sade." Filis ögon smalnade när att han märkt att Thorin hade pratat med Ali om detta, han kunde inbilla sig hur nedlåtande han hade varit mot henne. "Fili, Du är min här, en framtida kung över berget, och hon är bara en utbytesjägare."

"Vi har ingenting att dölja."

"Så du uppvaktar henne inte?"

"Nej, det gör jag inte."

"Och du har inte känslor för henne som är mer än vänner?"

Fili pausade, tänkandes över ordvalet. Han ville säga något helt annat men han visste att han behövde säga ett annat ord. För den första gången hade han ljugit för hans morbror - "Nej, Thorin."

Thorin kände en lättnad skölja över honom av hans systersons ord, han hade ingen aning om varför han kände så eller hur. Thorin var glad att dem inte hade behövt involvera någon oädel i deras här av Erebor.

Fili gnisslade sina tänder och tänkte över hans morbrors ord - en utbytesjägare var inte tillräckligt för hären av Erebor men bara tillräckligt för kungen. Bort från det, var Fili väldigt förvånad över hans morbrors attraktiv för Utbytesjägaren. Han hade aldrig sett sin morbror visa ett intresse i någon av dvärgkvinnorna i Blå bergen. Efter ett tag tänkande kom han till ett beslut, ett smärtsamt. Det spelade ingen roll hur mycket det kostade honom, han ville inte stå i vägen för hans morbrors lycka, eftersom han hade haft så lite av den sedan Smaug tog Erebor.

Kort kapitel idag.

ᴮᵒʷ ᵃᶰᵈ ArrowI ᵃ ʳᵃᶰᵍᵉʳˢ ˢᵗᵒʳʸDonde viven las historias. Descúbrelo ahora