5. LavaGym met Luca!

110 7 0
                                    

Het regende gisteren heel hard en we hadden geen dak om onder te slapen. Daarom mochten we van zuster Joy slapen in het pokémon center. Ik werd heel oncomfortabel wakker op een stoel van de wachtkamer. Luca was al wakker en speelde met mijn Rattata.
"Hé Luca, mag ik Rattata in mijn pokéball doen om hem te laten rusten?" vroeg ik aan hem.
"Maar... het is mijn Rattata...?" vroeg hij met een vragend gezicht.
Oh, wat stom. Ik was vergeten dat ik nu een Charmander had, waar ik superblij mee was! "Oh, natuurlijk! Sorry."
"Maar, toch goed wat je zei. Het is misschien beter dat ik Rattata laat uitrusten. Gaan we vandaag de gym aavallen?" vroeg hij. "Ja, daarom mag Pikachu nu ook even niet van mijn schouder af. Ik heb nu Pikachu, Butterfree, Squirtle, Charmander en Bulbasaur. Telkens als ik nog een pokémon vang, moet ik kiezen welke van de 6 ik weg moet doen naar de professor." antwoordde ik.
"Wow. Dan heb je al best wat moeilijke beslissingen moeten nemen." zei hij toen meelevend. "Nee! Ik heb nog geen andere pokémon gevangen. Maar wat ik me nog afvroeg: jij zei dat Charmander, oftewel Rattata je eerste pokémon was. Heb je Charmander dan als starter pokémon gekozen?"
"Ja." antwoordde hij. "Maar een starter pokémon moet je toch juist tijdens je hele pokémon avontuur koesteren?"
"Ja, maar het is met starters altijd maar 3 pokémon: Charmander, Squirtle of Bulbasaur. Ik heb erg veel respect voor jou, dat je ze geen van de 3 had maar dat je ze in het wild bent tegengekomen. Ik heb het ook erg moeilijk gehad met dit besluit, maar ik vond het eigenlijk niet belangrijk of mijn pokémon sterk waren. Meer met de band die ik met ze had. Eigenlijk zou het zo moeten zijn dat je om allebei evenveel geeft, maar eigenlijk vond ik dat niet. Nu vind ik het sterkzijn van een pokémon wel belangrijk, en daarom ben ik op het idee gekomen een pokémon avontuur te starten."
Het was even stil. "Hoe kwam jij eigenlijk aan je Pikachu?" vroeg Luca uiteindelijk nieuwsgierig.
"Het was op een ochtend en vier 10-jarigen hadden zich opgegeven om op die ochtend het pokémon avontuur te beginnen en dus de starter op te halen. Dat wilde ik dus ook, maar precies op die ochtend moest mijn Snorlax-wekker het niet doen en had ik me dus verslapen. Ik kwam daar een halfuur te laat aan, en ze waren alle 3 al weg. Gelukkig had de professor nog een speciale pokémon voor de vierde: omdat hij het niet kon maken om die vierde nog eens een halfjaar te laten wachten. En dit was dus Pikachu."
"Wauw! Indrukwekkend!" antwoordde hij.
Ik nam een blik op mijn horloge. "Laten we naar LavaGym gaan. Ik heb zin in een gevecht." begon ik.
"Ja, laten we gaan!" stemde Luc in en we liepen het pokémon center uit.

De vulkaan, de gym dus, zag er van veraf al heel groot uit, maar als je er 1 meter van vandaan stond, was het nog groter en indrukwekkender. Luca klopte op de deur.
Het duurde 2 minuten voordat de deur openging en een kleine mollige man en een lange slanke man de deur opendeden.
"Hallo! Wij zijn Luca en Tijn en wij komen hier voor een 2 tegen 2 gym gevecht." zei ik tegen de 2 mannen.
"Dat komt mooi uit. Wij dachten al dat er vandaag iemand zou komen." zei de dikke man.
Ik en Luca keken elkaar aan. Waar slaat dat nou op? dachten we allebei.
Ze stapten allebei opzij en zo konden we doorlopen. Een lange gang met een deur aan het einde. Ik duwde de deur open en een pokégevechtveld met een enorme tribune eromheen verscheen. "Wow!" zei Luca. Hij had dit natuurlijk nog nooit gezien. Het was lava met 2 grote stenen erin drijvend. Daar moesten wij blijkbaar op staan.

Toen we eenmaal stonden, waren de mannen eerst. De lange begon. "Arcanine, verschijn!" riep hij. Een supergrote hond stond naast hem op de steen. "Wauw!" fluisterde ik en ik pakte de Pokédex. Hij was best ver weg, dus ik had wat moeite om te scannen, maar het lukte uiteindelijk wel. "Arcanine, de op-legendarisch-lijkende pokémon. Arcanine is een pokémon van het vuurtype, die bekend staat om zijn snelheid. Er wordt gezegd dat hij in staat is om bijna 10.000 kilometer kan rennen in een dag en nacht. Arcanine's bloed is vuur en zegt iets over de kracht die Arcanine heeft. Voorbeeldaanvallen zijn Sintel en Vuurdraak." "Oké, dit wordt een kluif." begon Luca. "Rustig, dit komt goed." antwoordde ik moedig.
"Het is nog niet over!" begon de kleine. "Ninetales, kom tevoorschijn!"
Een supermooie, elegante gele pokémon kwam tevoorschijn op de steen. Vooral de staarten van deze pokémon spraken me aan. "Ninetales, de vospokémon. Ninetales is vuurtype en maakt handig gebruik van haar rode ogen. Haar ogen zorgen ervoor dat ze controle heeft over haar omgeving, brein en gedachten. Er wordt gezegd dat deze pokémon 1000 jaar kan leven. Voorbeeldaanvallen zijn Flauwvalaanval en Vuurdraak." "Wauw! Die pokémon is fantastisch!" fluisterde ik. "We moeten ertegen vechten! Be chill!" fluisterde hij . "Doe rustig." vervolgde ik.
"Oké, Rattata, ik vertrouw op je! Verschijn!" riep Luca en Rattata stond op het steen. "Ta! Tata!"
Oké. Butterfree was geen goed idee. Pikachu, niet echt. Charmander zou niet heel veel doen, omdat hijzelf ook een vuurtype is. Bulbasaur, vuur is effectief op gras dus dat was sowieso NO-GO. Squirtle daarentegen is een watertype en water is effectief op vuur. "Squirtle, verschijn!" Squirtle verscheen op het steen.
"Ninetales, Flauwvalaanval op Rattata!" schreeuwde de dikke. "Arcanine, doe Sintel!" vervolgde de lange.
"Rattata, probeer te ontwijken door Snelle Aanval te doen!" riep Luca. Ninetales sprong op onze steen en probeerde Flauwvalaanval op Rattata, maar Rattata was te snel voor Ninetales. Een vuurbommetje kwam uit de bek van Arcanine. "Squirtle! Maak jezelf tot ontwijken en doe Waterpistool!" riep ik. "Squirtle Squirtle." kreeg ik terug. 1 stap opzij zou genoeg zijn, maar toch werd Squirtle geraakt door Sintel. "Gaat het, Squirtle?" "Squirtle." Ja, dus. Gelukkig.
"Rattata, doe Hyperklauw!" riep Luca. "Ta!" "Squirtle! Kijk uit voor Arcanine. Als hij een aanval doet, ontwijk. Daarna, doe Bubbel!"
"Ninetales, Sintel!" zei de dikke. "Arcanine, doe Extreme Snelheid en dan Vuurkanon!" zei de lange toen.
Met alle respect voor Luca, ik was slim geweest en voorbereid op Arcanines aanvallen. De stomme tweeling (ik vond ze gewoon stom) waren zo stom om Ninetales steeds op Rattata te laten en Arcanine steeds op Squirtle. Het was eigenlijk 1 tegen 1, tegen 1 tegen 1. Daarop konden wij ons voorbereiden. Maar Rattata kreeg geen ontwijk-commando en kreeg daarom het vuurballetje van Sintel vol op hem. Daardoor was Rattata gelijk uitgeschakeld voor gevecht. "Rattata is uitgeschakeld voor gevecht! Napoléon en Ninetales winnen! Napoléon, verlaat het veld. Het gaat nu tussen Alva en Tijn." zei de scheidsrechter aan de kant.
"Arcanine, goed gedaan. Rust maar even uit." zei Alva. Oké, hij gaat dus een andere pokémon kiezen?! dacht ik. Misschien moet ik dat ook doen... Nee, ik heb geen andere pokémon die effectief is op vuur. Squirtle zou het moeten doen.
"Kom op, Tijn!" hoorde ik achter me. Het was Luca. "Bedankt." fluisterde ik terug.
"Charizard, verschijn!" zei Alva. Een supergroot, oranje beest kwam uit de pokéball. "Dex! Korte uitleg." fluisterde ik in de richting van mijn broekzak. "Charizard is de laatste evolutie van Charmander. Voorbeeldaanvallen zijn Hittegolf en Vuurkanon." Wauw! Mijn Charmander bereikt deze stage ook nog wel eens, dacht ik.
"Charizard, begin met Sintel!" riep Alva.
"Squirtle! Ontwijk en doe Waterpistool!" zei ik tegen Squirtle. "Squirtle squir."
Squirtle liep naar voren en ontwijkte Sintel, en deed Waterpistool. Charizard kon makkelijk ontwijken, omdat hij kon vliegen.
Ik keek naar Squirtle. "Goed zo! Blijf doorgaan! Bijt Charizard!"
"Charizard, doe je best en doe Hittegolf!" Ik zag de zweetdruppeltjes op Alva's hoofd. Zweet van hitte of onrust?
Charizard bewoog hevig met zijn vleugels en er ontstond een soort regen van vuurballetjes: heel moeilijk te ontwijken.
"Squirtle! Probeer te ontwijken op weg naar de beetplek!" riep ik. Maar deze aanval was zo sterk, dat je hem bijna niet kon ontwijken. Squirtle werd geraakt. "Gaat het?" "Squirtle!" Hij had er nog zin in, hij kon nog door.
Opeens ontstond er een blauwe gloed rond Squirtle. Hij was toch niet... hij ging toch niet... JAWEL! HET WAS WAAR! "Wow! Squirtle is aan het evolueren naar Wartortle!" riep ik uit in vreugde. Dat wist ik nog van het gevecht in PalmboomGym. Ik zag zijn staart groeien. Ik zag zijn schildkleur veranderen van rood naar bruin. Zijn oren werden duidelijk zichtbaar. De gloed verdween. "Wow! Wartortle!" riep ik uit. "Torrrrtle!"
"Dex? Even snel de nieuwe aanvallen." "Wartortle is in staat om Schedelbeuk en Bescherming uit te voeren, samen met aanvallen die Squirtle ook al kon uitvoeren."
"Oké, laten we kijken. Wartortle, Schedelbeuk! Mik op de staart van Charizard!" riep ik.
Ik had van Dex gehoord dat hoe meer schade op de staart van de Charmander-familie, hoe sneller de pokémon zou worden uitgeschakeld. Ik weet niet hoe, maar blijkbaar is het waar.
"Charizard, Vleugelaanval!" riep Alva. Vleugelaanval veroorzaakte een soort wind, ik wist dat Squirtle daartegen kon. Dus Wartortle kon het al helemaal. "Wartortle! Ga door met Schedelbeuk!"
Vleugelaanval was toch erg krachtig, toch was Wartortle in staat om erdoorheen te komen en Schedelbeuk kon doen op de staart van Charizard. Charizard leed hierdoor veel pijn. Dit was de uitgelezen kans voor mij.
"Wartortle, Bubbel midden in Charizard's gezicht!" riep ik en Wartortle bolde zijn wangen al.
"Charizard, let op! Vlammenwerper, nu!" probeerde Alva nog, maar het was al te laat. Bubbel had Charizard geraakt in zijn gezicht. Hij viel heel hard in de lava. "Alva, Arcanine en Charizard zijn uitgeschakeld. Tijn, voor een deel Squirtle en een deel Wartortle, hebben gewonnen! Zij winnen de Volcano Badge!"
"Yes! Wartortle, het is gelukt! We hebben onze tweede badge gewonnen!" riep ik en ik pakte Wartortle op en knuffelde hem. "Ik ben blij dat je geëvolueerd bent, Wartortle. Jij gaat nog veel meemaken." "War! Warrtorttlleee!"
Maar daar zat Luca, treurig op de lavasteen. "Ach Luca! Het komt ooit wel goed. Het is ook nog niet gek. Je hebt alleen nog maar een Rattata. Zodra die is geëvolueerd naar Raticate, is hij heel sterk. Tegen de tijd van het volgende gymgevecht, heb je nieuwe, sterke pokémon. En dan kán je winnen. Ik weet het zeker."
Hij keek op en kreeg een glimlach op zijn gezicht. "Ja! Ik zal sterker worden! Ik zal meer pokémon krijgen! Ik zal mijn eerste badge winnen! Het komt allemaal wel." herhaalde hij mij.

We stonden voor de opening van de gym. "Je hebt het goed gedaan, Tijn." begon Alva. "Daar is 'ie dan. De Volcano Badge." vervolgde Napoléon. Ik pakte mijn doos waar de Coconut Badge al inzat en klikte de Volcano Badge erin. "Bedankt voor het gevecht!" zeiden we allebei en we liepen uit de gym.
"Wat is de volgende bestemming? vroeg Luca aan mij.
"Dat zouden we even aan de Pokédex moeten vragen. Dex?" zei ik.
"De dichtbijzijnde plaats vanaf LavaStad is SpookStad. Ongeveer twee dagen lopen."
"Wow! SpookStad klinkt interessant. Laten we gelijk koers zetten!" zei ik en we begonnen onze reis in de richting van SpookStad.

---

Pokémon: De reis door Kanto!Waar verhalen tot leven komen. Ontdek het nu