SD 1

6K 116 2
                                    

"Cantik tak?"tanya Syamil. Syamila melihat foto yang diberikan oleh Syamil.

"Awek abang? "

Syamil hanya tersengih lalu mengangguk.

"Cantik tak? "
Sekali lagi Syamil bertanya.
"Not bad. Dia memang secocok dengan abang. Siapa namanya?"tanya Syamila lagi.

"Wanda Mustapha. Abang cintakan dia.. "

Syamila hanya senyum. "Tahu. "
Melihat riak wajah Syamil yang gembira, Syamila tahu abangnya sedang dilamun cinta. Wanda cantik. Syamil handsome. Diorang memang sepadan.

"Kat mana abang kenal kak Wanda?"Syamila memulakan mengorek rahsia hati abangnya.

Setahunya abangnya amat pemalu untuk berkawan dengan perempuan. Kini Syamil sedang dilamun cinta.

"Dia junior abang masa kat kolej.Abang kenal dia masa kami sama-sama mengikuti perkhemahan yang di anjurkan oleh kelab fotografi. Abang tolong dia pasang khemah... "

Khusyuk Syamila mendengar cerita Syamil.

"Sejak itu kami berkawan. Lepas tu dia terpaksa quit dari kuliah dan berpindah ke London. Kami lost contact. Kemudian abang jumpa dia Jusco dan kami sambung persahabatan kami. "
sambung Syamil lagi.

"Then abang jatuh cinta pada Kak Wanda?"
Syamil hanya mengangguk setuju.

"Mila rasa ummi suka tak? "
tanya Syamil.
"Sekarang ni kak Wanda kerja apa? "
"Peragawati. Tu yang abang risau. Takut ummi dan abah tak setuju. "

"Bawa jelah. Tapi abang suruhlah kak Wanda pakai sopan sikit. Takut ummi pengsan. Abah pula terbeliak matanya. "

"Tapi abang risau..."
"Nak risau apa. Kalau dah tertulis di Loh Mahfuz yang kak Wanda tu jodoh abang. Sejauh mana abang berpisah, abang tetap bersatu dengan kak Wanda.."
kata Syamila panjang lebar lagaknya seperti pakar motivasi.

Syamil hanya tersenyum-senyum mendengar kata-kata dari adiknya. Amboi sekolah tak habis lagi, dah pandai bagi nasihat pasal cinta kat aku.

"Apa hal tersenyum-senyum ni? Tak betul ke Mila cakap?"
"Betul.. Betul.. "

"Abang nak tanya ni, dah siap ke buat homework?"
"Belum. Abanglah sibuk. Kacau Mila nak siapkan homework. "

"Sorry "
"Tiada maaf bagimu... "
"Amboi! Esok abang hantar Mila ke sekolah.. "
"Promise? "
"Promise... "

Syamila mencebik. Bukan boleh percaya dengan janji Syamil. Pandai berjanji tapi bila tiba masanya banyaklah alasan. Sibuklah... Itulah.. Inilah.

"Abang janji adik sayang.. "kata Syamil seolah-olah dapat meneka apa yang Syamila fikirkan.

Syamila bangun dari tempat duduk lalu menarik tangan Syamil.

"Kenapa ni? "Syamil terpinga-pinga.
"Mila nak siapkan homework. Nak study,esok ada test. "
"Okey. Study hard... "

Sebaik Syamil keluar dari bilik, pantas Syamila menutup pintu. Syamila bersandar di balik pintu lalu tersenyum.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

"Mila...Mila bangun.. "jerit puan Sarimah sambil mengetuk pintu bilik Syamila.

Ah! ummi ni. Orang nak tidur pun tak senang. gerutu Syamila. Menarik selimut hingga ke paras kepala.

"Kenapa ummi? "tanya Syamil yang baru keluar dari biliknya.

"Mila ni, liat betul nak bangun pagi. Dah tak larat ummi nak jadi tarzan nak mengejutkan dia pergi sekolah.. "bebel puan Sarimah.

"Mila.. bangun. Tak sekolah ke, dah pukul 8 pagi... "kata Syamil sambil mengetuk pintu.

Semerta Syamila bangun dari tidurnya. Hah! pukul 8!aku dah lambat.

Syamila terus mencapai tuala lalu melangkah masuk ke bilik air. Dia tak boleh lambat. Hari ini ada ujian.

Setelah bersiap ala kadar, Syamila keluar dari biliknya. Menonong dia ke rak kasut.

"Mila nak ke mana?"
"Sekolahlah. Dah lambat ni! "ujar Syamila sambil memakai kasut sekolah.
"Kut ye pun breakfast lah dulu, penat ummi masak. "

"No thanks, ummi. Mila breakfast kat sekolah. "
"Mila.. Mila. "Ummi hanya geleng kepala.
"Ummi, Syam pergi dulu."Syamil menyalami tangan ummi.

"Mila, tak salam tangan ummi ke?"jerit Syamil. Langkah Syamila terhenti. Macam mana boleh lupa ni!

Syamila menapak ke puan Sarimah. Belakang tangan puan Sarimah dicium.
"Belajar rajin-rajin sayang. "
pesan puan Sarimah lembut.
"Ya, ummi. Mila pergi dulu."
"Nak abang hantar ke? " offer Syamil.
"Nak! "tanpa di pelawa, Syamila terus masuk ke dalam perut kereta.

SEDETIK CINTAWhere stories live. Discover now