"Kentut Padu Maut!"
Dua orang budak sekolah sedang melepak hisap rokok di mamak belakang Supermarket Cheras Perdana, seorang sedang mengupas telur rebus, seorang lagi sedang angkat jari dan memanggil mamak yang sedang sibuk membancuh teh.
"Mamak, teh ais satu, kau nak apa, doh?" tanya kawan.
"Limau ais, panas pulak hari ni. Weh, kau sure ke Cikgu Rahim tak nampak kita tadi?" tanya kawan yang mengupas telur.
"Manalah aku tahu, si Rafi lembab celaka tu panjat pagar tersangkut-sangkut. Tapi aku rasa tak la, kau ingat dia ada spy macam alaaa, siapa dalam cerita Matrix yang panggil Neo "Mr Anderson tu..."
"Agent Smith?"
"Haaa!"
Mamak datang lap meja. Lepas tu tanya order balik.
"Makan mau apa?"
"Tak mau. Makan telur saja."
"Roti canai, kuah banjir ayam. Air teh ais, kau limau ais kan?"
Si pemakan telur hanya hangguk-hangguk sebab tak nak telur rebusnya berterabur.
"Eh, Nizam, kau dah hafal chord lagu Redline.." si pemakan telur cakap kuning telur sepah-sepah.
"Woi Adli, habis makan dulu la baru tanya, kimak! Sepahlah kau makan telur!"
Adli pun menelan telur rebus tadi. Diambil satu lagi telur rebus.
"Apa jadahnya kau makan telur rebus banyak-banyak macam ni?" tanya Nizam mahu mengetahui niat si Adli.
"Jap lagi, rehat. Loceng kelas berbunyi."
"Ha, lepas tu?"
"Aku nak kentut kat orang ni, biar dia rasa kepekungan kentut aku," kata Adli membongkar rancangan babinya.
"Apa lancau kau ni sial? Kau tak ada kerja lain ke cibai?"
"Ni pertandingan, Zam. Siapa paling ramai buat awek menyampah, dia menang."
"Menang dapat apa?"
"Zaidi nak payung KFC."
"Jadi, kau buat ni sebab kau nak makan KFC?"
"Siapa tak nak doh, member nak payung KFC."
Nizam dah mati idea nak cakap apa lagi. Patutnya dah masuk abad ke-21 macam ni orang dah maju ke hadapan. Ada ke sanggup makan telur semata-mata sebab nak menang pertandingan kentut?
"Babi, Ail dengan Rafi mana doh? Takkan dah kantoi dengan Cikgu Rahim kot?" kata Adli yang dah masuk telur keempat.
"Dorang cakap dorang nak ambik barang, kau tunggu je la kejap," kata Nizam, yang mula menyedut air teh ais.
"Ney, tak nak sambal. Sambal kau buat aku cirit teruk hari tu, doh!" kata Nizam memberi arahan spesifik tentang penyediaan roti canainya.
"Barang apa? Ada boh ke?"
"Buto! Budak-budak tu miskin, beli boh sepuluh ringgit, sekali hisap, dah laa! Dorang pergi ambik gitar, kita nak prektis petang ni!" Nizam terus capai roti canai dengan tangan kanan.
"Ha, tu budak-budak dah sampai!" kata Adli yang sudah telur kelima.
"Adli adlo Adli makan telo," tiba-tiba Rafi menepuk bahu. Ail mengekori dari belakang.
Buat pengetahuan korang, Ail dan Rafi adalah dua orang sahabat baik type-type 90an.
Jenis macam, Beavis and Butthead. Macam Jay and Silent Bob. Jenis hakuna matata punya member. Diorang ni buat lawak yang diorang sendiri je faham, kadang-kadang bercakap dalam bahasa yang diorang sendiri je faham.
YOU ARE READING
Cheras Perdana vol 1
Novela Juvenil"And if you have five seconds to spare Then I'll tell you the story of my life Sixteen, clumsy and shy." Kisah seorang yang berusia 16 tahun di Cheras Perdana.