(2) - Terkaku

6.3K 185 0
                                    


*EDITED*

Farahs' POV

"Adrian Haqeem bin Suhaimi ! Kau tunggu !!! " kata aku smbil mengejar adrian yg sudah gelak terkekek kekek keluar kelas . Hancur imej gadis melayu terakhir aku .

" taknok " kata adrian menjelir lidah dan terus lari . Mcm budak kecik .
Larian aku terhenti . Tkde gunanya nak kejar dia tu . Atlet sekolah kan ? Tak guna betul adrian ni . Adake patut dia kata kat firash yg aku blushing ? Muka ni malu tau tak ?

" kenapa tak terus lari ? " kata suara menegur aku dari belakang .
" buang masa kejar lelaki mcm dia tu ha , dia fikir sweet ke apa? Tak abis abis......" kata kata aku terhenti bila aku nmpk gerangan yg menegur aku .
Ash
Dia beri senyuman paling manis didunia . Tentera semut tknk dtg ke ? Manis sgt senyuman tu !
" em farah alia ? Are u there ?" Dia melambai lmbai tgn ke depan muka aku . Cis farah farah , buat malu je .
" yea yea , kenapa tak turun rehat lagi ni ?" Ah aku tktau nak bahasa kan diri aku apa ngan dia ni

Aku kau ? Nmpk mcm kurang ajar . Awak saya ? Cis geli aku . Ash yaya ? Mcm manja je . Ciet . I you ? Woo mcm terlalu diva

"ash tktau mana kantin . Budak baru kan . Sbb tu dari tadi ikut yaya dgn ad je . Tup tup ad dh lari , yaya pun dh lari . Ash kejar je la " mak aih dia main panggilan nama pulak dah . Ah pnggil jugak lah . Mana tau dia ni rasa aku kau mcm kurang ajar kan . Go on jela apa yg dia ckp
" oh sorry la ash , igtkan ash dah tawaf satu sekolah ni . Ha jom lah farah bawak ash gi kantin . " kata aku . Mulut senangnya kau ajak . Lutut ni mahu pengsan tahu tgk muka ash ni ? Dan satu lagi , kenapa ash panggil dia yaya ? Mcm budak kecik ! Keluarga dia je yg pnggilkan dia yaya selama ni. Kat sekolah panggilan dia farah 
Dia senyum dan mengangguk .

***
"Fuhlamak kau , baru sehari kenal dah ajak gi dating eh dgn ash tu " kata adrian smbil mengetuk meja aku .
" dating pale hotak kau . Dia tktau mana kantin pastu dia tkde kawan lagi kan . Kau pulak main lari je .tak guna " kata aku smbil menyiapkan kerja addmath .
" tktau pulak dia tkde kawan . Yela muka tak berapa handsome tu mestilah ramai kawan " kata adrian smbil menggaru dagunya 
" ek eleh kau , kata jela dia hensem dari kau . Nk berpantun pantun kata dia tk hensem pulak . " backup aku .
" hati dh terpaut ke kak ?" Kata adrian smbil menjongket kan kening nya .
Aku memutarkan bebola mata aku .
Oh ya , denda adrian tk kasi lagi .
" wei , kau tk dpt denda aku lagi . Ada tiga denda . Kau tunggu . " aku berkata smbil buat muka kerek .
" apeni ttibe denda " kata adrian buat muka tk senang .
" takde bantahan titik . " kata aku
" taknk titik ." Kata dia smbil mengalihkan pndngan ke hadapn . Tak guna
Aku pun apalagi . Malas nak layan .
" yaya, tandas lelaki kt mana ? Boleh tunjukkan tak ? " kata firash ttibe .
Gulp! Aku telan air liur . Tandas lelaki ? Aku teman dia gi tandas lelaki ? Ok positive positive.
Tapi kawasan tandas lelaki mmg jarang pelajar pompuan pegi . Maklumlah bau dia terlalu 'harum' tkde sapa tahan .
Aku menolak nolak kerusi adrian supaya dia tolong aku . Shit dia merajuk .
" err...." kata aku , ah no choice . Adrian merajuk lagi . Takguna . Merajuk je keja .
" jom aku teman kau " kata adrian ttibe . Ah yes , thanks god ! Aku tk akan pergi area toilet lelaki. Nnti habis hidung aku di cabuli dgn bau bau yg harum itu .
" rules sekolah ni mcm ni ash , budak perempuan tkleh dekat dgn area toilet lelaki dan lelaki tk leh dekat dgn area budak pompuan . Sbb tu tandas sekolah ni lelaki pompuan jauh naw" hek eleh , adrian ni buat cerita agak agak ah . Tkpe farah , dia selamatkan kau tu .

Firash mengangguk faham . Dia membontoti langkah kaki adrian
" yaya tolak cinta dia ke apa ? Frust semacam tu " kata firash smbil kenyit mata dan berlalu pergi

Wo wo wo srsly , aku cairrrr !
Makkk !! Ash buat yaya cairr !!!

***
" mak kau call aku suruh aku balik dgn kau . Driver kau balik kampung emergency " kata adrian smbil memasukkan buku kedalam beg .
Aku mengeluh . Ala kalau ngan adrian ni mesti melencongg dulu ni . Aduh aku nak smbung main game kot .
" takpe lah we aku balik ngan raisyah ah " kata aku . Malas nak ikut adrian . Nnti ada je benda dia nk kutuk aku .
" no no no , aku tk pegi melencong ah . Aku kene jaga budak budak kt umah tu . Mak aku keluar huh " kata adrian smbil membetulkan rambut cacak dia
" alolo , jadi maid la kau kan harini . Kah kah goodluck la brader " aku gelak .
Tkleh bayangkan adrian yg boleh lah kiranya hot kt sekolah ni , basuh berak bayi , buat susu , main kereta mainan . Kah kah nk je aku ikut , adalah sikit nak bahan dia kah kah .
" dh ah cepat lah nnti jem kt depan tu . Minyak kereta aku dh la sipi sipi je tu " bebel adrian lagi . Dia sempat senyum kat sekumpulan pelajar form3 yg melambai ke arah nya . Lelaki lelaki , gatal !
" dh ah pat ked , nk muntah tgk senyuman miang kau tu . Geli mak " kata aku smbil buat gaya afdlin shauki .

***
" ha ye okay . We on our way to go there " kata adrian smbil menutup iphone6s nya dan letak di tepi tmpt kunci nya . Dia mengalihkan arah kereta yg di pandunya .
" er adrian ? My house depan tu . Kau kata tknk melencong . Apeniii . Aku nak main game la do " kata aku sedikit bengang . Sims4 huwaaa
" just shut up and follow me " pendek adrian kata
"Adrian haqeem please . Aku tkde mood lah nk ikut kau . " aku menjelignya .
" your grandmother is at hospital . Still don't wanna go with me ? " kata adrian smbil pndng farah lama . Kecik besar kecik besar je dia tgk farah skrg ni . Mulut insurans lupa bayar ke si budak farah ni .

Farah tersentak , nenek ? Nenek masuk hospital ? Oh my .
"Kenapa kau bawa kereta slow sgt ?! Nenek aku kt hospital tu ! Laju lah sikit . Lembab " aku seperti hilang arah . Satu satu nya nenek yg dia ada .
" diam ah " kata adrian . Bengang ngan perangai farah . Gila !

Farah diam . Cakap ngan adrian ni , smpai esok pun tk habis .

Nenek ! Tunggu farah dtg !

***

Aku merenung mama ku . Bahu dia terhinjut hinjut menahan tangisan . Konfem lah dia tknk anak dia nmpk dia lemah kan ?
Sayu aku lihat mama .
Aku terfikir , mcm manalah aku kalau aku pulak kehilangan parents aku .
Ohmy , mmg aku menangis 27 hari 27 malam .
Aku harap aku dpt mewarisi lah ketabahan mama aku , Puan Asyura .

Aku mengerling adrian yg sedang berdiri disebelah papa aku , Encik Farid . Dia hanya melemparkan senyuman , mungkin menghormati perasaan keluarga aku skrg .

Oh bagi yg tak tau , bukan sekadar aku ngan adrian je bestfriend , tapi mak ayah kami pun best friend, so harap lah anak aku ngan adrian pun bestfriend . Woo i mean aku punya anak dgn adrian punya anak jd best friend. Baru mcm mewarisi gitu .

Pintu wad nenek aku ditolak dari dalam , Doktor Ridzwan keluar dan memegang rekod nenek ku .
" any Puan Khadijah's family members here ?" Kata doktor ridzwan  .

Mama aku angkat tgn . Okay skrg dh nmpk muka mama aku sedang memerah , menahan tangisan kot .
" mcm mana dgn mak saya ? " aku dpt rasakan betapa gementarnya mama saat itu .
" im sorry to say , but kami sedang cuba yg terbaik . Puan Khadijah apa yg dpt saya katakan , saya jangka 50/50 , faktor umur adalah salah satu sbb nya ."
Mama sudah terduduk . Dia menekup mukanya dgn kedua dua belah tgnnya . Aku menggosok lembut belakang badan Mama aku .
Aku faham apa yg doktor smpaikan . Umur nenek aku dh hampir menjangkau 80 tahun . No wonder kalau byk diserang penyakit .

" doktor ! " nurse dari dalam wad nenek aku menjerit . Terlihat muka cemas nurse disitu .
Doktor Ridzwan lekas masuk ke dalam wad .
Kami semua terpaku . Tiada siapa berani bersuara mahupun melakukan sebarang tindakan

10 minit kemudian

Doktor Ridzwan keluar dgn wajah sungul . Hati aku berdebar debar .
Kalau doktor keluar dgn wajah mcm tu , hati siapa tenang kan ?

Cinta untuk Bestfriend ✔️ [TAMAT] Where stories live. Discover now