(3)- koyak !

5K 201 0
                                    

Farah 's POV

Yaasiin......

'Setiap yg hidup pasti akan merasai mati . Dan setiap permulaan , pasti ada pengakhiran'

Aku menolong mama aku mengangkat dulang kehadapan . Harini ialah hari kedua majlis tahlil arwah nenek aku .

Flashback

Doktor Ridzwan keluar dgn wajah sungul . Mama aku cepat cepat berdiri .
" kenapa doktor ? Kenapa mcm cemas sgt ? Apa jadi doktor ? " bertubi tubi mama aku bertanya .

Doktor Ridzwan menarik nafas " maafkan saya , tapi Puan Khadijah telah menghembuskan nafas terakhir 7 minit yg lalu . Arwah kami sedang pindahkan ke bilik lain . Maafkan saya "
Kami semua terpaku . Betulkah ?
Mama aku yg tadi berdiri terus duduk . Memeluk papa aku . Aku tahu , mama aku perlukan kekuatan sekarang .

Nek , semoga nenek tenang kt sana . Maafkan farah , farah dh lama tk jumpa nenek .

End .

Aku melabuhkan punggung di kerusi dapur rumah aku . Maklumlah aku tgh ABC ( Allah Bagi Cuti ) . So aku tk join mereka di hadapan .

***

" wei kau gi tak sekolah esok ? " sapa seseorg dari belakang . Huh kenal sgt gerangan suara ni . Siapa lagi kalau si lalat ni , adrian haqeem

" pergi ah . Aku tgk kt group kelas mcm mcm korg ckp pasal homework , aku buat nganga je wey . Satu benda pun tk faham " aku membebel . Sbb tu lah aku ni jenis susah nak cuti , sbb kalau aku cuti nnti mesti aku blurr bila org lain atau aku sendiri yg belajar tentang bab yg aku terlepas tu . Ckgu manalah nak repeat .

Adrian tergelak kecil .
" bosan siot takde ko semalam . Aku layan je mulut si ash tu sorg sorg . Alahai nasib nasib "
" haa taupun bosan tanpa aku . So hargailah aku ok . Ko knp do mcm tk suka si ash tu . Aku tgk dia ok je " aku bekata smbil berjalan ke hadapan pagar rumah , mahu buang smpah kenduri tadi . Adrian mengikut rentak kaki ku .

" bukan tk mesra , tapi mulut dia pehh , aku tunggu je au bila lah airliur dia nak habis ni " kutuk adrian lagi .
" kau kalau kutuk org number satu do . Ha asal tk balik lagi ni ? Dari sebelum maghrib kau kt sini kan ? Skrg dh pukul 12 dh ni " aku berkata . Menghalau lah jugak . Tapi cara halus .

" aku tunggu mak ayah aku lah . Takkan aku nak balik jalan kaki ala kau ni bijaknya soalan " perli dia lagi .

" ha tu ha mak ayah kau dh nk balik tu . Dh dh shuh shuh . Asyik muka kau je , bosan aku tgk . esok muka kau lagi kene hadap . Hailah " kata aku pura pura mengeluh . Aku tau adrian faham aku bergurau . Kalau koyak gak mmg kene sekeh kepala dia ni . Yelah nak dkt 6 tahun kitaorg berkawan baik , kalau 'kawan'  tu mmg dh lama ah . Dari 4 tahun . takkan benda tu pun koyak kan ?

" eleh nnti kau jugak yg rindu bila aku takde " kata adrian tknk mengalah .
" kau takde , ash ada " kata aku smbil menjelir lidah dh berlari masuk kedalam rumah .

***
Esoknya

" hai yaya boboiboy " sapa suara dari belakang . Ado dia lagi .
Aku palau . Kah kah kah
" yaya oh yaya dgr lah ad ckp ni " kini suaranya di comelkan . Erk ?! Tkde lah comel mana .
" kau ni tk abis abis kacau aku " kata aku , menjeling sekilas adrian yg disebelah aku .
" alah nak tegur pun tkkan tk leh . Kerek seh " kata adrian , kedengaran suara menjengkelkan adrian .
" tak boleh aphal ? " aku ckp pura pura gengster . Acewah gangster lah sgt .
" ok !! Fine !! " kata adrian dh berjalan mendahului aku . Urgh merajuk je keje . Malas nak layan .

Cinta untuk Bestfriend ✔️ [TAMAT] Where stories live. Discover now