Chapter 8

4K 321 25
                                    


"(YN) meh mari kejap.... "panggil tok aba pada (YN) yang sedang bolak balik membawakan pesanan pelanggan,

"iya tok... "jawabnya lalu menghampiri toka aba,

"nah ambil ni... Antarkan pada cikgu papa zola di sekolah boboiboy, ni peta jalannya biar cepat sampai... "suruh tok aba sambil memberikan satu kresek ice koko dalam gelas tertutup dan secarik kertas, (YN) mengangguk dan membalas tok aba.

"iya tok... (YN) pergi dulu, assalamu'alaikum"

"wa'alaikum salam"

°~°

~kakak terbaik~

(YN) berjalan dengan santai sambil mendengarkan lagu dari earphone ia berhenti sebentar di sebuah gang lumayan menyeramkan, (YN) melihat peta kecil yang di buatkan tok aba disana tertulis "pergi je jalan kat lorong pak senin koboi, jalan pintas ke sekolah rendah pulau rintis"

(YN) memandang gang itu sebentar, di samping lorong itu ada sebuah tanda dari papan kayu bertuliskan "lorong pak senin koboi"

(YN) mengangkat bahunya lalu mulai berjalan memasuki lorong, earphonenya masih terpasang di telinga, suasana jalan di lorong itu terasa sangat sepi, hanya terdengar suara hembusan angin, membuat (YN) terheran.

"hmm sepinya jalan kat lorong nih... Betulkah peta yang atok bagii kat aku ni"ucapnya pelan. (YN) memandang lurus ke depan lalu menyipitkan matanya, dia melihat sebuah siluet kecil berwarna hitam kecoklatan seukuran kucing di sana, memandang (YN) dengan mata menyeramkan miliknya itu.

°~°

"tok aba... Atok beri peta jalan pada kak (YN) tu lewat jalan mana"tanya ochobot sambil mencuci piring dan gelas, tok aba menghentikan menulisnya sebentar dalam buku hutang lalu melihat ochobot,

"kenapa engkau tanya ochobot... "cakap tok aba.

"nak tanya je, atok tak bagi kak (YN) peta dengan jalan kat lorong pak senin koboi kan... "ucap ochobot.

"hmm... Atok bagi peta tu lah, kenape?... "

"EEHH.... macam mana atok ni, kenapa bagi kak (YN) peta jalan kat situ"tanya ochobot dengan cepat. Tok aba memandang ochobot malas.

"agar dia (baca:YN) lekas sampai di sekolah boboiboy lah, apa lagi.... "

"aduhai... Atok tak ingat kah, disana ada kucing sewel yang sering blasah sesiapa je... "kata ochobot sambil menepuk kepalanya, tok aba terkesiap dan memandang ochobot khawatir.

"alamak... Atok tersilap, macam mana ni..."

"ya macam tu... "

"habislah.... "

°~°

Jam sudah menunjukan pukul 12.15, (YN) memandang bangunan sekolah rendah pulau rintis dengan takjub,

"woaahh... Elite juga bangunan sekolah disini, tak sangka aku boboiboy dapat sekolah kat tempat ini... Iyekan kucing manis"tanya (YN) pada kucing bertopi koboi di bahu kananya sedang menyamankan diri.

Kakak TerbaikTempat cerita menjadi hidup. Temukan sekarang