SEPASANG mata lelaki itu masih terarah kepada deretan rumah setingkat di hadapannya. Tekun dia memerhati. Dalam hati dia menitip doa agar seraut wajah jelita itu muncul di hadapannya. Biarlah hanya dari jauh untuk dia pandang, itu pun sudah memadai baginya.
Hamid tekun merenung muka encik bos melalui cermin pandang belakang. Keningnya terangkat apabila nampak lelaki itu senyum secara tiba-tiba. Kalau nak tengok encik bos senyum, memang di sinilah tempatnya. Kalau di ofis, jangan harap. Muka lelaki ini tak akan selembut sekarang.
Hamid nak ambil peluang ini untuk berbual dengan encik bosnya.
"Tuan, boleh saya tanya sikit?"
Soalan itu menyebabkan encik bos tumpukan perhatiannya kepada Hamid.
"Apa dia?"
"Ma... Maaf, tuan. Saya bukan nak menyibuk."
"Cakap ajelah!"
"Errr..."
"Apa hal ni, Hamid?" Suara tegas encik bos memenuhi ruang.
Hamid sengih sambil garu kepala. Habis rambut yang tadi elok tersisir, jadi serabut.
"Saya cuma..."
"Cuma apa?"
"Janganlah marah, tuan. Saya cuma nak tahu kenapa tuan selalu ajak saya datang sini. Tu aje."
"Saja."
Jawapan yang cukup ringkas tetapi tetap menyebabkan Hamid berasa tak puas mendengarnya.
"Takkan saja kut, tuan."
"Saya dah jawab soalan kamu. Apa yang kamu tak puas hati?"
"Bukan apa, tuan. Sejak saya kerja dengan tuan, tiap kali tuan habis kerja, tuan mesti suruh saya memandu ke sini sebelum balik ke rumah. Bila sampai, tuan tak turun pun. Tuan cuma duduk dalam kereta aje. Lepas tu, tuan ajak saya balik. Tu yang buat saya keliru, tuan."
"Saya menyusahkan kamu ke?"
Hamid geleng.
"Habis tu?"
"Puan Sarah tanya pasal tuan jadi saya terpaksa beritahu dia apa yang tuan buat ni."
Lelaki itu mengeluh. Ada rasa tak puas hati terlontar bersama keluhan itu.
"Jadi, kamu tanya ni sebab mak saya suruh? Mak saya cuba korek rahsia saya daripada kamu ni."
"Tuan marah?"
"Kalau kamu, kamu suka orang selidik hal kamu?"
Hamid sengih.
"Seronoklah kamu dapat bergosip dengan mak saya, ya?"
"Bu... Bu... Bukan macam tu, tuan." Hamid dah cuak melihat rahang encik bos yang sedang naik turun. Wajah lelaki itu pun nampak marah. Buatnya melenting nanti, jenuh dia jadi mangsa.
"Dah. Tak payah nak tergagap-gagap. Jom balik."
"Tapi tuan, tuan belum jawab soalan saya lagi."
"Kamu nak saya jawab soalan kamu atau kamu nak saya pecat kamu. Mana satu?"
Pucat terus muka pemuda bernama Hamid itu. Cepat-cepat enjin kereta dihidupkan semula. Dia enggan dipecat. Biarlah dia tak tahu rahsia tuannya, tak apa. Itu lebih baik daripada menjadi penganggur.
"Ingat, Hamid! Ini amaran pertama dan terakhir. Jangan ambil tahu perkara yang tak ada kaitan dengan diri kamu. Faham?"
"Faham, tuan."
YOU ARE READING
DI TAMAN LARANGAN
General FictionTajuk: Di Taman Larangan Penulis: Ana Sofiya Penerbit: Penulisan2u ISBN: 978-967-2102-04-5 Harga: RM25.00 (Semenanjung) // RM28.00 (Sabah & Sarawak) Terbitan : April 2017 Cinta yang disangka manis dan indah pada mulanya bertukar pahit apabila usia p...