Bab 9

38 4 0
                                    



"Guys, ada someone datang" kata Zulaikha dengn kerutan di dahi.

"Semua pura-pura jadi patung" arah Haziq lalu 'bertukar' menjadi patung. Yang lain hanya menuruti kata Haziq. Aku mengundur beberapa langkah kebelakang .

Lelaki itu bertubuh gagah.

 Tinggi dan berkaca mata. 

Tidak di lupakan dengan jacket hitam yang dipakainya. 

Lelaki itu berjalan menghampiri rakan-rakanku yang lain. Melepasi Zulaikha, Lisa dan Haziq tetapi berhenti dihadapan Anip! Haa sudah perut kau bergoyang ke Anip?!! HAhhaa *maaf.


"Kau nampak aku budak?" tanya lelaki itu seraya menundukkan sedikit kepalanya agar sama dengan ketinggian Anip.

"Aku tanya sekali lagi. KAU NAMPAK AKU TAK?!" jerkah lelaki tersebut seraya tersenyum sinis melihat bahu Anip yang terhenjut.

Tiba-tiba aku melihat seolah-olah ada empangan air yang kecil mengalir ke arahku. Aku mengelak sambil mata mencari dari mana punca air ini mengalir. Cari punya cari aku ketawa berdekah dekah!

Dekat situ!


Minit itu!

Saat itu!

Tapi lelaki tersebut seolah olah tidak melihat keberadaanku bahkan tak dengar pon tawaku.

Rupa-rupanya 'empangan air' tadi berpunca daripada Anip rupanya! Harap badan je besar tapi mentality LEMBIk! Badan je besar tapi penakut! Hahahahahahha!

Dengan pantas lelaki itu mengheret Anip supaya mengikutinya. Aku dengan pantas menghalangnya.

Macam mana aku halang?

Aku mengeluarkan sesuatu cahaya daripada tanganku dihadapannya sehingga ia melepaskan pegangannya. Dengan pantas Anip menghampiri kitaorang kembali.

Aku yang sedari cahaya itu keluar daripada tanganku melemparkan riak bingung. Tapi ini bukan masa yang sesuai untuk memikirkan itu. 


"Kau siapa?" tanya lelaki itu kepadaku.

"Sepatutnya , aku yang tanya kau siapa? Asal kau nak tangkap kwan aku?" soalan dibalikkan dengan soalan.

"Kau nak lawan aku?" lelaki itu bersuara.

Wait. What? Lawan? Pahal mamat ni nak lawan aku pulak duh??

Tanpa menunggu jawapanku lelaki it terus menerpa kearah. Nasib baik aku ni ada seni bela diri kalau tak? Mati aku. Fuhhh

Aku menggengam tanganya lalu aku memulas tanggannya kebelakang. Lelaki itu menyeringai . Aku mengambil peluang menendang abdomen sebelah kirinya. Tetapi lelaki itu dapat menghalang dengan tanggany. Dengan pantas lelaki itu menendang perutku.


Babi la! Kalau senak perut aku mati kau aku kerjakan. Sumpah ni kat aku didalam hati.

Tiba-tiba badan lelaki itu diikat dengan sesuatu. Setelah aku amati ia adalah sejenis daun berurat yang melingkari segenap tubuh lelaki itu.

"Hey, tak malu ke lawan perempuan? Huh. Tak gentleman langsung!" kata Hazip seraya menghampiriku. Begitu jugak yang lain.

"Arin, are you okey?" tanya Lisa prihatin denganku.

"Sikit je babe" aku taknak diaorang risau. Aku okey. Lagipon tak sesakit kena belasah dengan budak sekolah lain. HUH

"Jadi korang manusia terpilih" kata lelaki itu.



Perhatian kami kembali kepadanya.

"Haa korang aku nak tanya! Siapa punya kerja tu" jari telunjuk menunjuk kearah lelaki yang sedang terikat di pokok.

" Entah. Bukan aku" seretak Anip, Haziq, Zulaika dan Lisa menjawab.

Tiba-tiba, daun berurat selari yang melilit lelaki tadi semakin lama semakin layu. Eh bukan layu! Ia seperti sedang terbakar. Tapi dari mana datang api?



Lelaki itu bebas daripada ikatan tersebut lalu menghampiri kami. Kami mengundur beberapa langkah kebelakang sebagai langkah berjaga-jaga.

"Ikut aku" kata lelaki itu. Kemudian berlalu pergi.

"Jom" aku mengajak yang lain. Tetapi mereka masih kaku

"Asal?" hairan melihat mereka tidak berganjak

"Kau percaya dia ke? Kalau diaa jahat macam mana?" ujar Zulaikha seraya memeluk Lisa. Hmmm betul jugakkan. Kalau dia jual kitaorang macam mana? Kalau dia bunuh kitaorang?

Ikut aku sekarang atau aku guna acara kasar?

"Weyh, aku dengar suara dia bhai! Dia cakap ikut aku sekarang atau aku guna acara kasar. Eiiii creepy siott!" luah Lisa seraya menutup kedua belah telinganya.

"Better kita ikut dulu" cadang Haziq lalu melangkah mengikuti lelaki misteri tersebut.


"Wait. Haziq! Red macam mana?" kami berhenti melangkah seraya menoleh kearah Anip.

"Dia bukan manusia terpilih. Jadi, biarlah dia"kata aku sambil menyilangkan tangan didada. Biar je la dia tu. Kang asyik asyik debat je dengan aku -_-

"Tapi, dia kawan aku" ucap Anip sambil buat muka puppy face dia! Arghhhh cuteeeenya!


Persahabatan Anip dengan Red memang akrab seperti aku dengan Zahidah. Cuma bezanya mereka tu sepupu! Diaorang pon berkongsi hobi, makanan,minuman, pakaian dan perfume yang sama. Jangan makwe yang sama sudah, hihihihi



"Apahal korang lembab sangat jalan ni?!" jerkah lelaki itu sambil memberi pandangan yang tajam.

"Ermmm, bo..leh..t..ak. Ka...lau kit...kitaorang ba..wak diaorang sekali?" tanya aku dengan gugup. Yela, seumur hidup aku, mak ayah aku tak pernah tengking aku. Member? Memang diaorang tak berani nak tengking aku.Silap hari bulan lebam mata diaorang.

"Jangan terlalu ramai and please cepat sikit. Kita takde banyak masa" ujar lelaki itu.

"Macam mana nak bangunkan diaorang?" tanya Haziq

"Pegang tangan diaorang pastu cakap dalam hati nama diaorang and pastu cakap " ikut aku dengan arahan manusia terpilih"

Kami pon dengan pantas melakukan seperti yang diberitahu.

"Zahidah!!!!" jerit aku seraya memeluknya. Zahidah yang bingung terus membalas pelukkanku.

"Tadi ada orang tu kata 'Dia bukan manusia terpilih. Jadi, biarlah dia'  masa aku nak panggil kau Red" perli Anip sambil meletakkan tangan dibahu Red.

"Heh! Orang tu kata je lebih."tambah Red sambil tersenyum sinis

"Eleh! Biarlah, kau pikir kau je yang ada kawan baik? Aku pon ada"

"Dah, tahu diri tu ada kawan baik. Asal halang Anip daripada panggil aku tadi? Bila Anip panggil, kau pon sibuk nak ikut-ikut panggil Zahidah"

"Ehhh, sukahati aku la. Kau ni kan!"





Classmate.Where stories live. Discover now