Bab 9

1K 35 0
                                    

Mujurlah tak jauh mana. Dari Gaya Bangsar ke pinggir Taman Tun adalah dekat 20 minit perjalanan memandangkan hujung minggu, kereta pun tak adalah sesak mana macam hari biasa. Yang sesaknya cuma nak cari lokasi tempat parking kereta.

"Bam, kau nampak sesuatu sangat malam ni. Kenapa, ya? Gogorn sangat!"

Faheem juling mata ke atas sambil tali pinggang keledar ditarik keluar. Dia mula dah mamat ni dengan bahasa-bahasa luar kamus dewan dia.

"Gogorn. Gogorn. Kau nampak kotak mekap ni? Meh, aku hempuk kepala kau tu biar lepas ni kau nampak jalan yang lurus sikit. Tak payah nak akak-akak sangatlah, Ogy. Tetap hari Jumaat kau sarung baju Melayu, pergi solat jumaat," balas Faheem bersahaja.

Ogy jelir lidah, tanda langsung tak terkesan dalam hatinya dengan perlian Faheem yang tak pernah tukar punchline tu. Benci tau! Nak puji pun tak boleh. Tapi memang dia tak tipu pun. Faheem memang nampak menyerlah sangat kalau berpakaian serba hitam. Menyerlah kulit cerahnya dari jauh. Ini pula kalau tengok dari dekat.

"Abam, aku rasa kan. Aku ni dapat merasakan yang malam ini kau bakal berjumpa dengan the other half kau. Ha. Gittewww."

Faheem cebik bibir.

"The other half aku atau kau? Apa pasal aku punya jodoh kau pula yang boleh rasa?" perli Faheem sambil langkah diatur laju. Jenuh juga kalau rumah dekat lereng bukit ni rupa-rupanya. Bila ada keraian, parking memang masalah.

"Eh, mak pula. Jodoh kau la Abam, kau tu lelaki. Aku ni..."

"Kau apa? Haaa? Jangan nak mulakan ya, G. Cepat mengucap. Mengucap cepat!" sergah Faheem dalam pada dia termengah-mengah memanjat bukit menuju ke arah rumah klien mereka malam itu.

Dia suruh mengucap la pula!

Ogy mendengus perlahan. Terkumat-kamit mulut dibuatnya. Sekejap mengucap dua kalimah syahadah. Kejap lagi istighfar.

Faheem ni memang tau! Suka potong mood. Baru nak jadi hakak-hakak, dah disuruh jadi abang. Benci!

"Wowww. Besarnya! Anak Dato mana kau dapat contact ni, Ogy? Terbaiklah. Kena buat kerja betul-betul ni. Majlis pertunangan ni, kita kasi mekap cun punya. Mana tahu, kalau majlis kahwin nanti kita dipanggil lagi? Baju pun kau yang design. Huyooo. Masyuk," angan Faheem, teruja.

Rumah banglo tiga tingkat itu dipandang sekeliling dengan penuh rasa kagum.

Bertunang sahaja pun dah ambil 5 kanopi. Kalau majlis kahwin nanti? Paling sikit 15 kanopi. Atau mungkin juga buat dekat hotel aje. Kereta dalam porch pun bukan calang-calang. Ada Audi, Porshe, Beattle, Smart For Two dengan Swift? Swift ni mesti untuk anak yang paling bongsu. Lepas SPM barangkali. Selalunya macam itulah. Rezeki orang have-have bak kata Ogy.

"Rumah Datuk Qaizer dengan Datin Ramona. Datin Ramona ni kan pengasas bedak yang kalau kita celup muka dalam air yang dititis pati apa entah tu, muka kita jadi berseri-seri. Datuk Qaizer pula..."

"Ni make-up artis yang nak solekkan Lani ke?" tegur seseorang waktu mereka baru nak melangkah masuk ke dalam pintu pagar laman banglo itu.

Lani? Ogy dan Faheem saling berpandangan seketika.

"Haah. Ya. Dialah orangnya," sahut Ogy. Sopan. Yakan sajalah. Takkanlah Datin Ramona nak bagi lokasi rumah orang lain. Kan?

"Lelaki, ya?" soal wanita separuh umur itu. Dari gaya macam sebaya ibunya, tebak Faheem sendirian.

"Ya, Datin. Saya lelaki. Kenapa, ya? Ada masalah ke kalau saya solekkan Lani? Datin lebih prefer perempuan, ya?" soal Faheem dalam nada menurun. Harapan nak ikat job malam ni sampai ke majlis kahwin rasanya macam tinggal harapan saja la kalau awal-awal lagi dah timbul soal ni. Bukan tak pernah dia disoal hal yang sama. Tak ramai yang boleh terima lelaki yang solekkan anak dara mereka.

MUA MOST WANTEDWhere stories live. Discover now