Bab 15

1.5K 50 9
                                    

Faheem pandang ke sekeliling restoran nasi Arab itu yang menurutnya, tak adalah hebat mana. Sama sahaja macam mana-mana restoran negara benua timur yang sedang tumbuh melata di Malaysia ni. Dekorasinya pun lebih kurang sama sahaja dengan yang lain. Tak beza banyak. Menunya pun lebih kurang sama. Yang bezanya mungkin dari segi rasa dan special dish yang dihidangkan.

Sedang kusyuk dia memerhati, matanya bertaut tanpa sengaja dengan mata yang dihiasi kanta lekap berwarna perang itu.

"Dalam banyak-banyak tempat... The Mines ada, IOI Mall ada, kenapa dekat sini? Restoran hujung dunia orang tak berapa nak ada ni?" soal Faheem pada Fynn yang baru sahaja kembali dari tandas. Masuk-masuk sahaja restoran tadi terus nak ke tandas. Biasalah, touch-up mekap.

"Haaa, you've got the point. Hujung dunia, orang tak ada. I like that kind of thing. Bosanlah jadi attention. I nak time yang solid dengan you," balas Fynn dengan senyum meleret. Faheem balas dengan senyum sinis. Solid time katanya?

"Kita nak bincang pasal business, bukan dating. Plus, attire you tak sesuai dengan restoran macam ni," tegur Faheem sambil mata meliar ke arah sekeliling restoran itu buat ke sekian kalinya.

Di hujung sudut luar bahagian tidak berhawa dingin itu ada sekawan lelaki Arab tengah bergelak tawa dengan rakan senegara mereka. Selang beberapa meja pula satu famili dari negara yang sama. Isterinya berpurdah. Dan Fynn di sini? Dengan dress labuhnya tapi bahagian dada sedikit terdedah. Cuma ditutupi sedikit dengan shawl lepas yang disebai di kepalanya setakat boleh menutupi wajahnya yang sudah pun berkaca mata hitam. Pendek kata bagi Faheem, sangat tak sesuai!

"Two plus one, apa salahnya? Eh, cepatlah order. I lapar ni. Don't worry. Semua in house, I bayar. Okey? Well, walaupun kita dah lama tak keluar sama, I tetap ingat yang bukan style you untuk belanja perempuan. Kan?" soal Fynn, sinis.

"Whatever!" balas Faheem acuh tak acuh sambil mula membelek menu di hadapannya. Adoi. Semua Arablah! Apa yang aku nak makan ni? Isyhhh.

Sambil menelek, sambil itu juga matanya melirik ke arah sekeliling restoran itu. Dalam diam dia memuji tindakan Fynn untuk memilih tempat seperti itu setelah sekian lama mereka tak berjumpa sebab dia sendiri yang mengelak dengan alasan sibuk. Kalau terjumpa pun kebiasaannya di mana-mana acara ataupun secara kebetulan di stesen televisyen. Dan di sini, rasanya hampir mustahil untuk mana-mana wartawan ada sama. Rakyat Malaysia pun tak ada melainkan. Eh? Macam kenal aje couple ni!

Cepat-cepat Faheem angkat menu tinggi-tinggi menutupi wajahnya sambil curi-curi pandang ke arah pasangan yang baru sahaja melalui cermin hadapan restoran itu. Harap-haraplah mereka tak masuk ke sini!

"Hmmm... Apa lagi yang awak berdiri tu? Duduklah," gesa Raid yang sudah pun duduk dengan muka bersahaja sambil menelek menu yang baru sahaja tiba.

Lara cebir bibir. Kerusi ditarik sendiri sebelum punggungnya dilabuhkan. Typical Malay man. Tak gentleman langsung. Kut ya pun tak suka, kasi la muka kali pertama jumpa ni. Sudahlah naik kereta tadi pun sendiri buka pintu, sendiri tutup. Ni nak duduk, sendiri tarik kerusi. Urghhh! Tak drama langsung.

"Nak makan apa?"

Lara angkat muka. Wajah kacukan Arab Melayu itu dipandang tanpa rasa. Muka persis Humood Alkhudher itu dikerling sekilas sebelum bahunya dijongket, tanda tak pasti.

"Saya tak biasa makan makanan macam ni. Tak tahu nak makan apa."

"Kalau macam tu, minum ajelah. Senang."

Mata bulat milik Lara langsung membuntang besar. Like, seriously? Tak boleh ke pura-pura layan baik walaupun setakat nak pilih makanan dari menu? Membencikan sangat ke keluar dengan dia? Gaya macam aku yang merenyam nakkan dia. Pleaseee... Laaa!

You've reached the end of published parts.

⏰ Last updated: May 15, 2017 ⏰

Add this story to your Library to get notified about new parts!

MUA MOST WANTEDWhere stories live. Discover now