Malam itu, lepas solat berjemaah di ruang tamu, Faheem berlalu keluar ke arah gazebo di luar rumah teres dua tingkat itu. Sekali sekala balik ke mari dan hirup udara kampung memang terasa sungguh tenang.
Telefon dari kocek baju Melayunya dikeluarkan sambil lambang mikrofon ditekan. Dah lama dia tak layan menyanyi di Smule. Tiap hari terpaksa berkejar sana sini demi tuntutan hidup buatkan kadang-kadang rutin buang stresnya asyik dilupakan walaupun tugasnya taklah seleceh Ogy yang nak kena jahit itu ini. Dia lebih perlukan tumpuan dan ketelitian. Tapinya, tetap kadar stres mereka seri markahnya. Ogy stres menjahit dan dia pula melayan kerenah pelanggan yang kadangkala fussy lagi kekwat.
Okey, Faheem. Lupakan sementara pasal kerja. Hmmm, nak nyanyi lagu apa, ya? Kalau lagu happy birthday, macam sadis pula gayanya. Wish pada diri sendiri? Sedih!
"Hmmm... Apa?" soal Faheem sebaik panggilan masuk bersambung. Belum sempat nak pilih lagu, ada pula yang call.
"Abam! Mak lupa! Happy birthday, Bam! Mak doakan Abam sayam mak ni dimurahkan rezeki, dipanjangkan umur dan juga dipercepatkan jodoh supaya tak terus berkira aje. Hahaha. Lap u, Bam!"
"Lap mak lu! Apa pun terima kasih la G atas ucapan. Cuma tang berkira tu aku sentap sikit. Aku bukan berkira okey, cuma teliti," balas Faheem sambil tertawa sendiri. Ada-ada aje Ogy ni.
"Teliti, mak iti. Apa-apa ajelah, Bam. Yang penting ingin kusampaikan di sini tujuan asal mak call kau ni nak suruh kau balik esok. Ada ad hoc job baru masuk. Pengiran Azwa berkenan dengan baju mak yang published dekat majalah Raja Sehari tu. Lepas tu, mekap pun dia suka. Tak silap mak, kau yang mekap Si Ellana tu kan, Bam?"
Faheem garu kepala sambil memikir. Raja Sehari? Ellana? Hmmm...
"Rasanya aku. Okeylah kalau macam tu. Deal. Esok aku balik."
"All right, Bam. Nite! Jangan lupa mimpikan mak, ya?! Da di du!"
"Nightmare la weh kalau mimpikan kau!" jerit Faheem sambil tawa mengekek bila Ogy terusan membebel di corong telefon. Langsung panggilan dimatikan. Malas nak layan!
Baru saja Faheem nak sambung layan Smule, mesej pula masuk daripada Paie. Nampaknya tak ada jodoh dia dengan Smule malam ni. Ada aje halangan pihak ketiga. Gitu! Hah, berkawan dengan Ogy dia tersampuk sekali nampaknya.
Abang buat apa tu?
Laju jari Faheem menaip.
Ambil angin malam. Lepak.
Lepak maple ke? Nak join!!!
Nope. Depan rumah aje. Kenapa? Paie tak makan lagi ke?
Belum sempat mesej balasan dihantar, panggilan masuk dari Paie pula yang bersambung,
"Kenapa dari tadi tak call aje?"
"Hihihi. Saja nak tengok mood abang," balas Paie, polos.
Faheem tepuk dahi. Nak call pun nak tengok mood bagai. Bercinta ke mereka berdua? Eh, memang taklah!
"Pernah ke Paie tengok mood abang tak okey?"
Paie diam tidak menjawab sebelum dia mengeluh perlahan.
"Abang, Paie minta maaf ya pasal petang tadi."
Mendegarkan itu, kening Faheem berkerut seketika sebelum bibirnya menguntum senyum kecil. Pakatan kecil apa pula ni agaknya?
"Isyhhh. Paie dengan ummi ni sama aje tau. Tadi ummi call ibu. Sekarang Paie pula call abang. Jangan risaulah. Abang langsung tak ambil hati apa yang Alan cakap tadi tu. Bukan sehari dua abang kenal dia. Chill okey?!"
YOU ARE READING
MUA MOST WANTED
General FictionPENULIS: AIFA BATRISYA TAJUK: MUA MOST WANTED TERBITAN: MEI 2017 MUKA SURAT : 560 HARGA : RM23 (SM)/RM26 (SS) Pernah tak anda mengalami situasi begini? 1) Sudah makan di kedai tapi bila nak bayar baru sedar yang dompet tertinggal? 2) Cuba call rakan...