Bab 10

1.1K 42 1
                                    

Faheem tersengih sendiri bila teringatkan situasi tadi. Apa dia cakap? Penyelamat? Prince charming panjat balkoni? Sadis sungguh angan-angan minah ni. Terbawa-bawa buku fairytale agaknya. Oh, lupa. Penulis, kan? Penulis mana pernah berdiri di alam yang nyata. Angan-angan atas angin kebiasannya.

Sebab itulah perkara mengarut-mengarut, pelik-pelik dalam novel atau drama semuanya mungkin. Contoh macam novel yang Si Iqa duk gilakan tu. Pasal kembar seiras ke apa. Gila tak logiklah pengantin perempuan tu tak kenal bakal suami sendiri. Cerita macam tu yang dia duk angankan. Konon nak cari bakal suami kembar!

"Pssstttt. Bam!"

Kutukan Faheem terhenti bila Ogy beria-ia buat gaya nak gosip tepi telinganya. Gigih mamat tu duduk atas kerusi meja solek tanpa dijemput.

"Hmmm... Apanya?"

"Tuuu... Minah tu!" balasnya dengan muncung-muncung menunjuk ke arah Lara yang mundar-mandir di balkoni macam cacing kepanasan.

"Kenapa dengan minah tu? Kau berkenan? Bakal tunang orang tu, G. Lupakanlah," usik Faheem sambil tertawa kecil. Mencebik Ogy dibuatnya.

"Mintak simpang pam pim pum. Tolong banyak, ya? Kalau abam ni nak berkenan pun, bukan minah setengah tiang macam tu. Nauzubillahiminzalik!"

Simpang pam pim pum? Pecah tawa Faheem seketika sampai berpaling Lara dibuatnya. Malas nak melayan si mamat buku tiga lima dengan partnernya, dia kembali melayan perasaan sendiri tanpa sedar yang dirinya jadi topik membahan.

"Kenapa kau kata dia setengah tiang, G? Sebab dia pendek, ya?" soal Faheem dengan tawa masih bersisa.

"Pendek tu tak ada masalah. Pendek is awesome, what? Omei gitu. Masalahnya dia ni suka bercakap dengan kucing macam kucing tu anak dia. Kau faham tak apa aku cuba sampaikan ni, Bam? Faham tak?" soal Ogy bersungguh-sungguh.

"Alahai, apa yang nak dihairankan pasal tu. Yang kau duk cakap dengan kaktus kau si kuskus tu, aku rasa okey aje. Tak ada pula aku rasa kau setengah tiang ke, terlebih tiang ke," balas Faheem sambil membuka kotak alatan solekannya sambil menyusun keluar segala adik-beradik berus yang diperlukan.

"Isyhhh kau ni kan Bam, tak memahami tau! Haaa masa job dengan Datin Dadidu dulu kan aku lewat. Kau ingat tak? Sebab..."

"Hai, gentleman."

"Errr, hai!" sahut Ogy sambil tersengih-sengih. Huluran salam dari lelaki yang elok berpakaian batik kemas disambut laju diikuti dek Faheem.

"Maaf, Datuk. Sebenarnya kan Datuk, yang man seorang ni aje. Yang seorang lagi ni gentle," jelas Mak Yah tanpa dipinta.

Gelak besar Datuk Qaizer dibuatnya. Ogy pula tak tahu nak buat muka macam mana. Ikut hati, nak aja disumbat mulut Mak Yah dengan berus Faheem yang tersusun elok di atas meja solek ni. Tak sudah-sudah mak cik ni tau!

"Hahaha. Maaf, ya? Mak Yah ni memang suka bergurau. Sorry for the urgency. Actually, sebelum ni dah ada make-up artis yang Datin panggil tapi last minute dia tolak. Dahlah deposit burn macam tu aje. Well tak apalah, kan? Itu antara dia dan Tuhan. Luckily friend of mine suggest you. Errr... Yang mana satu Faheem, ya?"

"Ahaaa. Ini Faheem, Datuk. Our most talented make-up artist in Bangsar. And I'm Ogy. The designer."

"I see. So, inilah Faheem, ya? Well, nice to meet you both. So I guess, you'll need to catch up as soon as possible sebab sekarang pun dah pukul berapa dah, kan? Mekapkan anak kesayangan I ni cantik-cantik ya, Faheem? Dia ni macam arwah mak dia dulu. Susah sangat nak mekap tapi kalau dah mekap, you'll see the miracle. Okay, guys. See you later, yeah?"

"Ai-ai, Datuk!" sahut Ogy ceria sambil memandang kelibat Datuk Qaizer hilang dari ruang bilik itu.

"Sempoi gila Datuk ni, kan? I loike! Dappp!" komen Ogy sambil tersengih sendiri.

MUA MOST WANTEDWhere stories live. Discover now