Le premier(1)épisode

2.2K 80 3
                                    

"Assalamualaikum"

"Waalaikumussalam" Putri Zara Alana menjwp salam apabila mendengar seseorang memberi salam.

Dayang Faizah dtg menghadapnya. "Tuan Puteri, Ungku Najma datang mahu ketemu" katanya

"Najma?. Haih apalagi lah dia itu" kata Putri Zara lalu turun ke bawah istananya.

Sebenarnya Ungku Najma mahu berjalan-jalan ke tmpt menarik. But bila dia melalui shj istana diraja negeri Perak, dia terindu sepupunya, Putri Zara. Jdi dia ambil keputusan utk hnya lepak dgn Putri Zara. Lgipun, dia ada soalan hndk ditanya kpd sepupunya itu.

"Zara..." Ungku Najma berlari memeluk sepupunya itu. "Eh,kau ni kenapa. Dah² jom naik kamar aku" kata Putri Zara lalu membawa sepupunya itu ke kamar peribadinya.

Sesampai shj di kamar Putri Zara, Ungku Najma melabuhkan punggungnya ke ats katil sepupunya yg tersgt lembut itu.

"Haa kau. Ada apa?" tnya Putri Zara selepas dia mengunci pintu kamarnya. Hal peribadi. Dia tdk mahu ada yg mengacau mereka berbual nanti.

Ungku Najma memandang wajah sepupu kesayangannya itu. Bkn shj kesayangannya, malah kesayangan semua rakyat negeri Perak dan Sultan sendiri.

"Kau tau kan fasal Ungku Uzzam itu?" tnya Ungku Najma serius.

Putri Zara menggaru kepalanya yg tdk gatal. Dia tahu. Ayahandanya ada ceritakan fasal itu.

"Sorry,Naj. Aku tahu" katanya serba salah

Ungku Najma hnya memandang sepupu kesayangannya itu. "Haa sokay laa" katanya lalu tersenyum

Putri Zara yg mendgrnya tersenyum. Dia tahu sepupunya itu mudah memaafkan orang.

"Tapi, dia tu buat aku menyampahlah" rengek Ungku Najma.

"Kau nilah. Lama² nanti biasalah. Dia duduk sekejap je kn?" Putri Zara menegur Ungku Najma. Mereka sebaya. Tdk heranlah kalau rapat.

Ungku Najma hnya dpt mengembongkan pipinya shj. Geram tersgt. Sepupunya itu selalu tdk mahu menyokongnya.

Putri Zara yg geram melihat pipi Ungku Najma terus mengambil tindakan mencubit pipi yg tdk bersalah itu.

"Aauhh. Zara..." Rengek Ungku Najma. Well Ungku Najma kalau dgn keluarga sepupunya itu mmg manja terlebih.

Putri Zara hanya tergelak. Kelakar dgn sepupunya itu.

"Ayahanda kau mana?" tnya Ungku Najma bila melihat istana itu agak sunyi.

"Ada hal pentadbiran di Ipoh. Tu pergi sana" jwp Putri Zara. Dia faham klau ayahandanya kurang masa bersama keluarga. Rakyat negeri ini perlu didahulukan.

"Ipoh? Wahh best tu. Ada Aeon, mydin, ipoh parade..." tk sempat Ungku Najma habiskan kata katanya. Pipinya dicubit.

"Kau cakap mcm kat Kuala ni tak ada apa²" kata Putri Zara. Dia masih mencubit pipi sepupunya itu.

"Tape epoh beszt" dgn pipi yg masih dicubit, dia ttp mahu berckp. Hbis bunyi lain apa yg mahu dia katakan.

Mereka berdua ketawa bersama-sama mendgr bhs yg dikeluarkan oleh Ungku Najma.

King From ITALIWhere stories live. Discover now