"Naj...bangun,bangun. Dah sampai rumah dah" Ungku Uzzam mengejutkan Ungku Najma yg masih tidur di bangku penumpang.
Ungku Najma terjaga lalu mengesat matanya. Penuh dgn air mata.
Dia pndg Ungku Uzzam di sebelahnya dgn muka yg masih tersgt sememeh itu.
Ungku Uzzam tahan gelaknya. Kalau diikutkan hati mahu sahaja dia gelak sepuasnya.
"Dah,dah, jom" Ungku Uzzam berkata separuh hmpir tergelak. Habis tersenyum-senyum hingga ke telinga menahan gelak.
"Emm" balas Ungku Najma yg masih mengantuk itu.
"Assalamualaikum" Ungku Uzzam memberi salam lalu masuk ke rumah.
Tengku Nadrah berjalan dari dapur ke pintu rumah.
"Assalamualaikum" giliran Ungku Najma pula memberi salam.
"Waalaikumussalam" balas Tengku Nadrah. Tergeleng-geleng dia tgk muka mengantuk anak daranya seorang itu.
Tiba² dia perasankan sesuatu.
"Mana Ira?" tnya Tengku Nadrah.
Ungku Uzzam dan Ungku Najma hairan."Ira kan dgn mama kt rmh" balas Ungku Najma.
"No....kn mama hntr mesej suruh ambik dia kt sklh. Dia kn pergi sklh pagi tdi" terkejut habis Tengku Nadrah dibuatnya bila mereka tdk mengambil Ungku Uzaira dari sklh.
"Eh, pergi sklh? Bila? Agus tk tahu pun" Ungku Uzzam mula panik.
"Ya Allah, mama ada hntr mesej dekat kamu berdualah. Tk baca ke?" kata Tengku Nadrah.
"Phone hbis bateri" mereka menjwp serentak. Serentak juga kepala ditoleh menghadap satu sama lain.
"Astafirullahalazim." Tengku Nadrah memandang jam di dinding rumahnya. Sudah pukul 3 ptg.
"Dh,dh. Kamu berdua pergi ambik Ira kt sklh. Dh sejam dia tunggu tu" arah Tengku Nadrah tegas.
Mereka segera berlari masuk ke kereta semula.
"Sklh apa Ma?" sempat Ungku Najma bertanya kpd mamanya ketika dia sedang menyarungkan kasutnya.
"Sekolah kamu. Dh, dh cepat" risau Tengku Nadrah akn Ungku Uzaira yg ternanti-nanti abg dan kakaknya itu.
"Haa, okok" balas Ungku Najma. Lalu segera masuk ke kereta.
Ungku Uzzam menghidupkan enjin kereta.
"Kat mna sklh kau tu?" tnyanya. Dia tdk tahu sklh mna yg dikatakan oleh mama tadi.
"Ikut...ikut.... Arghh meh laa aku bawa" disebabkan terlalu cemas, Ungku Najma keluar dari tmpt penumpang lalu ke tempat pemandu.
"Eh, eh" Ungku Uzzam ditarik keluar oleh Ungku Najma.
"Cepatlah masuk" arah Ungku Najma kpd Ungku Uzzam sebaik shj duduk di tmpt pemandu.
"Ha..haa" Ungku Uzzam yg terpinga-pinga itu segera berlari ke tmpt duduk penumpang.
Kereta laju diundurkan. Lalu beredar dari tmpt parking rmh itu.
. . .
Ungku Uzaira menghentak kakinya perlahan. Geram dgn abg dan akaknya yg masih tdk sampai itu.
"Mana ni?" dia merungut. Sudah sejam sejak persekolahan tamat.
Tiba² sebuah kereta putih milik abgnya berhenti betul² di hdpnnya.
Ungku Uzaira mengembungkan pipinya. Hendak merajuk.
Ungku Uzzam dan Ungku Najma turun serentak lalu berlari mendptkn adk mereka itu.
"Maaf,Maaf" kata mereka serentak. Mereka pndg muka satu sama lain.
Kemudian memandang semula Ungku Uzaira di hdpn mereka itu.
"Ira okey?" tnya mereka serentak lagi. Muka dua² insan itu berkerut pelik.
Ungku Uzaira yg mahu merajuk itu terus tergelak. Kelakar sgt.
Ungku Uzzam dan Ungku Najma Pndg Ungku Uzaira hairan.
"Dah, dah. Jom balik. Lgi lama kt sini, lagi byk perkataan serentak nnti" kata Ungku Uzaira bertujuan mengusik abg dan akaknya itu.
"Ira..." Ungku Uzzam dan Ungku Najma berkata serentak sekali lgi.
Mereka pndg muka satu sama lain. Lama kelamaan mereka tergelak. Ungku Uzaira yg melihatnya turut tergelak sama.
YOU ARE READING
King From ITALI
Любовные романы"Papa, s'il vous plaît Expliquer"(papa,tolong terangkan) Ungku Najma Aubery mula naik angin. Keluarlah semua perancis²nya. Entah kenapa seorang lelaki yg tdk dikenalinya perlu tinggal sekali dengan keluarganya. " Aubery entendu, il a besoin de res...