"Adik?" terkejut apabila Ungku Uzzam memberitahu bahawa gadis yg tiba² hadir itu adlh adknya.
"Em, Nama, Uzaira Agusrina. Salam perkenalan" ceria shj cara Ungku Uzaira memperkenalkan dirinya.
"Ooo Uzaira..." Ungku Najma menyebut nama itu. Enth knp nama itu terasa dekat dgnnya.
"Kak Naj tk kenal...." tk sempat Ungku Uzaira menghabiskan kata² nya, mulutnya sudah ditutup oleh abg kesayangannya, Ungku Uzzam.
Ungku Uzzam memberi isyarat mata. Ungku Uzaira jadi tanda tanya. Knp abgnya suruh dia tdk teruskan kata² nya.
"Knp ni Agus?" tnya Tengku Nadrah. Hairan juga dia lihat dua beradik itu.
"Ha? Tk de apalah,ma" balasnya. Cuba mengelakkan semua di situ curiga.
"Tkpe. Mama tk nk msuk campur" kata Tengku Nadrah, memahami situasi.
Ungku Uzzam hnya mampu tersengih. 'Maaf,ma' bisik hatinya.
"Tell me, Uzaira. What you want say to me?" Ungku Najma rsa curiga dgn dua beradik itu. Mesti ada sesuatu yg disembunyikan.
"Nothing,kak Naj. Kak, panggil Ira je." kata Ungku Uzaira cuba lari dari topik perbincangan mereka.
"Hmmm..." Ungku Najma memandang Ungku Uzzam dan adknya.
"Okayy. Fine. I will call you Ira" balas Ungku Najma. Sudah dia terlupa keadaan yg mencurigakan tdi.
Dua beradik itu menghembus nafas lega. Tengku Nadrah dan Tengku Aillard hnya menggelengkan kepala melihat telatah tiga remaja itu.
"Ira dtg sini family tahu tak?" tnya Tengku Nadrah. Risau pula kalau gadis itu lari dari rumah.
"Ayh yg suruh dtg. Tengokkn abg ni. Bukan boleh harap. Dia okey tk kt sini, aunty?" bebel Ungku Uzaira pnjg. Siap bertanya soalan lgi.
Ungku Najma yg mendgrnya terhempur tawanya. 'Mmg pun' bisik hatinya.
"Apa pula, abg." Ungku Uzzam memprotes kata² adknya. Ayhnya mmg tdk prnh cuba percayakan dia. Dia pun tdk fhm knp.
"Okey je. Baik je. And one more thing, call me mama. Your brother call me that. " kata Tengku Nadrah sambil tersenyum manis kpd Ungku Uzaira.
Ungku Uzaira jdi kekok. Dh lma dia tdk rsa kasih syg seorang ibu. "ma...ma" tergagap dia cuba menyebut perkataan itu.
Tengku Nadrah yg mendgrnya tersenyum bahagia. Dia suka org memanggil panggilan itu padanya.
Tiba² air mata Ungku Uzaira menitis jatuh. Semua di situ terkejut.
"Knp,syg. Mama ada buat salah ke?" tnya Tengku Nadrah risau. Tiba² shj gadis periang itu menangis.
"Tk....cu...ma...Ira...rindu...Ummi" katanya sambil cuba menahan tangisnya.
Ungku Uzzam yg mendgrnya jadi sebak. Ummi. Dh lama mereka tk rsa hangatnya kasih syg wanita yg bergelar ibu itu.
Ummi meninggal tnpa sebab. Masih menjadi tanda tanya hingga ke hari ini. Apa yg dia Igt, Ummi terbaring di ats sejadah sewaktu mereka berdua dan ayhnya pulang dari berjalan.
Tengku Nadrah meluru memeluk gadis itu. "Shuu, mama kan ada" kata Tengku Nadrah smbil mengusap rambut gadis itu. Cuba menenangkan Ungku Uzaira.
Ungku Uzzam yg memandang cara Tengku Nadrah memujuk adknya, tersenyum.
Dia teringt saat Ungku Najma cuba memujuknya agar berhenti menangis.
'Skrg aku tahu mna dia dpt cara memujuk itu' bisik hatinya. Wajahnya memandang Ungku Najma disebelahnya.
Matanya membulat saat melihat wajah gadis itu. Jantungnya berdegup laju.
Ungku Najma tersenyum manis melihat ibunya memeluk Ungku Uzaira. Dia fhm perasaan gadis itu. Hidup tnpa kehadiran seorang ibu mmg menyeksa hati.
Dia tdk kisah berkongsi kasih syg mamanya dgn org lain yg turut memerlukan kasih syg dari wanita itu.
Dia terasa diperhati. Dia memusingkan wajahnya memandang Ungku Uzzam. Ternyata lelaki itu yg sdg memerhatikannya.
Kepala Ungku Uzzam dikalihkan ke tmpt lain saat Ungku Najma memandangnya. Dia berdehem.
Hndk kurangkan malu laa itu."Dh², Bery tunjukkan Ira bilik dia" tiba² Tengku Nadrah bersuara.
"Kalau Ira nk tidur dgn akak Naj, boleh?" tnya gadis comel itu. Tangisnya sudah reda.
Ungku Najma yg mendgrnya tersenyum.
"Dgn hormatnya" Ungku Najma tersenyum. Dia senang dpt berkongsi bilik dgn gadis itu.
"Dah jom. Naik bilik" ajak Ungku Najma. Ungku Uzaira tersenyum comel.
"Jom!" Ungku Uzaira tersenyum ceria semula.
YOU ARE READING
King From ITALI
Romance"Papa, s'il vous plaît Expliquer"(papa,tolong terangkan) Ungku Najma Aubery mula naik angin. Keluarlah semua perancis²nya. Entah kenapa seorang lelaki yg tdk dikenalinya perlu tinggal sekali dengan keluarganya. " Aubery entendu, il a besoin de res...