Episodio due(2)

1.9K 80 0
                                    

Suasana meja makan sunyi tanpa suara dari pergaduhan Ungku Najma dan Ungku Uzzam. Tk prnh² suasana makan mereka sunyi begitu.

Tengku Aillard dan Tengku Nadrah berasa hairan. Mereka berkomunikasi menggunakan mata.

'Kenapa ni?' tnya Tengku Aillard kpd isterinya dgn menggunakan isyarat mata.

Tengku Nadrah yg tdk tahu apa yg terjadi hnya mampu menjwp dgn menaikkan bahu. Menandakan dia tdk tahu apa².

"Ma,Pa is everything alright?" Terkejut Tengku Aillard dan Tengku Nadrah apabila anak mereka menegur mereka.

Ungku Najma perasan dari tadi kedua ibubapanya menggunakan bahasa isyarat.

"Nope. Nothing,dear" jwp Tengku Aillard mewakili isterinya sekali. Tdk berani dia mahu bertanya.

"Pa, I know you want to ask something" desak Ungku Najma. Dia tahu ini mesti kes dia dan Ungku Uzzam hnya mendiamkan diri tnpa sebarang perang yg tercetus.

"Okey². Let me ask you guys. Are something happen between you guys? I mean. Why you guys so silent tonight?" pnjg lebar soalan Tengku Nadrah. Risau juga dgn mereka berdua itu.

"Ma, actually..."

"Nothing happen,ma. We are okey"

Tdk sempat Ungku Najma membls pertanyaan mamanya itu, sudah dipotong oleh kata² Ungku Uzzam.

Sbnrnya dan seminggu Ungku Uzzam memanggil Tengku Aillard dan Tengku Nadrah dgn panggilan papa dan mama. Ini adalah permintaan dari Tengku Nadrah sendiri.

"Agus, tell me the truth" desak Tengku Nadrah. Dia tahu pasti ada sesuatu yg berlaku diantara lelaki itu dgn ank gadisnya.

"Sebenarnya ma,"

Mendgr kata² itu membuatkan Ungku Najma terus memandang tepat wajah lelaki di sebelahnya itu.

'Takkan nk beritahu perkara sebenar?' hatinya takut. Takut klau benda yg dia fikirkan itu menjadi kenyataan.

"Agus pening kepala. Byk bnda bermain di kepala buat masa ini. Tu tk larat cari gaduh dgn Naj" Jwp Ungku Uzzam.

Well, Ungku Uzzam sekerek dia shj mahu memanggil Ungku Najma dgn panggilan Naj. Yg boleh memanggilnya itu hanyalah keluarga pakciknya, Keluarga Sultan Perak.

Ungku Najma yg mendgrnya agk terkejut dan agak lega. 'Dia sakit ke?' hatinya tertanya-tanya.

"Ooh. Igtkn apa. Nk mama panggilkn doktor?" tnya Tengku Nadrah. Dia mmg prihatin dgn anak².

Ungku Uzzam tersenyum kpd Tengku Nadrah. Dah lama dia tdk merasakan kasih syg seorang bonda.

"Tak apa,ma. Sikit je ni" jwpnya. Tdk mahu dia menyusahkan Tengku Nadrah dan Tengku Aillard.

"Okok. Sambung mkn lps ni solat isyak dulu lps tu baru naik tidur. Okey?" arah Tengku Nadrah lembut. Terselah sifat keibuannya.

"Okey" jwp Ungku Uzzam.

Ungku Najma pndg cemburu.

"Ma,me?" tnyanya. Mahu juga dia dilayan sebegitu.

Tengku Nadrah tergelak kecil. "You too,dear. Sblm tidur solat isyak dulu" kata Tengku Nadrah seakan menyindir. Saja dia menekankan perkataan tidur dlm ayatnya. Maklumlah Ungku Najma kerap terlupa mengerjakan solat fardu Isyaknya.

"Maaaa" Ungku Najma merengek. Dia tahu shj yg mamanya sdg mengejeknya

Seisi meja itu tergelak dgn jenaka dari Tengku Nadrah.

King From ITALIWhere stories live. Discover now