"Awak memang tak reti jerit ke?! Jeritlah! Minta tolong! Panggil nama saya. Kalau saya tak ada tadi tak tahulah apa jadi dekat awak."
Seorang budak lelaki sedang memarahi seorang budak perempuan. Mereka dalam lingkungan 8 tahun.
Budak perempuan yg mendgr suara garang budak lelaki itu terus menangis.
Dia tak suka budak lelaki itu memarahinya.
Budak lelaki itu geram dan risau apabila tiba² shj dtg beberapa budak lelaki sebayanya cuba utk memeras ugut gadis itu.
Dia masih lagi boleh menahan marahnya tapi saat salah seorang dari budak lelaki itu menaikkan tangannya untuk menyentuh budak perempuan itu, mmg dia tdk mampu tahan marahnya saat itu.
Terus dia meluru keluar dari tmpt persembunyiannya lalu memukul budak² lelaki itu.
Bertepiaran mereka berlari kerana takut dgn budak lelaki itu.
Budak lelaki yg melihat budak perempuan itu menangis terus merungus.
"Tak boleh betul klau nk marah dia. Sikit² nk nangis!" geram budak lelaki itu dibuatnya. Makin kuat tangis budak perempuan itu.
Tiba² shj budak lelaki itu meluru memeluk budak perempuan itu.
"Hei, hei. Zam minta maaf marah Naj. Salah Zam. Tak patut marah Naj. Dah,dah jangan nangis" pujuk budak lelaki yang bernama Zam itu.
Melihat Zam cuba memujuknya, membuatkan tangis Naj semakin reda dan lama kelamaan tiada lagi suara sedu tangis budak perempuan itu.
"Okey dah?" tnya Zam kpd nudak perempuan yg sedang dipeluknya itu.
Sunyi diam tnpa balasan dari soalan itu.
Hairan Zam dibuatnya.
"Hei, awa..."
"Khor..."
Terhenti percakapan Zam apabila dia mendgr dengkuran kecil dari arah gadis itu.
Dia mengoncangkan badan gadis itu dan tiada respon darinya. Sahlah yg budak perempuan itu sudah tertidur.
Tergelak kecil Zam dibuatnya.
"La, tidur ke. Itulah dia ni. Stress je tidur" omel Zam sendiri.Dia kemudiannya mengendong Naj di blkgnya. Nasib baiklah gadis itu ringan sahaja. Wlaupun Zam baru shj berusia 8 tahun, tapi pemikirannya seperti org dewasa.
Dlm perjalanan Zam membawa pulang Naj, dia bersiul menyanyikan satu lagu. Lagu yg biasa disiulkan oleh gadis itu.
Tersenyum dia sendiri. Naj masih elok tidur di belakangnya.Keadaan jadi kabur lama kelamaan.
. . .Ungku Najma membuka matanya perlahan. Dia terdgr lagu siulan yg dinyanyikan Zam di dlm mimpinya sebentar tadi.
Dia memandang ke arah Ungku Uzzam yg sdg bersiul lagu itu. Lama dia memerhatikan lelaki itu.
Dia hairan. Dia pelik. Dia jadi tertanya-tanya.
Apa kaitan Zam dlm mimpinya itu dgn Ungku Uzzam dlm realitinya ini.
Dia jadi tnda tnya. 'Knp dia nyanyikan lagu tu' bisik hatinya.
Tiba² Ungku Najma tersedar sesuatu. Dia terus memandang ungku Uzzam yg sedang memandu itu.Dia cuba bedakan cara Zam dan Ungku Uzzam memarahinya tadi.
'Sama' kata hati nya.
Dia cuba pula bedakan cara Zam dan Ungku Uzzam memujuknya.
'Sama juga' hati nya mula berteka teki.
Fikirannya mula serabut.
'Arghhh' Ungku Najma menjerit dlm hati. Mimpinya itu semakin hari membuatkan dia makin gila bila difikirkan. Apa dia nk buat?
Mcm mna nk siasat?Dgn study lgi. Hatinya celaru. Mindanya serabut. Dia cuba menenangkan dirinya.
Ungku Uzzam yg asyik memandu itu tdk langsung perasan akan Ungku Najma yg sudah terjaga itu. Dia terus bersiul, bersiul dan bersiul.
Siulan itu sungguh merdu. Ungku Najma mula memikirkan semula siulan itu. Ungku Najma pasti dia pernah mendgrkan siulan itu sebelum Ungku Uzzam bersiul malah sebelum Zam dlm mimpinya itu bersiul.
'Di mna aku prnh mendgrnya? Knp siulan itu terasa dekat dgn Aku?' fikirannya serabut. Dia Jadi tnda tanya.
Ungku Najma akhirnya mengambil keputusan untuk hnya mendgrkn shj siulan itu. Dia mula tenang. Matanya perlahan-lahan tertutup dan akhirnya gadis itu meneruskan tidurnya semula.
YOU ARE READING
King From ITALI
Romansa"Papa, s'il vous plaît Expliquer"(papa,tolong terangkan) Ungku Najma Aubery mula naik angin. Keluarlah semua perancis²nya. Entah kenapa seorang lelaki yg tdk dikenalinya perlu tinggal sekali dengan keluarganya. " Aubery entendu, il a besoin de res...