"When we grow up, will you be my wife, Naj?" seorang kanak-kanak lelaki dtg tiba² ke arah seorang kanak-kanak perempuan.
Dia menghulurkan origami bintang buatannya. Najma. Ia membawa makna 'bintang'. Kepalanya ditundukkan. Malu mahu menatap wajah gadis pujaan hatinya itu.
Gadis kecil yg sedang asyik bersiul itu habis terhenti siulannya. Dia memandang kwn lelakinya itu.
Ya. Dia berkawan dgn kanak-kanak lelaki itu.
Lama gadis itu terdiam. Mulutnya jadi kaku utk berkata-kata.
Tiba² gadis comel itu tersenyum. Dia sudah membuat keputusannya. Tgnnya menyambut huluran origami bintang itu.
Dia tahu origami bintang itu menandakan dirinya.
"I will, Zam" jwp gadis itu. Bdk lelaki yg digelar Zam itu menaikkan semula kepalanya.
Ternyata gadis itu turut mencintai kanak-kanak lelaki itu. Sudah lama dia memendam perasaannya itu.
Dia tersenyum bahagia. Origami bintang itu menjadi saksi persetujuan gadis itu. Saksi ikatan dua insan itu.
Mereka berdua sama² tersenyum. Lama kelamaan keadaan jadi kabur, kelabu...
"Haa..." Ungku Najma tersedar dari tidurnya. Berpeluh dirinya. Jantungnya laju berdegup. Dia cuba mengawal nafasnya yg semakin sukar itu. Dlm dua tarik dan hembus nafas, dia mula merasa senang bernafas.
Dia terdiam lama.
'Mimpi itu lgi' bisik hatinya. "Tapi kali ini lain" dia bermonolog sendiri. Selalunya dia akn bermimpi kanak-kanak itu bermain antara satu sama lain.
"Kak Naj omel apa?" hbis terjaga Ungku Uzaira yg sedang tidur di sebelahnya dek suara Ungku Najma yg agk kuat itu.
Suara serak² basah Ungku Uzaira membuatkan Ungku Najma agk terkejut. Tiba² shj ada suara. Mana tdk terkejut.
"Tdk ada apalah, Ira. Dh² sambung tidur" kata Ungku Najma berlari topik. Tdk mahu dia org lain tahu ttg mimpinya itu.
Ungku Uzaira yg masih mengantuk itu meneruskan tidurnya.
Ungku Najma memandang jam tangannya. Tepat pukul 2:00 pagi. Ini lgi satu tnda tnya. Knp setiap mimpinya itu dia akn tersedar tepat pukul 2:00 pagi.
'Aku perlu huraikan teka teki mimpi ini!' hatinya tekad utk menyiasat hal tersebut. Wktu membiarkan mimpi itu dtg shj sudah tamat! Kini wktu beraksi.
Apa ada misteri ke dgn nombor itu. Dia mula menyiasat. Fikiran Ungku Najma serabut. Tiba² dia menguap mengantuk. Hbis hilang semangatnya tdi.
"Tidurlah. Esk lah start" katanya kpd dirinya sendiri. Mulalah malas apabila sudah menguap.
Badan dibaringkan semula ke katil empuknya itu.
Mata ditutup rapat. Doa dibaca. Dan dia pun perlahan-lahan terlelap.
YOU ARE READING
King From ITALI
Romance"Papa, s'il vous plaît Expliquer"(papa,tolong terangkan) Ungku Najma Aubery mula naik angin. Keluarlah semua perancis²nya. Entah kenapa seorang lelaki yg tdk dikenalinya perlu tinggal sekali dengan keluarganya. " Aubery entendu, il a besoin de res...