"So, saye nak awk semua hantar assigment ni bulan depan. Okay class we stop here for today. Have a nice trip" ucapan terakhir pensyarah tadi didengar sayup-sayup je kat telinga ni sbb baru bangun. Hurm, cuti dh ade 'ampau' memenatkan betul. Nasib aku amik course fotografi Dan seni klu tk menyusahkan je nak ke hulur ke hilir.
Pintu kelas aku buka dan tutup semula. Keluar je dri kelas ade bala dtg.
"Uuu, budak pelik baru habis kelas la"
Diamkan diri lebih baik ain.
"Oo lupa die ni kan bisu tak boleh bercakap. Ade taik dalam mulut"
Geng 'puake' die yg lain pun ketawa berdekah dgn 'lawak' yg sgt kelakar tu.
"Dah habis ketawa dah?"
"Uu, hero dah dtg eh bukan hero tpy heroin die hu cun aa beb"
"Emylia kau tak teringin ke dgn aku" ergh 'puake' naik bulu.
"Setakat sampah mcm kau baik tak payah" 'puake-puake' tersebut dh panas so lebih baik aku blarh.
Aku tarik lengan emylia yg berlapik lengan baju berwarna terang tu jauh dari mereka.
"Kau jgn kacau aku boleh tak?" slow je suara aku kedengaran. Aku bukan jenis yg byk ckp mcm puake-puake tadi.
"Ain, saye just nak jadi kwn awk tak boleh ke?"
Aku terdiam. Ni kerja gile bila die nak kwn dgn aku. Satu kolej, satu negeri, satu malaysia takde satu hamba allah pun pernah minta jadi kwn aku."Ain, kau tak lonely ke? Selalu kena kacau dgn daniesh kengkawannya tu. Kau selalu kena buli dengan tania,melissa apetuh flower girls. Tak bosan ke?"
"Kau tak bosan ke ceramah aku?"
Seusai aku berkata begitu tunggu sesaat die tergamam, aku bla."Eh look girls who we have here, lonely weirdest stupiest Ain" dan berhoho la geng flower girls a.k.a. taik ayam ni. *roll eyes*
"Eh kau tolong belikan aku mocha sana" melissa menolok dahi aku dgn tgn nya yg berlapik kain konon aku ni jijik sgt.
"Duit?" baikkan aku? Kau tunggu jelah.
"Taulah kau miskin takde duit mak bapak takde mati tu pun kau bunuh kan? Pegi guna duit kau sendiri la!"
Aku toleh belakang tarik nafas hembus. Jln pergi beli mocha dlm tin. Dtg balik, penutp mocha aku buka goncang sikit.
Air mocha meluru keluar dari tin menghujani melissa yg mengarah tadi.
"Sedap tak?" gumam aku perlahan.
"What the-"
Aku bla dri situ tak tahan dgn minah-minah bunga taik aym tu.
Ayam jugak dipersalahkan.Oleh sebab kelas aku hari ni dah habis, aku pandu kereta audi aku pulang rumah- wait, aku tak cerita lagi ae pasal aku? Argh! Buat ape korang nak tahu.
"Eghem author disini, ain kau jgn tak ikut skrip, citer cepat!"
Oleh sebab author dh bagi arahan yg agak keras, aku terpaksa akur kang takde gaji pulak.
Semuanya bermula ketika aku masih kecil.'Family yg happy jgn disangka tiade masalah'
Aku menyorok di belakang pintu bilik papa dan mama, dorang mcm bincang something jerh ( •ิ_• ิ)
"You, I terpaksa rahsiakan something dari you. Tpy penyakit ni dpt I kawal"
Papa bercakap bernada perlahan nasib boleh dgr lagi.
"You sakit ape? You dh janji kan x berahsia" mama mcm paksa papa jerh.
"I-i ade py-pyscho-metry"
Py-pycomeutry tu ape? Mcm nama pinocio je . hidung panjang tutuuuut.
"Pyschometry?" gumam mama perlahan.
"Future and past. I can see it"
"I-i i tak kenal you, you bukan suami I, suami I normal. Dia bukan mcm you"
"You?" mama larikan diri.
"Mama nak pergi mana?" aku tengok mama membawa beg besar nak keluar rumah. Bile mase die kemas?
"Mama kena outstation syg" ucapan mama yg sayu.
"Tak! Ain tahu mama tipu! Mama nak tinggal kan ain kan?!" aku berlari munuju ke bilik aku. Riak wajah mama yg terkejut tadi aku tepis dari mindaku.Selepas 3 bulan mama tinggalkan kami berdua, papa kelihatan kusut. Papa mcm xde kerja atau papa dibuang kerja?
Papa masuk ke dalam bilik dgn lemah longlai dan seakan tidak menyedari bahkan mengenali aku yg sedang bermain mainan di situ. Aku mengekori papa tanpa disedari olehnya. Kelihatan papa mengambil tali besar dan menggantungnya diatas kipas besar tu. Terdapat bulatan ditengah tali tersebut. Mcm dlm tv la.
"Aku patut mati je" ape papa ckp ni?
"Papa, papa nak tinggal kan ain ke?"
Sama seakan tadi papa tidak menghiraukan aku. Papa menarik kerusi. Seterusnya meletakkan kepalanya didalam bulatan tadi. Dan kaki nya seakan tergantung. Bibirnya pucat Mcm org mati.
"Papa jgn tinggal kan ain, ain takde sape lagi selain papa dgn mama" kaki papa aku peluk.
"Papa dh mati ke?" kaki papa aku goncang.
"Hello, zye!" suara uncle park la. Aku berlari comel kearah pintu dan membukanya.
"Hai uncle park!" tangan dilambai. Uncle park mengangkat aku dan mencuim pipi gebu ku.
"Mana papa dgn mama?" soalan paling sukar bagi aku yg masih berumur 5 tahun.
"Aaaa, mama dh tak balek lima ari la uncle park. Papa kat bilik, papa ade kuase tau uncle park" ade kerutan diwajahnya (-・ˇ_ˇ・-)
Uncle park berjalan sambil membawa aku ke bilik papa.
"Papa ade kuase ape syg"
"Urm, papa terapung hee" gigi aku tayang.
"Ha?!" kenapa uncle park terkejut?
Sampai dibilik papa, uncle terduduk aku yg didukungnya turut terduduk di atas pehanya. Uncle park tersedu sedan.
"Uncle kenapa?"
"Papa, papa ain dh takde ain" tubuh genit aku dipeluknya.Harini dah masuk 10 tahun papa meninggal. Aku dah berusia 15 tahun dahpun. Aku dapat kesan sesuatu yg agak luar biasa. Aku.. Aku boleh tengok future and past same like papa.
Aku dh beritahu uncle park tpy die tak terkejut pun sbb papa pun sama. Aku sekarang di bwh jagaannya. Dia bapa sedara aku. Korea-melayu. Atuk org korea manakala opah org melayu. So, papa pun sama. ◉‿◉
YOU ARE READING
Pyschometry
Non-FictionAin maisarah. Gadis ganjil yang memiliki penyakit yg sehingga kini tiada ubatnya kerana sesiapa yg ingin mengubatinya pasti akan mati terdahulu sebelum sebarang rawatan dibuat. Muncul seorang lelaki yg mempunyai sakit yg sama dengannya. Tapi itu tid...