chapter 3- buli maid

371 28 0
                                    

"Ape tujuan makcik dtg sini" eh apesal aku ramah sgt ni?
"Na-"
"Tuntut harta?" you know, aku queen of potong ckp org.
"Jgn haraplah makcik. Lagipun makcik bukan ade ikatan"
"Makcik pernah kawin dgn lee bae dulu"
Diam. Tu je tindakan aku. Cliche betul.
"Senyap-senyap" bodohnye lahai papa aku ni. Patutlah mama pun curang dulu. Issh so ni anak sah la ni sebelah die ni. Tak hensem pon , muke ala fattah amin je.
"Ni anak makcik, kiranya adik tiri you lah" benci betul aku dgn you you die tu aku bagi makan dgn ikan yu baru tahu.
"Erm, so makcik.. Makcik-"
"Jgn harap!"
"Kau! Aku dah bagi kau rumah cukup la!"
"Jadi, rumah tu you yg bagi?"
"Kau rase?" stupid question dud
"Er-er i mintak maaf, i taktahu you yg bagi so i dtg sini nak tuntut ape yg patut"
"Nak tahu something? Papa tak wasiatkan ape-ape pun untuk kau. Rumah tu pun peninggalan die tanpe nama sbb tu aku bagi kau" panjangnye dialog aku. Aku dh la malas nak bercakap.
"Sampai hati leebae buat irene mcm ni" mula dah drama die kat sini.
"Bersyukur" gumam aku pelan kemudian bla dari situ tak hadap aku dgn die.

Skip

Pagi yg cerah menyilaukan mata.
"selamat pagi cik muda!" die lagi.
"Bersama atau sendirian" aku tunjuk 3 jari dan die bla nasib paham klu tak aku campak die dari tingkat 4 ni.
'Seorang maid mati terbongkang dgn baju tak cukup kain dijumpai di tepi kolam mansion dato' park'   jangan smpi aku jadikan ia kenyataan.

"Pagi ain"
"Pagi mama papa" kerusi ditarik oleh maid tadi. Maid baru huh!
"Lepas ni saye nak jumpa awak tepi kolam oh tolong bwk juice epal sekali"
"Baik cik muda"
"Tahu tak ape jadi dgn tetamu semalam tu?" aku pasang muka berminat.
"Dia lari keluar pastu lupa anak die masih kat sini aigoo nasib papa baik hati suruh pakcik z hantar die balik"
"Haha kelakarnya" serius hambar weyh. Papa dh pasang muke kelat. Www.Lawakyghambar.com.park.

"Ade ape cik muda panggil saye" jus epal yg dibawanya aku sedut sikit.
"Maid baru, apa name? Umur?" nampak cam muda die ni.
"Erm, nama saye Suhaliza. Umur saye 20 tahun" oh same dgn aku umur die.
"Umur kau same dgn aku so tak payah nak berawak saye. Apesal kau boleh kerja sini? Tak belajar?"
"Ni kerja part time je."
"Kau anak tukang masak kan?" kepalanya dianggukkan.
"Rules number one, seperti yg kau tahu pagi-pagi tu kalau aku tunjuk 1 jari means aku nak makan dlm bilik. Kalau 3 jari kau paham-paham kan jelah aku nak makan dgn family."
"Oh! Tu mak i dh bagitahu" ya ampun! Die ber-i i jugak benci ginih.
"Number 2, kerusi aku kau jgn tarikkan paham?" mukanye berubah pelik. Sorry sikit aku tak suka show-off. Kereta audi tu pun kira paling murah punya. Tu pun kalau aku nak balik senyap-senyap.
Aku memberi die sehelai kertas yg dlm die ade semua rules aku. Aku dh kate aku tak suke bercakap lagi-lagi dgn hamba allah yg ber-i you ni.

Aku berjalan memasuki lif, malas nak daki tangga. Setakat nak amik baju renang baik tak payah.
*dussh* terjunan ain maisarah ala pandalela renang. Lantak ah! Aku bukan ingat nama atlet ni.
Baju maid suhaliza tadi tu basah. Hahaha padan muke. Misi membuli.
Muke beruk i mean jijik die tayangkan. Ingat aku hadap sangat?
"What?! Dh la susah nak kering baju ni!"
"Dey, tong gas kau berdiri situ pahal? Nak tgk aku berenang ke? Dah habis bace rules belum?"
"Oh okay. Minta maaf cik muda"
Papa is coming! No! Tenggelamkan diri. Blup blup blup.
"Isssh budak ni! Nampak papa je tenggelamkan diri die. Kenapa buli maid? Kali jgn ngade-ngade nak pecat maid lagi"
"Fine!" dah timbul dh kepala aku. Alamak aku tersentuh tangan papa!

Author pov

Badan ain menggeletar. Hidungnya mengalirkan darah. Encik park yg perasan akan kelakuan ain itu cuba menarik tangan nye namun gagal. Die mencuba lagi sehingga tangannya terlepas dari cengkaman ain.
Segera badan ain ditarik ke atas.
"Ain! Ain bangun" tuala berhampiran dicapai dan dilapik tangan nya lalu menepuk nepuk pipi ain perlahan.
Ain yg terbatuk-batuk menahan perit rase. Hidungnya yg berdarah dilap dgn kain.

"Uncle park?" gumaman ain tersebut menarik perhatian encik park. Sudah sekian lama nama itu tidak disebut ain.
"Ain ok?" ain kaku tanpa sebarang jawapan seperti sedang menyembunyikan sesuatu.
"Ape yg ain nampak?"
"Cubalh teka"
"Eh budak ni die boleh main-main pulak"
"Macam mane arwah papa dulu boleh ade penyakit ni sedangkan uncle tak?" sinis sekali ayat itu terucap dibibir ain. Tiade lagi panggilan papa buat uncle park yg terkelu mendengar pernyataan ain sebentar tadi.
"Err"
"Uncle park dh sembuh dari penyakit ni kan? Kenape uncle tak pernah bagitahu yg penyakit ni boleh diubat? Uncle tahu tak betapa struggle ain melawan penyakit ni? Uncle jahat" tanpa menunggu sebarang balasan ain berlari masuk kedalam rumah tersebut membiarkan encik park bersendirian di tepi kolam itu. Selama ni tangan encik park itu tidak pernah dipegangnya selepas mengetahui die juga mempunyai pyschometry yg luar biase itu.

PyschometryWhere stories live. Discover now