chapter 16

163 17 0
                                    

kegagapan farid semalam menerjah ke dalam fikiran aku.

flashback

"where are you from doktor? penat aku tunggu" aku menegur farid yang baru nak masuk ke dalam biliknya. terpempam farid lalu dia menepuk dahinya.

"sorry ain, buat you tertunggu i-ii rest tadi pastu terlupa ada appoiment dengan you" farid menggosokkan belakang kepalanya. pandai kau menipu ya...
Aku hanya tersenyum sinis lalu mengangka sebelah kening malas mahu berbicara.

"oh ye, jemput masuk" pelawa farid.

"ain.. ain?!!" aku menoleh ke arah papa yang sudah memerah mukanya.

" ala kenapa muka merah-merah ni,pa?" aku membuat muka selamba pada papa.

"lapar" iyla menyampuk. Eh ade jugak aku lempang budak ni, dahlah ponteng kelas semalam. Dia pergi kelas prof. hakim je itu pun sebab tak nak bagi aku tidur dalam kelas. tahi betul dapat sepupu macam ni.

" budak ni dah kenapa menggedik ni? papa panggil ain dah dekat sepuluh kali tahu tak?" papa menyepetkan matanya yang sedia sepet dan dia mengingatkan aku dengang arwah papa kandung aku. Aku mengukirkan senyuman tawar. Sungguh aku rindu dengan lelaki itu. aku menundukkan kepala menghadap tapak tangan.

"dh kenapa tengok bawah meja tu? orang suruh dia makan itu pun susah ke?" aku mengangkat semula kepala dan menyambung kembali santapan pada pagi ini. Hari ni aku taknak makan kek or donut so aku makan kat rumah je. Jap lagi tumpang iyla , dia baru dapat kereta. Papa belanja. Untung lah aku nak jugak tapi ku ego, tak bagitahu papa kemahuan aku.

*suara dalam cerita sponge bob*

"a few moment later..."

"dah siap ain?" soal iyla. aku menggelengkan kepala dan menunjukkan jari tunjuk 'satu minit'

"okey dah siap jom" usai mengikat tali kasut aku menarik tangan iyla menuju ke kereta baru miliknya.

vroom~

"let's go" ajak iyla. baju aku ditarik oleh iyla.

.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.

"pengumuman, prof rohani tak ade harini so kelas dibatalkan" ucap assistant prof rohani.

"kau-" aku dan iyla bercakap serentak. aku mendiamkan diri memberi ruang kepada iyla untuk bercakap.

"kau ade kelas ta-"

" takde. kau?" aku memotong percakapan iyla. dah lama tak potong cakap orang. iyla mencebik geram dan menggelengkan kepala.

"kalau macam tu pergi mall jom.. khaja" aku menarik pergelangan tangan iyla yang berlapik dengan baju. yelah kang tak pasal-pasal aku terimbas masa lampau iyla tak hingin aku merasa perit tu lagi.

skip

"iyla kau kenal aiman tak? budak tu satu bidang dengan kita" aku mengayung buaian dengan lebih laju.

"oh yang pakai cermin mata besar tu eh? kenal. kenapa?" iyla menjongketkan keningnya.

"kau ade nampak dia?" iyla menggelengkan kepalanya.

"kalau macam tu kau teman akulah. pegi hospital" iyla menggangukkan kepalanya tanda 'ok'

Tiba-tiba aku rase rindu dengan- wait asal dengan aku ni? Dah tak macam ain yang dulu...

Forget it ain.

.
.
.
.
.
.
.
.
.
.

"Maaf cik, doktor farid tak ada di hospital dia baru je keluar" berkerut-kerut dahi nurse tersebut.

Ain memandang aku dengan muka selambanya tu buat seketika lalu menarik tangan aku.

Wait... dia baru tarik tangan aku bukan?

Aku menarik tangan aku sekuat-kuat nya tapi pegangan ain terlalu kuat.

Yang peliknya dia tak pengsan macam selalu..

"Ain? Kau tak sakit ke?" Soal aku kehairanan.

Muka ain mula berubah, dia terus melepaskan tangan aku.
"I-i..iyla, aku tak.. tak sakitlah!" Kata ain riang sambil memandang kedua belah tangannya.

Dalam masa beberapa minit, ain mula jatuh, matanya mula membiru dan mulutnya mula mengeluarkan darah.

"Ya allah, ain!" Aku memanggil nurse yang kebetulan sedang membawa katil pesakit yang kosong.

Semoga ain selamat

PyschometryWhere stories live. Discover now