Seminggu berlalu selepas cuti semester pendek,
Permulaan hari seperti biase, Aku hanya memakai t-shirt hitam lengan pendek dan seluar hitam.
(merujuk gambar di atas)
simple je Noktah.Aku berjalan masuk ke kolej selepas keluar dari kereta. Harini aku naik pakcik z. Ingat tak? my driver, aku dah anggap die mcm papa ketiga aku dah. Langkahku seterusnya berjalan ke cafe. Seperti biase aku mengoder hot chocolate dgn oreo cake with strawberry. Mesti. Ceh macam sakit obsesive compulse plak.
Di bilik kuliah,
Erm ngantuk adei. Tersengguk-sengguk kepala aku. Nasib org tak nampak haha tpy sape je nak tgok aku yg kat belakang ni.
Pintu kuliah dibuka oleh seseorng dan malas aku nak pandang sbb aku ngantuk tpy aku terpandang jugak. Itu aiman, aik? lewatnya dah 5 minit berlalu kut 🍃
Die membongkokkan badan tanda minta maaf. Dan prof lina bagi je masuk. Aneh. Aiman tak duduk depan sebaliknya teruskan perjalanan die ke arah aku yg duduk belakang sekali. Jangan cakap die nak duduk sebelah aku.
"boleh saye duduk?" sejak bile die bersaye saye ni?
"dduk je sebelah ain tu lagipun takde sape dduk" ade pulak tukang jawap. Eiish iyla ni karang. Aku tunjuk buku lima kat die dan die hanya tersenyum penuh makne dan aku tahu maknanya. Such a insane person.
"alien" gumamku perlahan.
"ha? ape die ain?" aku menggelengkan kepala aku mau taknye kena cepuk kepala aku kalau aku ckp alien. Die tu dahlah tgh demam khus kus.Aiman duduk disebelah aku dgn sopannya. Cermin mata nya yg lurut ke bawah ditolak sedikit. Acah nerd
*-* Aku memandang semula ke hadapan memandang prof lina yg sedang menerangkan tentang konsep alam semula jadi. Aku mula 'mencatat ape yg patut' di buku nota.
"kau conteng ape ain?" eit die perasan rupenye. Dah takde saye-saye dah ke? tak patut
"aku tanye kau conteng ape yg kau termenung tu kenape?"
aku hanye menggeleng kan kepala dan menunjukkan buku nota aku kepadenya. Ya, contengan cantek dari ain, org lidi bernama aiman.Aiman ketawa kecil. Klau org lain mesri marah kan?
"kau ni comel la" aku hanye berpoker face walaupun dalam hati. Uiish die kate gua comel kot.
"jgn cakap aku comel" gumamku perlahan biar die x dengar Supaya die ckp lagi huw huw 💃 perasan betul.
"kenape x boleh?" eh die dengarlah.
AKu hanye menundukkan muka sbb 'tomato' tgok muke die. Lame-lame aku menyembamkan muka beralaskan 'bantal' berlapik yg ade. Dan die tak kesah terima kasih aiman.Dua jam berlalu,
"ain bangun" aku memisat mata. Oh kelas dah habis.
"tangan kau tak kebas ke?" aiman hanye menggelengkan kepalanya.
Aku mengemas barang aku yg agak bersepah, ade yg jatuh ade yg nak jatuh.
lengan aku ditarik iyla keluar dari bilik kuliah manakala aiman ssup hilang tah kemane. Biarlah die.
"cafe yukk" aku hanye mengganguk kepala sebenarnya ngantuk lagi ni."hai Ain, boleh saye duduk sini" aduh danniel ni semak ah.
"excuse me, tu tempat dduk saye"nasib ade penyelamat bername iyla. So, danniel pun berlalu pergi dgn muke cemberut. Kau ingat lepas kau selamatkan aku, aku kesah?
"ain apehal tadi?" aku hanya mengangkat bahu tanda tak tahu.
"cube kau citer ape jadi hari tu sampai kau balik lambat dgn lelaki pulak tu"
"aku kena culik dan danniel dtg selamatkan aku"
"ha?! culik?" aku menikam mata iyla tajam. Die menekupkan mulutnya dan menundukkan wajahnya tanda malu bile semua org pandang kitaorang."si danniel tu 'upah' seorang lelaki untuk culik aku dan kenkononya die jadi hero selamatkan aku dan aku jatuh cinte dgn die memang taklah"
"Mcm mne kau tau die upah?"
"aku kan.."
"ohh sorry" aku hanye menggelengkan kepala tanda 'takpe'Di rumah,
"how about kolej ain, iyla?" soal mama. Aku hanya membiarkan iyla bercakap sementara aku berlalu pergi ke bilik seni. Klu ikutkan sekarang aku patut ambik jurusan bisnes tpy aku taknak dan papa pun takpakse.
So this room special from me seens kid. Dulu aku waktu kecik aku suka dtg rumah ni dan pade hari jadi aku yg entah ke berapa papa park hadiahkan bilik ni.Gmbar arwah mama, papa, abang dan aku. Hnya dpt kulihat dgn mata sayu andai masih mereka ade. Abg? die dah lame takde. Sebelum kematian papa dgn mama lagi. Tpy aku tak pernah tahu kubur die. bagaimana die mati ? setiap kali aku tanya papa die akan cuba tukar topik lain.
______________________________________
Nyogan~
Pndeksss 😰
YOU ARE READING
Pyschometry
No FicciónAin maisarah. Gadis ganjil yang memiliki penyakit yg sehingga kini tiada ubatnya kerana sesiapa yg ingin mengubatinya pasti akan mati terdahulu sebelum sebarang rawatan dibuat. Muncul seorang lelaki yg mempunyai sakit yg sama dengannya. Tapi itu tid...