HARI pertama dia menjejakkan kaki di rumah Encik Farouk. Rumah banglo sederhana besar itu membuatkan Farhaini sedikit kagum. Pertama kali dia berada di rumah sebesar itu.
"Cari siapa?" Suara seorang wanita menegur.
Farhaini yang baru nak berangan cepat-cepat tersedar. Dia tersenyum dan menghulurkan tangan untuk bersalam. Lambat-lambat huluran tangannya bersambut.
"Saya Farhaini. Pembantu rumah yang baru."
"Dari agensi mana?" Wanita cantik berbaju peplum ini merenungnya tajam. Tidak ada secalit senyuman di bibirnya.
"Errr..."
"I yang upah dia. Staf I kenalkan."
Muncul pula seorang lelaki menyelamatkan keadaan. Wanita itu berpeluk tubuh sambil memalingkan wajah ke arah lelaki tadi.
"You tak bincang pun dengan I." Nada suaranya keras. Lelaki tadi menggaru belakang kepalanya sambil mata melirik ke arah Farhaini.
"Nama you Farhaini, kan? I Encik Farouk. You masuklah ke dalam dulu. Nanti I jelaskan tentang tugasan you." Tanpa menjawab soalan wanita tadi, lelaki itu memberi arahan kepada Farhaini.
Farhaini mengeras di situ. Kekok dengan suasana di antara lelaki dan wanita itu. Dia nampak wanita cantik tadi turut menjelingnya. Apabila Encik Farouk mengangguk dan menunjuk ke arah pintu Farhaini mengikut saja. Dia masuk ke dalam.
"You?" Wanita tadi masih menyoal.
"You juga yang membebel cakap nak pembantu rumah dengan segera. Bila dah ada, you nak soal siasat I pula." Encik Farouk membalas. Dia juga berpeluk tubuh memandang tingkah isterinya.
"You yakin ke dia boleh buat kerja? Macam mana kalau dia ada niat nak mencuri barang dalam rumah kita ni?"
"Stop it, Gee. You ni selalu fikir yang bukan-bukan. Dengan maid lama kita pun you selalu nak cari gaduh."
"I am the boss."
"I know. Tapi pembantu rumah pun manusia juga. You tak boleh layan mereka macam hamba abdi you. Remember that! I tak nak benda sama berlaku lagi." Keras suara Encik Farouk dan dia berlalu masuk.
Gee mengetap bibir mendengar bicara keras suaminya. Dengan hati yang panas dia menghempas pintu keretanya. Minyak ditekan dan dia berlalu pergi.
FARHAINI terdengar perbalahan kata di luar rumah. Itu membuatkan dia menjadi semakin kekok. Encik Farouk menghampirinya dengan senyuman di bibir. Sempat Farhaini menjeling pintu rumah yang dibiarkan terbuka.
"Jemput duduk dulu," ujar Encik Farouk mempelawa.
Farhaini melabuhkan punggung di atas kerusi kayu berdekatan.
"I nak masuk pejabat sekejap lagi. Jadi, I akan terangkan tugasan you secara ringkas," sambung majikannya. Farhaini mengangguk.
"Yang you jumpa dekat depan tadi Puan Gee. Isteri I. Kami ada dua orang anak. Yang perempuan umur 11 tahun dan lelaki pula 10 tahun. Tugas you di sini kemas rumah, memasak, uruskan laundry dan siram pokok-pokok di halaman depan," jelas Encik Farouk sambil lelaki itu menghulurkan sekeping sampul surat kepadanya.
"I dah senaraikan semua info tentang apa yang anak-anak I tak boleh makan. Apa yang isteri I tak suka dan segala maklumat yang akan membantu you uruskan rumah ni."
"Baik, encik."
"Please let me know if you have any questions. Nombor telefon I dan isteri I ada dalam sampul tu."
Farhaini mengangguk. Encik Farouk mencapai beg kerjanya dan meminta diri untuk ke pejabat. Tinggallah Farhaini keseorangan di dalam rumah besar ini. Tangannya membuka sampul surat di tangan.
YOU ARE READING
HATI YANG TERSAKITI
General Fiction♤ PESTA BUKU MABOPA 2017 ● 26 JULAI - 30 JULAI 2017 ♡ MAEPS SERDANG, SELANGOR TERBARU AUGUST DI MAEPS ■ HALALKAN HATI YANG KUCURI - MIA KIFF ■ BIDADARI BERMATA JELI - HANA ILHAMI ■ SPLIT - NURUL AIN SYUHADA ■ HATI YANG TERSAKITI - NURI...