TELEFON bimbit ditenung lama. Sekejap-sekejap Farhaini menekan butang home. Tiada langsung panggilan daripada Adam seperti malam-malam sebelum ini. Sudah dua hari lelaki itu senyap tanpa khabar berita.
"Biar dialah kalau nak merajuk. Aku dengan dia bukan ada apa-apa hubungan pun." Farhaini menangkan hati sendiri.
"Kau yang bersalah dalam hal ni. Memang patut pun Adam marah." Pendapat lain pula menerjah fikirannya.
Farhaini memegang kepala. Tidak tahu tindakan apa yang harus dilakukan sekarang. Dia mengerling lagi di skrin telefon. Satu notifikasi tertera. Bukan daripada Adam.
"Nabilah!" jeritnya gembira. Tepat pada masanya.
Cepat-cepat Farhaini mencari nombor sahabat baiknya itu. Sudah lama mereka tidak bertanya khabar.
"Helo, Bell," sapa Farhaini.
"Anny! Aku rindu sangat nak berbual dengan kau. Kau sihat?" Suara Nabilah juga kedengaran riang.
"Sihat, alhamdulillah. Kau apa khabar, Bell? Best tak dekat sana?"
"Alhamdulillah. Buat masa ni semua berjalan lancar. Aku pun tengah biasakan diri dengan keadaan dekat sini. Kau kalau datang Sabah beritahu aku tau. Aku nak bawa jalan-jalan." Seronok Nabilah bercerita. Nabilah merupakan seorang guru. Dia baru ditukarkan ke sekolah pedalaman di Sabah.
"Entah bila aku nak sampai ke sana. Duit pun tak ada."
"Insya-Allah, Anny. Rezeki Allah tu luas. Kalau bukan sekarang, mungkin tak lama lagi. Mana tahu Allah nak bagi rezeki yang lagi besar dekat kau. Sabar aje," pujuk Nabilah lembut. Farhaini menarik senyuman kecil.
"Ha, macam mana reunion hari tu? Kesian kau sebab pergi sorang. Aku rindu gila nak jumpa kau dan geng-geng lain."
"Serius bosan sebab kau orang tak ada. Masa reunion tu ramai senior kita yang datang. And guess what? Aku jumpa Kak Haiza." Mulalah Farhaini bersemangat nak bercerita.
Sebelum ini Nabilah agak sibuk dengan urusan kerjanya. Jarang-jarang sekali mereka dapat berbual begini. Itu yang Farhaini tidak mahu melepaskan peluang yang ada ini.
"Seriuslah? Kau dengan dia bergaduh lagi tak?" Terdengar Nabilah ketawa.
"Okey sikitlah kalau nak dibandingkan masa sekolah dulu." Farhaini turut ketawa. Teringat pula kepada Adam saat ini. Itulah kali pertama dia bercakap dengan lelaki itu.
"Aku nak tanya kau sesuatu boleh?" Farhaini berdeham sekejap.
"Nak tanya apa?"
"Macam ni. Ada mamat ni dia tiba-tiba aje marah bila aku pergunakan dia. Tapi bukan pergunakan untuk buat benda jahat."
"Wait a minute. Pergunakan? Kau buat apa dekat dia?" Nada suara Nabilah kedengaran terkejut.
"Hmmm... Aku minta tolong dia untuk berlakon jadi kekasih aku. Sebabnya aku nak lari dari kena keluar dengan mamat lagi sorang ni. Bila mamat yang aku minta tolong tu tahu, dia terus diam dan tak bercakap langsung."
"Anny... Anny... Mestilah dia marah. Nak-nak kalau dia sebenarnya ada hati dengan kau. Lagilah sentap."
Farhaini menggaru dagunya. Ibarat ada sepinggan besar piza yang ditepek ke mukanya. Dia teringatkan kata-kata Adam yang lelaki itu mahu mengenali dirinya. Dan lelaki itu sudah mula sukakannya. Sebenarnya Farhaini masih ragu-ragu dengan perkara yang satu itu. Tak akanlah baru kenal dah boleh suka?
"Entahlah. Lagipun kau sendiri pun tahu kan? Aku dah ada orang yang aku suka."
"Kau masih tak boleh move on ke, Anny? Sudah-sudahlah tu. Abang Idham tak akan jadi suami kau."
YOU ARE READING
HATI YANG TERSAKITI
General Fiction♤ PESTA BUKU MABOPA 2017 ● 26 JULAI - 30 JULAI 2017 ♡ MAEPS SERDANG, SELANGOR TERBARU AUGUST DI MAEPS ■ HALALKAN HATI YANG KUCURI - MIA KIFF ■ BIDADARI BERMATA JELI - HANA ILHAMI ■ SPLIT - NURUL AIN SYUHADA ■ HATI YANG TERSAKITI - NURI...