JARUM jam terus berdetik. Azan maghrib juga baru sahaja dilaungkan memenuhi ruang angkasa. Mendamaikan sesiapa yang mendengar. Seruan mengajak semua Muslimin dan Muslimat untuk bangun dan menjalankan tugas yang wajib dilaksanakan. Farhaini menyarung telekung dan menghampar tikar sejadah. Dia duduk berteleku seketika.
"Farhaini! Farhaini!"
Pintu biliknya diketuk kuat. Farhaini terus bangun untuk membuka pintu. Puan Gee sedang berdiri sambil memegang sehelai pakaian.
"Gosok baju ni sekarang. I nak pakai sekejap lagi."
"Lepas solat saya gosok ya, puan."
"Gosok baju I dulu. I nak kena bersiap sekarang. Sekejap lagi kawan I sampai." Puan Gee masih berpeluk tubuh. Matanya memandang Farhaini atas dan bawah.
"Errr... Tapi azan dah nak habis ni, puan. Saya solat sekejap aje."
Puan Gee menggeleng laju.
"Gosok baju I pun sekejap aje, kan? Lepas tu you solatlah. I dah lambat ni." Gesa Puan Gee sambil melihat jam di dinding.
"Pergi gosok sekarang. Lagi lima minit I turun ambil."
Wanita itu beredar dari situ. Farhaini mengeluh kecil. Dia masuk ke dalam dan memanaskan seterika. Dengan secepat mungkin dia menggosok pakaian itu. Baju digantung pada penyangkut.
"Dah siap?" Puan Gee muncul tidak lama kemudian. Farhaini menghulurkan pakaian tersebut dan kembali ke dalam bilik untuk bersolat.
Sedang dia membaca doa sekali lagi pintu bilik diketuk. Farhaini mengaminkan bacaan doanya dan bergerak ke pintu.
"Ada apa, Qayyum?" soalnya.
"You balik pukul berapa?" Qayyum menyoal sambil tersengih-sengih.
"Hmmm... Sekejap lagi."
"Tak sabar I nak jumpa kekasih you."
Farhaini menjeling Qayyum. Tidak tahu kenapa Qayyum beria-ria sangat mahu berjumpa dengan 'kekasih olok-oloknya.'
"Nanti dia sampai you tengoklah dia puas-puas." Suara Farhaini separuh menyindir. Qayyum ketawa.
"Jangan tak jadi datang pula, ya?" Qayyum mengenyit mata kanannya dan berlalu.
"Apa masalah dia sebenarnya ni?" Farhaini hanya mampu menggeleng. Benar-benar tidak faham akan gelagat lelaki berambut coklat gelap itu.
PUAN GEE sudah keluar bersama rakan-rakannya. Farhaini masih di situ. Menunggu ketibaan Adam yang tidak kunjung tiba. Jam sudah menginjak ke pukul 8.30 malam.
"Lambatnya you balik hari ni." Encik Farouk menegur saat lelaki itu melangkah ke dapur untuk mengambil minuman.
"Saya tunggu orang."
"Oh, patutlah."
"Encik nak air?" Farhaini soal sambil mencapai gelas. Encik Farouk mengangguk.
"Air kosong aje." Encik Farouk menarik kerusi dan duduk.
"I gembira sebab you sudi kerja dekat sini." Tiba-tiba Encik Farouk cakap begini. Farhaini tersengih.
"Saya pun seronok dapat majikan yang baik macam encik."
"Sebenarnya I serba salah dengan you."
"Kenapa pula, encik? Encik tak ada buat apa-apa pun."
"I serba salah bila tengok isteri I layan you macam tu. In fact, dengan pembantu sebelum ni pun dia layan macam ni juga. Itu yang buatkan I tak selesa," luah Encik Farouk perlahan. Dia meneguk sedikit air kosong di depannya.
YOU ARE READING
HATI YANG TERSAKITI
General Fiction♤ PESTA BUKU MABOPA 2017 ● 26 JULAI - 30 JULAI 2017 ♡ MAEPS SERDANG, SELANGOR TERBARU AUGUST DI MAEPS ■ HALALKAN HATI YANG KUCURI - MIA KIFF ■ BIDADARI BERMATA JELI - HANA ILHAMI ■ SPLIT - NURUL AIN SYUHADA ■ HATI YANG TERSAKITI - NURI...