BAB 13

4.3K 103 1
                                    

SEKEJAP sahaja sudah genap seminggu Farhaini bekerja di rumah Encik Farouk sekeluarga. Rutin hariannya tidak ada yang berubah malahan semakin bertambah. Dengan sikap dingin Puan Gee yang tidak ada sesaat pun wanita itu tersenyum kepadanya. Farhaini terduduk di atas kerusi dapur. Hanya tinggal dia seorang saat ini kerana semuanya bekerja dan ke sekolah.

Terlakar raut penat di wajahnya. Kalau lihat di cermin dia kelihatan seperti wanita yang lebih tua daripada usianya. Saat ini barulah dia mendalami pengorbanan seorang ibu, seorang wanita dan seorang pembantu rumah. Tugas yang mudah dilihat dari luar, tapi sebenarnya satu tugas yang berat.

"Macam manalah keadaan orang tua yang jadi pembantu rumah? Mesti penatnya lagi berganda." Dia berbicara sendiri. Tangannya menguis skrin telefon bimbit. Mahu membuka e-mel.

"Dukacita dimaklumkan permohonan kerja anda ditolak..." Dia membaca perlahan. Ini permohonan kerja yang entah ke berapa kali. Telefon bimbitnya ditutup dengan hati yang walang.

"Bukan rezeki." Farhaini menyedapkan hati. Dia bangun dan menggeliat kecil. Tidak mahu bersedih di atas sesuatu perkara yang sudah dijangka dari awal.

Tingtong!

Tiba-tiba loceng rumah kedengaran. Farhaini berlari anak ke pintu rumah. Dia menyelak sedikit kain langsir untuk melihat ke luar. Sebuah kereta warna hitam berhenti betul-betul di depan pagar. Ada seorang lelaki sedang menekan loceng.

"Baik call Encik Farouk."

Terus sahaja Farhaini mendail nombor majikannya itu. Selang beberapa saat panggilannya berjawab.

"Yes, Farhaini. Anything?" Suara Encik Farouk menyoal.

"Maaf encik sebab mengganggu. Saya nak beritahu yang ada orang datang ke rumah. Lelaki."

"Siapa? I tak ada tunggu mana-mana tetamu pun." Encik Farouk juga kedengaran tertanya-tanya.

"Dia naik kereta apa?"

"Hmmm... Kereta warna hitam. Toyota Vios kalau tak silap saya," jawab Farhaini acuh tak acuh. Kedudukan corak di pagar rumah itu menyukarkan dia untuk melihat kereta itu dengan jelas.

"Oh... I rasa tu adik ipar I. Nanti I call dia dulu."

"Baik, encik."

"Nanti I inform semula. Baru you buka pagar," putus Encik Farouk. Selepas mendapat kata putus talian dimatikan.

Farhaini masih mengintai orang di luar pagar itu. Kelihatannya dia sedang bercakap di telefon. Pasti berbual dengan Encik Farouk, jika benar itu adik iparnya.

"You boleh buka pagar." Dia mendapat green light daripada majikannya itu. Selepas menyimpan telefon ke dalam poket Farhaini menekan suis pagar utama.

Timbul juga perasaan kurang selesa kerana lelaki itu tidak dikenalinya. Sudahlah dia berseorangan saat ini.

"Oh... Hai..." Lelaki itu menyapanya.

Farhaini hanya mengangguk. Dia membuka bukaan pintu dengan lebih lebar.

"You ni siapa?" Lelaki itu memandangnya sambil tersenyum.

"Saya pembantu rumah."

"Really? Mudanya. Cantik pula tu." Lelaki itu ketawa. Farhaini menarik segaris senyuman. Cuma sebentar.

"Encik ni adik ipar Encik Farouk, ya?"

"Haah. You dah berapa lama jadi maid dekat sini? I tak pernah nampak you pun sebelum ni."

Lelaki itu masuk ke dalam rumah. Beg pakaiannya dibiarkan di tepi pintu. Farhaini masih tegak berdiri di tepi pintu. Pandangan mata lelaki itu masih terarah kepadanya. Dirinya ibarat discan dari atas ke bawah.

HATI YANG TERSAKITIWhere stories live. Discover now