BAB 8

4.6K 104 1
                                    

ADAM menolak pintu pejabat. Dia terlewat hari ini kerana pergi menguruskan urusan di kafe yang bakal dibukanya tidak lama lagi. Saat dia melalui meja setiausaha Izzad Daniel, langkahnya ditahan.

"Ni barang untuk Encik Adam." Puan Lily mampir dan menghulurkan sesuatu.

Lambat-lambat Adam menyambutnya dengan reaksi pelik. Dia menilik isi di dalamnya. Dahinya berkerut rapat.

"Mana orang yang bagi barang ni?" soal Adam tidak sabar.

"Dia dah balik. Dia datang awal pagi tadi untuk bagi benda ni."

Adam berdecit kecil. Jelas riak tidak puas hati di wajahnya. Dia mahu bertemu gadis itu secara empat mata. Tak sangka pula yang Farhaini akan datang seawal itu untuk memulangkan pakaiannya.

"Okey. Thanks, Lily." Adam senyum lalu beredar.

Dia menggenggam kemas plastik dengan hati yang walang. Sengaja dia mahu gadis itu memegang kunci rumahnya dan minta dipulangkan hari ini. Semua itu kerana dia mahu bertemu lagi dengan gadis itu. Tapi rancangannya gagal seratus peratus. Batang hidung gadis itu pun dia tak dapat lihat hari ini.

"Argh!" Tanpa sedar Adam mengeluh kuat. Nasib baik dia sudah masuk ke bilik Izzad Daniel waktu itu.

"Kau dah kenapa? Masuk bilik aku buat bunyi macam tu pula," tegur Izzad Daniel pelik.

Adam terduduk di penjuru sofa. Wajahnya kelat sekelat hatinya. Izzad Daniel mengerling benda yang dibawa Adam. Dengan sengaja dia ketawa.

"Sampai hati kau tak kenalkan dekat aku." Tiba-tiba Izzad Daniel cakap begitu. Adam menjeling.

"Kenalkan apa?"

"Alah, kau ni nak main sorok-sorok pula." Izzad Daniel bangun dan duduk di sebelah Adam.

"Aku dah jumpa Cik Farhaini. Cantik."

Adam ternganga. Terkejut mendengar bicara si sahabat baik.

"Macam mana kau boleh jumpa dia pula?"

"Pagi tadi aku bertembung dengan dia depan pintu pejabat. Dia nak pulangkan barang Encik Adam." Sengaja Izzad Daniel mengajuk suara Farhaini. Adam menumbuk bahu Izzad Daniel.

"Kalau tahu aku masuk awal sikit tadi. Menyesal tak sempat nak jumpa." Nada suara Adam perlahan. Tak nak bagi Izzad Daniel dengar.

"Kau ni macam cakap dengan kutu. Perlahan sangat. Tapi nasib baik sahabat kau yang budiman ni baru korek telinga pagi tadi. Jadi, aku dengar sangat apa yang kau cakap tu."

"Yalah... Aku cakap rugi tak sempat nak jumpa Farhaini tu. Entah lepas ni ada peluang nak jumpa lagi ke tidak."

"Kenapa pula tak ada peluang?"

"Aku dan dia baru aje kenal. Itupun tiga kali jumpa secara tak sengaja. And, you know what? Dia salah seorang calon yang datang temu duga untuk jawatan PA kau tu," cerita Adam. Kali ini benar-benar menarik minat Izzad Daniel.

"Gila kau! Memang jodohlah tu. Macam aku dengan Yanie."

"Tak ada maknanya. Lagipun dia tak sesuai untuk jawatan PA tu. Dia belum pernah ada pengalaman bekerja dan jurusan yang dia ambil masa belajar dulu jauh menyimpang sangat. Memang tak dapatlah."

Izzad Daniel mengangguk-angguk. Kalau hal yang itu dia tak dapat nak bantu. Kerana mengikut daripada senarai yang datang temu duga semalam dia sudah memilih beberapa orang yang disenarai pendek untuk temu duga kedua. Semuanya calon lelaki yang dipilih. Dia mahu pembantu barunya seperti Adam nanti.

"Dalam resume dia mesti ada nombor telefon." Izzad Daniel memberi cadangan. Adam mengetap bibir. Cuba berfikir semula.

"Nantilah aku telefon dia. Nak cakap terima kasih untuk pakaian ni." Adam tunjuk plastik di tangan.

HATI YANG TERSAKITIWhere stories live. Discover now