10 tahun kemudian...
''bro, bila kau nak balik sana?" Ujur Ilham. Dia pelik dengan sikap kawannya yang sorang ini.
''nantilah aku fikir dulu! Malas nak fikir" Kata Daniel selamba sambil meminum air mineral.
''kau ni tak rindu family kau ke dekat Malaysia tu?" Soal sahabatnya itu. Masih tertanya - tanya.
''rindu memang la tapi aku tengah kusut dengan Mary. Lagipun, dia curang belakang aku". Daniel malas ingin bercerita panjang mengenai teman wanitanya itu.
''Tulah kau! Aku dah cakap jangan cari awek mat salleh. Tapi kau yang terlajak hensem sampai diorang tergilakan kau tu !" Ilham berdiri sambil merengangkan badannya.
''Nak buat macam mana dah nama pun lelaki sejati. Mestilah, hensem bro!" Balas Daniel.
''Sejati ke tersejat?" Perli Ilham.
''Enough okay! Malas aku nak layan kau karang menjadi pulak!'' Daniel tersentap.
''Kau ni sentap sungguh Daniel! ''
Balas Ilham.'' Jomlah balik penat ni Ilham ! " ajak Daniel malas.
''Eh, kejap mana pergi budak perempuan yang kau selalu buli tu? '' Ilham berasa hairan.
''Kau dah kenapa tiba~tiba tanya aku. Perempuan mana pula ni?''. Balas Daniel kehairanan dengan pertanyaan Ilham.
'' Ala tokwan betullah kau ni takkan dan lupa kot !'' Ujur Ilham sambil menepuk bahu Daniel perlahan.
'' perempuan yang kita selalu kacau di form 3 dulu. Kalau tak silap aku lama dah kau buli budak tu! '' Jelasnya semula.
''Bro, si bedah rambut serabai tu ke atau si jamilah stoking berbunga tu? '' .
''Kau rasa? Soal Ilham.
''Emm, rasa nak tergelak adalah haha... Asal?'' Daniel berdiri sambil menyeluk poket seluarnya untuk mengambil kunci kereta.
''Atau budak panda tu yang kau tanya aku?'' Daniel menyoal pantas.
''What panda kau kata! '' Ilham tergelak kecil. Daniel memandang dia tajam.
''Panda dia pun cantik. Plus, cun pulak tu! '' . Ilham tersenyum kembang bak sekembangnya bunga di taman.
''Kalau kau jumpa dia nanti boleh tolong ambil nombor dia tak? Sekarang dia tinggal dekat mana eh?'' pinta Ilham sambil tayang muka sedih.
''Entahlah, tengoklah kalau aku terasa or rajin nak minta? But ter tahu bukan suka nak minta! '' jawab Daniel malas.
'' Bila mamat ni cakap pasal perempuan tu. Tiba~tiba rasa nak tahu pula dia hilang ke mana! '' .Gumam Daniel dalam hati.
''Hey, kau dah kenapa angau ke?'' Sampuk Ilham.
''Mana adalah aku tengah! ...''ayat dia tergantung di situ.
''Tengah apa Daniel oi atau kau nak berangan berkahwin dengan bidadari aku tu? " Ilham mencebik.
''Merepek apa kau ni! Aku tengah fikir nak balik ke Malaysia atau tak?'' Daniel mengibas kot ditangannya.
''Ke kau takut kena nikah?'' kata Ilham selamba. Daniel tayang muka cemberut.
''Wah, okaylah tu! kahwin aje pun bukan susah! '' Ilham berkata tenang.
'' kau ingat kahwin ni senang macam makan ke? Soal Daniel , dia lantas berjalan.
''It's not easy bro! '' balasnya perlahan. Ilham tersentak lalu tersenyum.
''Yeah, i knew that! Ilham mengukir senyuman pahit.
"Don't give up dude! Prove Daniel yang kau boleh hidup tanpa dia !'' Ilham memberi semangat hidup buat sahabatnya sorang itu.''Buat apa masih menunggu orang yang dah curang belakang kau! Buang masa kau Daniel! '' kata Ilham.
Daniel mengangguk tanda faham.
''Thanks, sebab support aku but aku perlu masa dan ruang Ilham! '' Daniel senyum ke arah Ilham.
''Tengok dulu! '' Daniel membuka pintu keretanya dan mereka pulang ke dorm mereka.
YOU ARE READING
Dia Lelaki Kejam
RomanceAuthor @Aynn , enjoy ur reading , to all reader i wish you stay happy and catch ur dream