-6-

107 13 0
                                    

"Hai..kenapa duduk sorang sorang ni?"tegur jinyounh sambil duduk mencangkung dihadapan budak lelaki itu.budak lelaki itu tidak mengendahkannya.dia menangis dan terus menangis.

"Kenapa ni?mana appa adik?"tanya jinyoung lagi."appa..appa dah takde..huuu.."jawab budak lelaki itu.jinyoung sedikit terkejut."omma adik?".tanya jinyoung lagi.mustahil dia datang seorang diri ke sungai han."omma..omma pun dah takde.."budak lelaki itu menangis lagi.jinyoung sedikit terharu dengan jawapan budak lelaki tadi.

Nasib budak lelaki itu sama dengan dirinya.sejak kecik sudah tidak mempunya ibubapa.melihatkan tubuh kecil dan rupa paras milik bedak lelaki itu,dia dapat mengagak yang budak lelaki itu baru 10-12 tahun.

Lencana sekolahnya memberitahu jinyoung yang budak lelaki itu dari hanguk.bagaimanakah dia datang ke sungai han seorang diri?

"Macammana adik boleh datang sorang diri kat sini?hanguk jauh dari sini."jinyoung menanya budak lelaki itu."hyung..hyung hantar.dia suruh duduk sini lepas jae rosakkan lukisan dia.."kata budak lelaki itu.

Ternyata nasib budak lelaki itu lebih malang.sudah tida kedua ibubapa.abang pula meninggalkan dirinya ditempat yang berisiko untuk diculik,diambil organ dan dijual ke pasaran gelap.

Mengenangkan nasib budak itu,jinyoung terus memujuk."takpe adik..ni hyung ade..hyung boleh jadi hyung adik.tinggal dengan hyung nak?".pelawa jinyoung.nak meninhgalkan sahaja budak itu disitu,tidak dia sampai hati.melihat keadaan budak itu yang tidak terurus dengan badan yang luka² menambah lagi rasa simpatinya.

Mungkin abangnya menolaknya apabila dia cuba mengejar abangnya lalu jatuh.

Budak lelaki itu berhenti menangis.dia memandang kearah jinyoung.jinyoung hanya tersenyum manis."hyung nak ajak saya tinggal dengan hyung?"
Tanya budak lelaki itu ingin mendapatkan kepastian."ha'ah.nak tak?rumah hyung depan tu je"kata baejin sambil menunjuk kearah rumahnya.

Budak lelaki itu memandang kearah rumah jinyoung sebelum mengangguk.jinyoung tersenyum.jinyoung bangun lalu memimpim tangan budak itu kerumahnya.

Dalam perjalan pulang,jinyoung bertanya "nama adik ape?".."nama saya Ahn Jaehyuk.chingu yang lain panggil jae.hyung pun boleh panggil jae"jawab budak itu."ouh..nanti hyung sekolahkan jae dekat sekolah sini ye.."terdetik hatinya untuk menyekolahkan jae.jae perlu diberi pendidikan walaupun dia sudah dibuang oleh abangnya sendiri.

"Kenapa jae kene sekolah sini?"tanya jae sambil mebuat muka bingungnya.setahu dia,dia sudah mempunyai sekolah yang terletak di hanguk.

"Sekolah jae kat hanguk.jauh dari sini.takkanlah jae nak ulang alik.jauh tu.tak penat ke?"jinyoung menjawab."ouh.macamtu eah.ok jae ikut je apa yang hyung cakap."jae tersenyum sambil menampakkan eyesmile nye.

-DI RUMAH-

Jinyoung masuk dan duduk mencangkung untuk membuka kasut converse hitam putih nya.jae yang berdiri ditepinya terkebil kebil melihat rumah banglo jinyoung yang besar dan cantik.

Selapas meletakkan kasut diatas rak kasut,dia mengajak jae untuk masuk.dia ingin merawat luka jae.darah sudah kering.

Jinyoung menarik sedikit tangan jae untuk mengajak jae kebiliknya.dirumahnya masih mempunyai 8 bilik kosong.2 bilik digunakan oleh dia dan abangnya.

Jae tidak berganjak.mukanya jelas terpampar riak ketakutan."kenapa ni jae?jom masuk.nanti hyung tunjukkan bilik jae dan rawat luka jae"kata jinyoung.jae hanya menundukkan mukanya kemudian dia berkata."jae takutlah.nanti amma dengan appa hyung marah".

Jinyoung tersenyum.kemudian dia duduk dan memegang bahu jae."hyung takde amma dengan appa.hyung ade abang tapi abang hyung pon macam abang jae.langsung tak endahkan hyung.dia buat hyung macam tak wujud".terkebil kebil mata jae selepas mendengar apa yang dikatakan oleh jinyoung.

"Nasib kita sama".kata jinyoung sebelum dia berdiri dan memimpin jae ke biliknya.

SMILES || B.J.Y + K.D ||Where stories live. Discover now