Bab 10 ~ Jump

48 0 0
                                    

LORNA hantuk kepala berkali-kali kat bantal. Memang tak patut la tadi dia jerit kat Redza. Apa la salah lelaki tu? Dia hanya pikul amanat ibu dan ayah. Hari tu pun Lorna dah jerit kat muka Redza masa balik dari bungee jump.

Kenapa sikap Lorna berubah macam ni bila depan Redza? Selalunya Lorna kan nerd...tomboy. Perangai jerit-jerit ni perangai perempuan gedik la. Selalu Lorna cool dan payah nak emo. Tapi dengan Redza, perasaan dia jadi haywire. Macam kapal terbang mainan hilang kawalan. Lorna dah jadi tak cool kalau depan Redza. Lorna jadi ngada-ngada dan girly depan Redza. Haish...penyakit jembalang mana yang dah tersampuk kat dia ni?

Nampaknya keadaan mula berubah lepas dia jump hari tu. Sebelum kejadian tu, tak pernah Lorna borak dengan Redza lama-lama. Selalu dia sapa sebab tanda hormat yang Redza tu tua daripada dia. Tiap kali lepas Redza tolong dia pun, dia tak pernah ucap terima kasih depan-depan.

Semua dia sampaikan melalui Medina. Tapi lepas kejadian jump hari tu... kenapa Redza banyak cakap pula dengan dia sampaikan terlebih cakap yang bukan-bukan? Dan dia pun naik tocang tunjuk perangai buruk. Dah la dia menumpang rumah mak bapak Redza. Ada hati buat perangai kasar macam tu.

Lorna duduk sambil peluk bantal kat dada. Kenapa dia rasa bersalah pada Redza? Awkward sungguh perasaan ni! Dia tak kan dapat tidur lena malam tu kalau tak minta maaf pada Redza. Ibu Layla selalu pesan supaya sebelum tidur, maafkan semua orang. Manalah tau esok-esok tak bangun terus.

Dia capai henfon tanpa fikir panjang. Lorna lupa nak tengok masa. Lama jugak telefon berbunyi sebelum diangkat.

"Humayra?" sapa Redza dulu. Suara dia garau. Terbangun kot sebab Lorna telefon. "Pukul 3 pagi? Kenapa? Awak tak apa-apa?"

Lorna terkelu. Sebabnya...pertama, dia baru perasan yang selama ni Redza panggil dia 'Humayra'. Kedua, kenapa Redza macam bimbangkan dia? Sepatutnya Lorna kena marah sebab ganggu orang tengah tidur.

"Awak?"

Awak? Baru Lorna perasan. Selama ni Redza bahasakan dia 'awak' kalau bercakap berdua. Kenapa Redza tak panggil aje nama dia? Gelaran 'awak' tu macam Redza anggap mereka setara...macam sebaya... as equal as himself. Padahal Lorna ni budak mentah. Tak sesuai kot kalau Redza nak anggap mereka 'equal'. Lagipun panggilan 'awak' tu Lorna rasakan macam terlalu 'terhormat' untuk dia yang selalu 'terkurang ajar' pada Redza.

"Lorna Humayra?"

Dan dia perasan juga, kalau Redza panggil nama penuh dia, maknanya Redza tengah serius. Macam nak marah tapi tak tunjuk kemarahan tu.

"Abang Redz... sori kacau abang pagi-pagi ni." Lorna lekas-lekas bersuara. Cuak sekejap. "Lona nak minta maaf sebab jerit kat abang tadi... dan dulu. Lona tak patut layan abang macam tu. Abang dah banyak bantu Lona dan tak pernah pun Lona cakap terima kasih personally. So... thank you, abang!"

Lorna terus tutup henfon. Tiba-tiba dia rasa gelabah pulak nak hadapi Redza lepas ni. Lorna tutup lampu meja dan selubungkan diri dalam selimut. Kenapa dia rasa super duper awkward ni? Seluruh tubuh rasa seram sejuk semacam.

Pagi tu dia bangun dengan kepala pening sebab tak cukup tidur. Kelas hari tu mula pukul sembilan pagi. Rasa tak larat aje nak buka mata. Tapi Lorna terpaksa heret kaki masuk bilik air, mandi dan solat. Lepas paksa diri bersiap ala kadar–jeans, t-shirt benang kapas warna hazel dan kardigan warna maroon–Lorna capai sling bag dan buku bergegas ke bawah. Harap-harap Medina tak tinggalkan dia.

Sweet Vendetta [Published]Where stories live. Discover now