Bab 9 ~ Jump

40 0 0
                                    

SUASANA tepi padang ragbi petang tu aman damai. Sebabnya, latihan ragbi dibatalkan. Jadi dapatlah Lorna dan Medina lepak di situ tanpa diganggu suara sorakan dan pekikan peminat ragbi. Bukannya mereka nak tengok sangat permainan tu. Tapi lebih kepada nak skodeng pemain-pemainnya.

Redza dulu pun main ragbi jugak. Lorna tak pernah pun tengok perlawanan dia. Cuma tengok dari jauh aje waktu dia melintasi padang ragbi. Daripada cerita yang dia dengar, Redza memang pemain yang bagus dan menjadi kebanggaan ahli pasukan. Hurmm... apa yang tak bagus pasal Redza?

Semua yang dikaitkan dengan Redza baik-baik belaka. Belum pernah Lorna dengar berita tak baik atau tak elok mengenai Redza. Sampai dia rasa segan dan rendah diri aje bila dikaitkan dengan lelaki tu. Macam tak padan. Tapi ahli keluarga mereka tak fikir pula begitu. Terutama sekali keluarga Redza. Baru Lorna tahu idea jodoh antara dia dengan Redza datang daripada siapa.

Rupa-rupanya semua ni Mama Rose punya rancangan. Dia yang banyak pujuk Ibu Layla. Katanya, nak rapatkan lagi hubungan kekeluargaan antara mereka. Lorna dan Redza sepupu tiri. Jadi tak salah kalau mereka berkahwin. Lainlah kalau Redza dengan Qisya. Yang itu, kata Mama Rose, memang mereka tak izinkan sebab dia dan Ayah Adam adik-beradik. Tak berkembang keturunan nanti kalau kahwin dengan sepupu.

Haish...macam-macam. Naik pening kepala Lorna hadam semua ni. Bagai tak percaya aje bila Ibu Layla setuju dengan cadangan Mama Rose. Langsung tak tanya persetujuan dia.

"Beb... betul ke kau nak kahwin ngan Abang Redz?" Medina siku Lorna. Dari tadi dia tengok Lorna asyik termenung aje. Buku kat riba yang dah tertangkup atas rumput pun dia tak sedar.

"Hell no!" Kuat Lorna bantah. "Abang kau tu... hilang akal ke apa?" Suhu badan Lorna memang tak pernahnya turun kalau nama Redza kena sebut. Sejak malam kaki dia melecur tu, dia memang pantang dengar nama Redza. Satu badan rasa panas berapi.

"Memang la abang aku... tak ada kena-mengena ngan kau pun. Kenapa lak tak boleh? Semua orang dah setuju. Even Ibu Layla yang bantah sungguh-sungguh pun dah mula terima. Apa la yang Abang Redz ayat Ibu Layla sampai dia setuju?"

Lorna pun tak tau kenapa ibu tiba-tiba tukar fikiran lepas Redza slow talk dengan dia. Redza ni guna jampi mantera ke sampai hati ibu yang keras tu dia boleh lembutkan?

Semua ni JUMP punya pasal. Kalau Lorna tak masuk acara JUMP hari tu, perkara ni mungkin tak timbul. Sebab dia tak akan termakan budi Redza lagi. Kan dah cakap...termakan budi tergadai body!

"Tu la... kau selalu karoks kat dapur. Orang tua-tua cakap, kalau anak dara nyanyi kat dapur, nanti kahwin ngan orang tua. Buktinya kau la, beb. Lapan tahun beza kau ngan Abang Redz." Medina geleng kepala.

Terus meremang bulu roma seluruh tubuh badan. Tak dapat nak bayang kalau dia betul-betul kena kahwin dengan Redza.

"Aku nak lari dari rumah la... aci tak?"

Berkerut dahi Medina pandang Lorna. "Duhhh...pasal hal ni kau nak lari dari rumah? Hilang akal ke? Bukannya Ibu Layla suruh kau kahwin ngan Godzilla ke..Urukhai ke... Yokai ke... Kahwin ngan abang aku la. Apa kurangnya dia tu? Hensem. Dah keje. Yang penting dia dah ada rumah, ada kereta. Kau cuci kaki aje."

Makin meremang tubuh badan Lorna dengar ayat-ayat pujuk si Medina. Rasa nak muntah warna cat Nippon pun ada.

"Beb... kau ingat kahwin tu macam main anak patung Barbie and Ken, ek? Kena ada perasaan CHENTA la baru leh kahwin. Aku ngan Abang Redz tu... tak ada pape perasaan la. Aku anggap dia macam.... macam orang asing."

Sweet Vendetta [Published]Where stories live. Discover now