PROLOGUE

140 22 174
                                    

"Omma, kesiannya budak perempuan tu." Jiera memandang ke arah seorang budak perempuan yang terselamat dari kebakaran yang berlaku berhampiran dengan rumahnya.

Dia memerhati budak perempuan itu memandang kosong ke arah tanah. Riak wajah budak perempuan yang kelihatan sebaya dengannya itu sungguh sugul.

"Mesti dia sedihkan omma?" Jiera memuncungkan bibirnya. Ibunya, Lee Chaerin mengusap belakang anaknya. Dia memandang ke arah suaminya, Jiyong.

"Awak baliklah dulu dengan anak. Nanti saya balik ya." Chaerin mengangguk dan membawa Jiera pulang ke rumah.

"Adik." Budak perempuan itu mendongak ke atas dan memandang Jiyong.

"Kita ke hospital dulu ya. Takut adik ada kecederaan." Budak perempuan itu hanya mengangguk dan mengikut Jiyong ke hospital.

Setelah bangun dari tidur, Jiera segera berlari keluar dari biliknya apabila mendengar seperti keadaan riuh di luar.

"Jeno tak nak adik baru!!" rengek Jeno.

"Jeno sayang. Kesian Mayra, dia ni tak ada ibu tak ada ayah tau. Apa salahnya dia jadi sebahagian dari kita." pujuk Chaerin.

Jiera memandang Mayra. Bukankah ini anak perempuan yang dia bersimpati semalam? Jiera terus tersenyum lebar dan memeluk Mayra. Dia mengabaikan abangnya yang masih lagi merengek.

"Nama saya Jiera. Lee Jiera. Nama awak siapa?" Jiera memandang Mayra sambil tersenyum. Mayra membalas senyuman Jiera.

"Nama saya Moon Mayra."

"Mayra ni sebaya dengan Jiera. Dua-dua umur 10 tahun ni." kata Jiyong.

"Mayra, panggil je kami ni omma dan appa. Mulai harini, Mayra tinggal dengan kami ya. Mayra jadi keluarga kami." ujar Jiyong sambil mengusap kepala Mayra.

"Ishh appaaaaa!!" Jeno masih lagi merengek.

"Lee Jeno, kau ni dah 14 tahun masih lagi merengek macam budak-budak. Mulai sekarang kau ada 2 orang adik. Jiera dan Mayra, faham?"

Jeno sempat menjeling Mayra sebelum menganggukkan kepalanya.

"Faham appa."

"Jom Mayra. Kita mandi dulu." Jiera menarik Mayra masuk ke dalam bilik. Seusai mandi, Jiera mengikat rambut Mayra.

"Cantiknya awak, Mayra." Mayra tersenyum memandang Jiera.

"Awak pun cantik Jiera."


- 7 tahun kemudian -

"Mayra sini!!!" Jiera menarik tangan Mayra dan membuatkan Mayra duduk di sofa. Mayra mengangkat keningnya sebagai tanda bertanya.

"Saya ada belikan sesuatu untuk awak." kata Jiera sambil tersenyum manis. Dia mengeluarkan klip rambut dan meletakkannya pada rambut Mayra.

"Awak beli untuk saya?" Mayra memegang klip yang berada di kepalanya. Jiera mengangguk.

"Awak cantik, Mayra. Kalau pakai klip ni mesti bertambah cantik."

☾︎𝐎𝐆☽︎ 𝓪 𝔀𝓲𝓯𝓮'𝓼 𝓻𝓮𝓿𝓮𝓷𝓰𝓮Where stories live. Discover now