WellHello!
Mint ígértem, itt a beszámoló az első egyetemi hetemről.:) Azoknak, akik még nem tudnák, Bölcsészkarra jelentkeztem, azon belül pedig magyar-norvég szakra. Az egyetem előtti érzéseimről/gondolataimról bővebben a Mature Soul of Mine nevezetű könyvemben olvashattok, így arra nem fogok most kitérni, szóval csapjunk bele a közepébe és kezdjük is az évnyitóval.
Első sorban szeretném megjegyezni, hogy egy áldásnak számított az, hogy az évnyitóra nem reggel nyolcra vagy kilencre kellett elmennünk, hanem déli egy órára. Ez abból a szempontból jó volt, hogy nem kellett korán kelni, kellőképpen kipihentem magam és nem kellett sietni sem. Fél egykor találkoztam az ismerőseimmel az egyetem előtt, abból a szempontból is szerencsésnek mondhatom magam, hogy voltak már emberek akiket ismertem, de ha te nem ismersz senkit, akkor itt az első jó tanácsom: mindenképp nézz ki magadnak egy szimpatikus embert, esetleg menj oda valakihez, akit szintén egyedül látsz álldogálni, magyarán: ismerkedj! Szerintem az egyetem egyik legfontosabb alapszabálya az ismerkedés. Hidd el, sokban segít, főleg mert az elején totál el vagy veszve, akárcsak a többiek körülötted és jó ha van akivel kisilabizáld, megbeszéld a dolgokat amiket nem értesz.
Amikor bementünk a kijelölt terembe, elhadarták nekünk a legfontosabb dolgokat, kiadták az "ellenőrzőinket" és kettő órakor átvonultunk meghallgatni egy évnyitó előadást. Ezt követően haza lehetett menni, s mondhatni véget is ért a nap.
A továbbiakban nagyon izgalmas volt számomra a rendszer, ugyanis nincs mindenkinek egy konkrét, külön órarendje nálunk, mindenki saját magának rakja össze azt. Kikeresed a főszakos és a mellékszakos óráidat egy bizonyos táblázatból és kiírod magadnak azt egy külön táblázatba, azaz kiválogatod mire kell neked menned és mire nem. Bevallom, ez számomra rengeteg fejfájást okozott, de egyik nagyszerű adottságomnak tekintem azt, hogy bármennyit is idegeskedem valamin, végül megoldok mindent, szóval körülbelül csütörtök délre sikerült is minden órának helyet találnom, így nincsenek átfedéseim most a magyar főszakos órák és a norvég mellékszakos óráim között, mindenre be fogok tudni járni mindenfajta galiba nélkül.
Egyébként nincs egy külön termünk, úgy járkálunk teremről teremre mint Harry Potterék. :'D
Az órarenddel kapcsolatosan én még azt élvezem, hogy minden órád más-más időpontban van. Nincs egy olyan standard órarend mind a suliban, hogy na most akkor be mész reggel nyolcra és kijössz délután három órakor... Nem, itt a rendszer teljesen más. Először is, egy óra nem 50 percet tart nálunk, hanem körülbelül 90-et, ez igából tanárfüggő, de általában mindig van egy szabad fél óránk a következő óráig, addig van időnk enni/inni vagy ha úgy adja a helyzet akkor eljutni egy másik helyszínre a következő óránkra. És óraszám sincs, vannak olyan napok, amikor csak két órára kell bemenned, van viszont olyan nap is, amikor legalább négy órára. És akkor persze vannak a lyukas órák is, amely két óra szabadságot jelent ezen esetben, ami alatt vagy hazamész vagy pedig lézengsz a városba, beülsz kávézni vagy ebédelni valahová, stb. Ja, meg majdnem kifelejtettem, hogy nálunk vannak páros és páratlan hetek, tehát ha neked mondjuk páros héten felhagytak valamit olvasni az egyik órán és páratlan héten nincs olyan órád, lesz pontosan két heted felkészülni, ebből a szempontból is tetszik nekem a rendszer.
Az órákkal kapcsolatosan kettő fajta van belőle nálunk (mármint szinte minden tantárgyhoz két fajta óra társul, nem tudom értitek-e hogy akarom mondani), nevezetesen szeminárium és előadás.
Az előadáson általában az egész évfolyam részt vesz, ott lehet kedvedre hallgatni és jegyzetelni, a tanár fog beszélni csak.
A szeminárium az, ahol kisebb csoportokban vesztek részt, amin aktív vagy te is, amin feleltethetnek, bemutathatsz te is valami előadást, stb.
Miről is beszélhetnék még?
Talán arról, hogy mit tanácsolok, ha valaki egy olyan nyelvet készül majd tanulni, amit korábban nem tanult. Norvég mellékszakosként engem már a vakációban figyelmeztettek arra, hogy az egyetememen nagyon gyorsan haladnak a norvég tananyaggal, így én azt csináltam, hogy a nyáron felcsaptam a Duolingora a norvégot és azon tanulgattam a nyelvet. Eddig összesen kettő darab órán voltam bent ami norvég volt, de váltig állíthatom, megérte az a kis gyakorlás a Duolingon, ugyanis valóban elég hamar ledarálták az anyagot, akinek meg nem sikerült megérteni, annak kampec. Szerencsére én tisztában voltam a dolgokkal, szóval ha így haladok, remélhetőleg nem lesz gond, bár nekem mindig bajom volt a nyelvtannal, soha egy nyelvet sem nyelvtan szerint tanultam - talán ezért nem ment nekem a német sem :'D - , szóval most azzal fogom töltögetni az időmet, hogy a grammatikai struktúrákat megtanuljam.
Más tanácsok:
- Bátran kérdezzetek meg embereket, ha valamit nem értetek.
- Jelezzétek minél hamarabb, ha az órarendetekkel valami gáz van.
- Ha nem kapjátok a termeteket, ne féljetek leszólítani valakit a folyosón.
- Készüljetek fel arra a kérdésre, hogy miért választottátok azt az egyetemet amit, mert tuti lesznek tanárok akik megkérdezik.
- Nézegessétek az email címeteket naponta, illetve ha van az évfolyamotoknak Facebook csoportja, kövessétek, mert rengeteg mindent fogtok ott megbeszélni.
Nem könnyű, nekem is vissza kell szoknom még a tanuláshoz, hosszú és eseménydús volt a nyaram, ideje visszatérni a valóságba. :))
Egy jó tanács magamnak:
Ha valami eszembe jut még, majd jelzem, egyelőre ennyi lenne. :D
A következő egyetemes bejegyzés majd valószínűleg a Gólyatáborról fog majd szólni.
Köszönöm, hogy végigolvastad!:)
BINABASA MO ANG
More Stuff //befejezett//
RandomAz 'All the Stuff' folytatása, azaz city_of_angels alias Rachel Rain Humphrey baromságai No.2 :D